081216 Enbart Blick

Enbart blick som är framåtriktad, eller är den riktad mot himlen? Jag och en kollega blev nyligen intervjuade utifrån hur vi i våra arbeten kan vara en hjälp för Svenska Kyrkan och dess anställda. Det var Kyrkans akademikerförbund som intervjuade oss. Givetvis hade vi svar på tal och här står vi och blickar in i framtiden.




Jag har arbetat gentemot Svenska Kyrkan under ett par år med att genomföra och arrangera utbildningar och kompetensutveckling för anställda. En av de saker som förvånar mig är hur svårt man har att hantera konflikter och motsättningar. Att en organisation har konflikter och motsättningar är i sig inget konstigt, tvärt om, det är helt normalt. Det som är avgörande är hur man väljer att hantera en konflikt, en motsättning. Väljer man att dölja den, bagatellisera och förringa den så kommer avståndet enbart att öka.

Vid varje tillfälle jag varit med och ens anat en uns av konflikt så jag "kastat mig" över och nyfiket försökt kartlägga vad man anser är problemet. Gissa om många blir förvånade att det ofta underlätta att enbart prata om och definiera vad det är som man är oense om. Många frågor behöver inte leda till problem bara man väljer att lyfta upp dem och prata om dem. Antingen kan man lösa dem eller också får man finna ett sätt att förhålla sig till de motsättningar som finns.

Kyrkan är en god konflikthanterare och samtalspartner för andra, men tyvärr inte alltid i sin egna organisation. Inte heller detta är konstigt. Så ser det ut i andra organisationer också. Sällan är vi så unika som vi tror i våra jobb, våra situationer och i våra organisationer. Det fina är att det går att lära sig hur vi blir bättre.

Peter PC Carlsson

Intressant?
Sprid på alla sätt du kan för att nå målet för Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas! 
Kommentarer till Enbart

Postat av: Skogshuldran Titti

Det är ju så att alla tolkar ord, saker och händelser utifrån sina egna referensramar. Och eftersom allas ramar skiljer sig lite grand, så blir det missförstånd. När människor sedan inte pratar med varandra och "checkar av" vad den andre egentligen menade, så är konflikten ett faktum.

Synd att inte alla har en så klarsynt människa som du i sin närhet! Som har förmåga att utan att döma se till sak och inte till person!

2008-12-16 @ 18:39:30
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Hontass

Nä jag har ju inte smakat men han erbjöd mig faktiskt att göra det :)



Min lilla går och spanar på vårat pepparkakshus med så det är väl bara en tidsfråga innan detta oxå går sönder.



Ps: skit snygg header :)



2008-12-16 @ 19:00:27
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Marica Rödebäck

Exakt. Alla vill ha datorn, så är det alltid.

Jag har en bärbar o maken en stationär men han orkade nog inte gå upp och starta den ;)

2008-12-16 @ 19:50:33
URL: http://rodeback.blogg.se/

Postat av: ISA - VINN LYXIG ÖVERRASKNING!

sv: Håller med! Det är jätteviktigt. Och man måste våga, annars vinner man inget:)

2008-12-16 @ 19:57:32
URL: http:// isasstyle.blogg.se/

Postat av: Hontass

Sv: Tittade på den nu och ja du ser riktigt nöjd ut ;)

2008-12-16 @ 20:07:24
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Stefan W

Heej :) Tittar in här..



kolla gärna in min nya blogg med! Har redan MASSOR av läsare! :D

2008-12-16 @ 20:29:24
URL: http://stefanweei.blogg.se/

Postat av: Karrow

Svar: Ojoj! :O

2008-12-16 @ 20:31:18
URL: http://captainkarrow.blogg.se/

Postat av: Johanna

jo det är ju sant

2008-12-16 @ 20:41:42
URL: http://scorpiongirl80.blogg.se/

Postat av: tess

Visst e de så... har precis haft en debatt på en annan blogg med en oerhört trångsynt människa som ena stunden tycker att alkisar osv ska reda upp sina liv men när de sedan om de sköter sig ska få en lägenhet ska de inte ha de för de får skylla sig själva de har VALT det livet.. visst har alla ett val men ja tror inte de e så enkelt. Vi är äldre å har sett mera... de e tragiska saker bakom de flesta människoöden å att bli alkis e inte så frbannat svårt.. lättare än man tror... //Tess

2008-12-16 @ 20:42:15
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Lotta

Ja, jag höll på båda två från början...hade på känn att de skulle stå i final men jag tyckte att Kevin va "färdig" artist och kan gå långt inte bara i Sverige. Alice är duktig hon med och kommer nog få skiv kontrakt hon med! :) Jag skulle köpa skivan iaf! :)

2008-12-16 @ 20:42:29
URL: http://liz83.blogg.se/

Postat av: Gisan

Att det ska vara så svårt med rak kommunikation. Jag påstår inte att jag är någon mästare på det själv. Men jag försöker att vara rak i mitt sätt att vara, utan att såra mer än nödvändigt. Kramar...

2008-12-16 @ 20:51:39
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Di

ja, det var bra skrivet, och jag är också facinerad av alla de små konflikter som ligger och pyr här och där...och varför det är så svårt att få det på bordet...



snyggt blev det i bloggen! Kram på dig

2008-12-16 @ 21:22:21
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Camilla

tack för din kommentar...vill gärna göra det. Men vad ska jag skriva ungefär?



Kram/C

2008-12-16 @ 21:26:07
URL: http://doden.blogg.se/

Postat av: Gunilla

Tack för ditt besök!

2008-12-16 @ 23:50:23
URL: http://blogg.passagen.se/pgrrr/

Postat av: Anonym

hej

vet inte riktigt hur jag ska förklara hur det är på ett kort och enkelt vis.

Barnen vet vad jag skriver och det är ingen hemlighet det de upplever och har upplevt,tyvärr.

en del säger att barnen ska inget veta och ska inte ta del av något för deras eget bästa.

andra säger att det är självklart att barnen ska ta del av allt.

själv har jag valt utifrån egna erfarnehetr när jag själv växte upp.

Då skulle jag hållas utanför allt.

vilket jag själv känner att det är att föra barnen bakom ljuset.

Barnen vet redan om allt för det är ju de som är utsatta för pappans dumheter och oförstånd i att vara en normal fungerande pappa.

Men visst förstår jag att det kan te sig väldigt ompget gjort av mig som mamma att skriva så offentligt som jag faktiskt gör.

Men det har en mening.

Jag fick som jag hoppats på

ett telefon samtal från pappan redan i kväll där han har tänkt om i frågan om diabetes studien som vår äldsta son har möjlighet att få vara med i.Han tog åt sig genom att läsa min blogg!

Jag är även väldigt trött på att bara sitta och ta emot en massa strunt från honom och de han har runt omkring sig.Jag säger ifrån nu något som jag borde ha gjort tidigare men det är först nu 6 år efter skilssmässan som jag kan och vågar.

Jag är en tilltuffsad männiksa som vekligen tänker på vad jag gör och inte gör tro mig för jag har stått pall för väldigt mycket och det har även barnen.

Jag vet hur han fungera och nu kan jag få säga ifån så att det så småningom kan bli bra på alla plan.

Hoppas at du förstår att det inte är lätt för oss.

Och vi kommer att ha en bra jul lita på det

Du skiver själv om koflikter,

"Väljer man att dölja den, bagatellisera och förringa den så kommer avståndet enbart att öka".

Det är så som jag själv tänker.

många kramar till dig

Petra



2008-12-17 @ 00:55:49

Postat av: Toffs

Nix. Har alltid haft svårt för Tarantinos filmer, de är så onödigt våldsamma och framför allt lååååååånga och låååååångsamma. Det finns inget tempo och ingen story att följa i Pulp Fiction, men jag förstår att det finns folk som gillar den. Dock inte jag.



Apropå konflikthantering, vet du vad vi får lära oss på lärarutbildningen i det ämnet? Jo, att det är MYCKET VIKTIGT att eleverna inte har keps på sig i klassrummet. Där stannar liksom hela konflikthanteringsteorin. Kepsfrågan är viktigare än frågan om hur man möter rasism, hur man möter mobbing och vad man kan göra för att skapa lärande istället för tärande klassrumsmiljöer. Och jag är fortfarande inte särskilt förtjust i tanken på att jag kommer ut i en värld vars största livsuppgift är att visa var barnen kan lägga sina huvudbonader när lektionerna börjar.

2008-12-17 @ 10:30:02
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0