080416 Enbart Centrum

Enbart centrum är platsen för ett barn. Centrum i sitt och sina föräldrars liv. Livet kretsar kring just dig, just du mitt barn är unik. Just du är extra mycket lika mycket värd som människa. Det är relationen vi bygger, vi skapar som gör dig unik, som gör barnet unikt. Vi har relation till våra egna barn, delvis till vänners och bekantas barn, till barnens kompisar och kanske till några i vårt bostadsområde. Dessa barn står oss nära, dessa aktar vi högst. Och högst av alla står våra egna. Det är kring dem som livet kretsar. Eller som en av mina grabbar sa när han åkte bil "Solen följer efter mig".


Just så är det, eller borde få vara, solen följer efter våra barn. Lyser på dem, visa dem vägen och passar dem från allt ont, från mörkret, från det onda.


Genom media får vi fler relationer, vi lär "känna" fler barn. Barn vi aldrig har och aldrig kommer att träffa. Vi känner med dem, och framförallt sätter vi oss in i rollen som förälder. Hur skulle jag reagerat, hur skulle jag hanterat det om det vore mitt barn?


Oskuldsfullt leker och lär de sig, se och härmar oss vuxna. Både hur vi säger och hur vi gör. Små människor skapade till vår avbild formar vi. Vi ger dem den grund de senare skall bygga på. Det är därför vi vuxna blir så viktiga. Låter vi solen skina på dem? Ge vi dem en grund att stå på, ge vi dem värderingar av rättigheter och skyldigheter? Ger vi dem självförtroende och styrka att säga ifrån? Även om vi svarar ja på dessa och många andra frågor kan vi aldrig skydda dem från allt ont, hur gärna vi än skulle vilja. Men vi kan låta dem stå i centrum och hjälpa solen att lysa längst deras väg.


När olyckor händer, någon som står en nära, eller någon som media följer dag efter dag, då tvingas vi att stanna upp. Att tänka till och fundera på vad som är viktigt, vad vi anser värdefullt.


Men därefter är det allt för lätt att glömma, allt för lätt att inte vårda det som är viktigt i våra liv. Ekorrhjulet rullar bara fortare ju mer vi springer. Men vi står kvar. Vad är viktigt för dig? Vad är viktigt för mig?


Enbart i centrum ska det stå, ska det få finnas. Det som är viktigt, i centrum. Centrum av mitt liv.


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: Annsingen

Visst ska man tänka på sin vikt.Menar inget annat,men en sjuksyster ska inte använda ordet överviktigt då hon pratar med ett barn.Och hon är ju iNTE överviktig.Hon håller på med innebandy 2 gånger i veckan och har ridit i två år..samt är med i skolans gymnastikgrupp.Visst hon är inte mager.Men hon är ett barn på väg in i en kvinnas kropp...hon utvecklas..

Ja jag blev så upprörd då hon nämnde det tillmej så jag vet inte vad...

2008-04-17 @ 21:31:24
URL: http://lillanslilla.blogg.se

Postat av: Petra

Hej!
Tyvärr (eller komiskt nog) kan jag erkänna att artikeln är riktig. Vem vet - de kanske hade en baktanke med det. :)

2008-04-18 @ 13:55:44
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0