081221 Enbart Julstress

Enbart julstress som griper tag i oss. Jag har svårt för julen. Det har jag haft i hela mitt vuxna liv. Mer än det. Jag var tolv år när jag mins hur jag enbart kände sorg över julen. Mamma och jag hade stressat och jobbat med allt som skulle fixas till jul, städat, putsat och fejat. Sen lagade vi mat, och mat och mat. Allt gjorde vi själva. Jag menar allt, allt utom prinskorv. Janson, skinka och köttbullar, sylta av olika slag, sillsallad, rödbetssallad, sallader, leverpudding, kålpudding, brynkål, rödkål, korvar som stoppades av flera slag, pastej, sil och sil igen kryddades. Strömming stektes och lades in. Mat i mängder.


Först var det slakt, slakt av gris ibland också av en tjur. Djuren var styckade, förpackade och kötet var malt. Ål hade fångats och skulle dödas och rökas. Enris skulle plockas för röken, liksom granris till alla rabatter. Alla fönster putsas och dess gardiner bytas. Golven skuras och garderoberna tömmas och städas. Varje dörr pryddes med en krans, varje dörrtrappa med en bädd av ris. Lutfisken skulle lutas och revbensspjällen kryddas och stekas. Oxköttet kokas och skinkan grilljeras.


Alla dukar var bytta, manglade och strykta. Risgrynsgröten var kokt och risalamaltan klar. Nötter var framsatta liksom diverse julgodis som gjorts. Egen marsipan, Flush, kolla, knäck och ischoklad. Pepparkakorna var bakade och glöggen var värmd, mandlarna skållade och russinen stod framme i skålar. Huset glänste och granen hade huggits, tagits hem och klätts.


Silvret skulle putsas, och alla kopparkittlar skulle gnidas. Alla tavlor var dammade, alla hyllor var torkade och mattorna uttagna och piskade. Tomtar och annat pynt var framställt och upphängt. Sist var det dags att skura köket rent, duscha och ta på sig rena kläder. Nu kunde äntligen julen börja.


Så brukade det vara, jag satt vid köksbordet hackade, stoppade och malde. Jag putsade och jag gjorde vad jag kunde för att inte mamma skulle vara så förtvivlat trött när julen kom. Men så kom den, julen och mamma var fylld av gråt. När jag var tolv föll lusten att fira samman. Alla måsten, allt som skulle vara klart var klart. Det enda som saknades var julglädjen. Friden och lugnet som skall finnas. Doften av nyskalade clementiner, av värmd glögg och av innerlig julefrid. Granen stod grön och grann i stugan, tomten kom och gick. Jag fick och tackade för mina paket. Öppnade och var glad för det jag fick.


Men det var inte längre samma sak, det var inte längre samma barnsligt befriande glädje, inte samma fröjd, inte samma längtan som uppfyllts. Plötsligt hade vuxenvärldens krav och förväntningar hunnit in i mitt tolvåriga liv. Jag ville inte bli medveten lika lite som jag ville ha en sönderstressad mamma.

Peter PC Carlsson

P.S. Kopiera gärna idén om att skänka en get till Carl Bildt. Länka hit så att andra kan göra det.

Intressant?
Sprid på alla sätt du kan för att nå målet för Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas! 

Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Tyvärr går vuxenvärldens stress över till barnen och det är bara vuxenvärlden som kan ändra på det. Barnen ska glädjas av julen inte behöva känna föräldrarnas tyngd.

2008-12-21 @ 22:56:38
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Fia

Ja denna jul jul...

inte är jag nogon som älskar julen , vet inte hur gammal jag va när den försvann men , det jag vet är att jag vill inte föra över denna stress på mina barn . jag frågade älsta sonen hur han vill eha julen och han svrade att han ville vara hemma bara vara hemma , äta gott , vila , kolla film ,och framför allt vill han ha någelunda pigga föräldrar .

och det är precis vad vi ska göra denna jul ,och det ångara jag inte en sekund.

när jag läste din text , kändes som om man va där bland allt som ska göras och när det väl är klart så ja , svårt att se tjusningen. mycket bra sammanfattat om denna jul.

2008-12-21 @ 23:22:08
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Florriis

Hejjsan Peter.

Jag läser bloggen www.levaidag.blogg.se och där läste jag om dig och din insamling, vilket jag tycker är helt fantastiskt.

Jag skulle också jättegärna vilja skapa en insamling som går till Cancersjuka. Så min fråga är om du kan hjälpa mig att öppna en insamling, berätta lite hur det går till när man öppnar en osv.

Skulle vara jättetacksam för svar.



Ha nu en fortsatt trevlig fortsättning



Du kan hitta mig på min blogg:



www.florriis.blogg.se



MVH

Florris

2008-12-22 @ 00:43:30
URL: http://florriis.blogg.se/

Postat av: Bitte

Jag har aldrig kännt den där julstressen som alla pratar om. Julstädning vad är det? Jag städar när det behövs och julklapparna handlas när jag råkar gå på något som jag känner passsar någon och det kan vara redan i Augusti. Alla julklapparna är klara sen flera veckor tillbaka. Vi ska fira den 23 med barna och vi har beställt smörgåstårta på Ingelsta och den 24 ska vi fira hos min mor och då blir det julmat. Jag är nöjd med en dag med julmat.

2008-12-22 @ 06:12:38
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Nalle

Jag säger Nä nä till julstress som min vän Igloo gör

www.iglooanser.blogg.se



God Jul från Nalle

2008-12-22 @ 09:54:30
URL: http://nallesfoto.blogg.se/

Postat av: Anita o Uno

Ja så var det.Kommer ihåg. Hade en del med mig i bagaget till mitt egna hem.Men nu är det stopp sedan länge.I år är det riktigt STOPP för jag vill njuta av julfrid och verkligen känna varför vi firar jul.

Fanny o Alexanderjul, javisst är det mysigt, men vem var det som fixade allt detta? Jo pigorna och drängarna,husfrun hde nycklarna och pengarna.

Intressant att läsa det du skrev för så var det förr. Nu stressas det fast allt finns att köpa färdigt, men det ligger i luften. Stressen menar jag att det blir inte jul om man inte gjort det och det.Falsk varudeklaration vill jag kalla det.

Kram till dej och din familj och en God o Skön Jul.

2008-12-22 @ 14:30:39
URL: http://unoett.blogg.se/

Postat av: Gisan

En riktigt god jul vill jag önska dig! Kramar...

2008-12-22 @ 18:18:14
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Åsa

Igenkännande inlägg - från barndomens jular när mormor var precis slut när julafton var inne. Tror det ändrats lite förhoppningsvis.

Tack för att du kommenterade inne hos mig. Det gjorde att jag skänkte min julgåva till Den jävla idioten. Det kändes rätt.

Vi syns här inne igen.

God jul!

2008-12-22 @ 23:41:54
URL: http://vindvirvel.blogg.se/

Postat av: Anne

Ja, visst känner man igen sig!

Fast det var när barnen var små förståss. Man visste ju inget annat än allt som mamma hade gjort.

Vilken mamma har inte gråtit av utmatting på julaftonskvällen när allt är över...eller får ett utbrått timmarna innan tomten kommer?

Har inte hört att pappor får samma gråtattacker....kan det bero på att de inte tycker det är så himla viktigt att putsa fönster och städa lådor och skåp innan jul.

Det har jag lärt mig sent omsider...att ingen tittar i dina garderober eller skåp ändå..."lortfönstrena" ser men inte eftersom det är mörkt och man behöver bara laga till det man tycker om på julbordet.

Tack och lov att man kan köpa mycket färdigt nuförtiden så man kan umgås och ha en skön kväll utan mammagråt.

Knytis är annars det bästa om man är många.

Alla gör lite var så blir det inte alls jobbigt!



Något som aldrig funnits på vårt julbord är sprit och det är jag så tacksam över!

Jularna i vår släkt har varit glada och fina utan en enda full vuxen och det har jag överfört till mina barn...jul=julmust och glada barn och vuxna!!



Köp ett spel till hela sällskapet och umgås, skratta och ha roligt!Barnen har inga stora krav...det är vi vuxna som sätter dom!



God jul till dig och din familj och koppla bara av!

2008-12-23 @ 00:48:02
URL: http://levaidag.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0