080205 Enbart blogg

Enbart blogg skriver jag. Det är vad det är, en blogg (periodiskt publicerande). Så mycket snack och stå kring detta lilla ord. Varje tidning med självaktning skall ägna sig åt att blogga, (periodiskt publicera), politiker ska göra det, och om du är lite inne så ska du blogga, använda Facebook och se till att synas på nätet. På nätet där allting sker. Det är faktiskt synd att du inte kan höra min ironiska röst. Jag är så trött på alla superfokusering kring det som är nytt. Plötsligt har var och varannan mamma i landet lagt ut bilder på sina barn för oss att beundra att förundras över.


Inte för att det är fel. Absolut inte, tvärt om. Jag gillar det, gillar att ta del av att få en inblick i andra människors liv. Men det jag reagerar emot är medias fokusering på fenomenet blogg. Snälla nån, det är ju bara en dagbok på nätet, som andra kan kommentera.


Det är inget märkvärdigt, det är enbart en blogg, bara min dagbok jag lägger ut till ert beskådande. Inget särskilt med det, nej, bara mina innersta hemligheter, bara det som jag bevarat från alla mina vänner. Annars är det inget särskilt, det är ju enbart en blogg. Visst kan du liksom jag få den känslan ibland när man läser en blogg/periodisk publicering/dagbok?

Av någon anledning har vi lättare att öppna oss för det som känns anonymt, nätet. Här kan vi leva skyddade, dolda och vi kan öppna oss och berätta om det som gör ont, det som smärtar. Här är det ingen som ser, ingen som hör och de som kommer in, de känner inte skribenten, känner inte dig eller mig som bloggare. Anonymiteten kan bestå.


Visst är det märkligt att den mest offentliga form av publicering känns så anonym, gör att vi kan skriva saker vi inte vill dela med våra närmaste. Ändå tror jag att det är just så och jag menar att det är bra. Att ensam bära, att ensam vandra, med sårig själ och med sten som börda är inte enkelt. Så skriv, berätta din historia, ring en vän och dela din börda, dela din glädje. Låt det sippra ut, låt det falla av dina axlar. Låt bli att ensam bära, att ensam släpa.


Det är enbart en blogg. För mig är det tankar funderingar känslor att hantera, att reda i eller att finna känslor att uttrycka att formulera. Jag skriver för att beröra och för att själv beröras. Jag vet redan innan jag lägger ut texterna om den kommer att gillas eller ej, berörs jag själv av den som uppskattas den även av andra. Men när jag bara tycker att texten är ok. Ja då är den antagligen bara det också, ok. Men det är ju ok, att vara ok. Svårt att begära mer, det är ju enbart en blogg.


Enbart ok idag, fast det var knappt.


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

JA du jag kan hålla me i mångt och mycke att bloggen medför en anonymitet som man inte har nån annanstans .. huvudsaken är ju att man e nöjd själv me sin blogg tycker jag .

2008-02-05 @ 17:15:13
URL: http://ajaxen.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0