080118 Enbart X

Enbart X som man har barn med måste man alltid bibehålla en relation till. Många misslyckas, trotts tappra försök, med att få den att fungera och då går det ut över barnen. För andra fungerar det bra och kontakten med barnen blir då också bättre. Vi tillhör de andra. För mig och mitt X fungerar vår relation bra.

Att skiljas är påfrestande, det finns alltid orsaker till skilsmässan, till att man inte längre vill leva ihop. Oenigheter och olikheter. Samtidigt måste det vara just likheter och enighet som förenar i synen på barnen. Att ge samma budskap, att ge samma trygghet och samma stöd. Enighet som stärker dem i sin uppväxt, som hjälper dem att bli trygga.

Att ställa oenigheten och olikheterna åtsidan för att enas om det  som för alltid är gemensamt, barnen, blir skilsmässans viktigaste mål. Hur svårt det kan vara har jag förstått av andras separationer. Men ändå är det just detta man ska ha i åtanke, detta man bör uppnå.

Det känns skönt att förenas i denna enighet, i denna likhet. Om så allt annat är olika som så allt annat för isär så har vi ett fortsatt gemensamt ansvar, en gemensam vilja för våra barn.

Att lägga åt sidan, att förlåta och att enas om det som krävs var vårat mål, var våran väg. Så enade står vi där i en enad syn på våra barn. Jag hoppas och tror att det lett till att de lättare kan känna vår gemensamma kärlek till just dem. Det var ju aldrig deras skuld, aldrig deras fel att vi delades. Nej det var de som förenade oss. Det var de som gjorde att vi levde tillsammans så länge.

Jag vill alltid finnas där för mina barn, så som jag vet att mitt X alltid finns där för dem. Jag vill att de kan känna det, att de kan komma till mig, prata med mig eller bara vara. Vara med mig.

Med klokhet och värme har de hanterat sina liv, vår separation, har de funnit sina vägar att leva. Älskade barn hur stolt jag är, när jag ser er, när jag tänker på er, när jag berättar om er. Stolt att få vara er far, att få vara er pappa. Stolt över mitt X som ständigt funnits där för dem så som jag velat finnas där för dem.

Idag känner jag mig enbart stolt över mina barn, över mitt X och över att få finnas i just era liv.

Enbar en stolt far kan längta så som jag gör. Enbart en stolt pappa kan känna sådan skuld över att inte ständigt vara där, inte ständigt vara hos er.

Enbart stolt finns jag här!

Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: Ida

Det måste kännas skönt att det fungerar så bra, både för er och för barnen.
Skönt att hitta lösningar i en svår situation.

2008-01-18 @ 18:43:56
URL: http://mobjer.blogg.se

Postat av: HELLO MOMMY / Satu

ha ha ... du är så rolig! *ler*

Ha en fin kväll framför tv:n... =D

2008-01-18 @ 18:44:56
URL: http://satuelisa.blogg.se

Postat av: Di

Mmm...det var vår tanke från början..innan vi skilde oss..att vara ense..inför barnen..Tills hans nya fru ville vara familj, och jag skulle vara utanför..jag är längre inte förälder tillsammans med x-et för barnen utan jag är förälder själv, och han med henne..tillsammans tar dom beslut, jag är utanför de besluten för barnen jag tillfrågas inte, jag får acceptera för barnens skull och vara vuxen, glad och tacksam.:) över att jag kan själv..är inte bitter, det är bara så märkligt hur det förändras..Kram och ha en skön kväll!

2008-01-18 @ 21:35:14
URL: http://diqueen.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0