080614 Enbart Zlatan

Enbart Zlatan har avskytts och hyllats på en och samma gång. Själv måste jag erkänna att jag inte är särskilt intresserad av fotboll. Mest tycker jag det är långtråkiga matcher. Men att inte jag har förstått tjusningen med sporten är ju inget hinder för världens största sport att ockupera våra medier, och få nationer att yras av glädje eller gråta ut i blod.


Fotboll är en sport som uppenbart engagerar nästan hela världen. Jag skriver nästan för dels finns det ju fler som jag, som inte direkt bryr sig. Kanske lite pliktskyldigt kollar på en match. Dels finns ju USA. Här är football otroligt stort, men det är inte vår typ av fotboll. Nej vår fotboll kallas som bekant socker och är en liten sport som få bryr sig om.


Men nu handlar det om EM, det handlar om de 16 bästa ländernas lag i Europa som möts. Zlatan har fått sitta på presskonferenser och svara på "Hur känns det" frågor. Jag har, trotts att jag inte är så intresserad av fotboll, alltid gillat Zlatan. Därför tycker jag att det är lite synd att han ställer upp på intervjuerna. Hans tidigare linje att han spelar fotboll och skiter i att snacka finner jag mycket tilltalande och värd all beundran.


Tänk efter själva att behöva svara på de banala "Hur känns det frågorna" som Peter Jidhe och hans kolleger lyckas ställa. Ja vad fan tror du -Pucko. Det känns bra om det gått bra och det känns för djävligt om man förlorat. Det gäller liksom varje gång, alltid och för alla.


Nej heja gamla Zlatan skit i och ställa upp på intervjuerna, spela boll, det gör du bra. Jag älskar din attityd att du skall bli bäst i världen, det som så många retade sig på tidigare. Det är just den attityden som gör Zlatan så bra. Mindre ödmjukhet och ett tydligt mål. Fler spelare skulle säga så, varför inte hela det svenska landslaget. Vi skall bli världens bästa lag och spela skiten av Brasilien nästa gång vi möts. Säga det, mena det och tro på det. Då har vi ett lag med go, ett lag som satt upp ett mål att verkligen kämpa för.


Jantelagen hör inte hemma hos den som vill nå långt, den hör inte hemma om du har ambition att bli bäst. Ödmjuk kan man vara, men mest för den enorma uppgift man har föresatt sig, att bli bäst. Det är väll ändå varje elitidrottsmans/kvinnas mål. Att bli bäst i världen. Så heja Zlatan du är en förebild, du vill bli bäst och du bryr dig inte så mycket om journalisterna. Ta nu inte och lägg dig till med en massa ödmjukhet. Stå på dig, var kaxig och var stolt över det.


Enbart stolt.


Peter PC Carlsson

Läs gärna intressant.se SvD Expressen

Kommentarer till Enbart

Postat av: vindensmelodi

:-)) hahhaaa :-)) ja, jag håller med,,,,jag har alltid tyckt att reportrarnas frågor är idiotiska!!!



2008-06-14 @ 19:51:00
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Postat av: Petra

Att vara politiker är som att vara fotbolsstränare. Man måste vara tillräckligt smart för att begripa spelet och tillräckligt dum för att tycka det är viktigt....

2008-06-15 @ 14:44:20
URL: http://petra79.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0