081201 Enbart Ettårsjubileum

Enbart ettårsjubileum på denna blogg. Vid denna tid för ett år sedan stod jag inför ett vägskäl. Ett vägskäl som bl.a. innebar att jag skulle skriva, att jag skulle ta tag i det som tyngde mig. Mycket har hänt det senaste året. När jag lite då och då går tillbaks och läser gamla inlägg som jag skrivit så ser jag hur mycket som hänt. Det är annorlunda texter idag, jag mår kort och gått bättre.


En av mina bästa vänner sa till mig, med skärpa i rösten, att han tyckte att jag byggde myten av mig själv när jag la ut mig på bloggen. Jag stannade upp funderade och läste igenom allt jag skrivit. Det ledde till en del smärre justeringar och redigeringar. Men myten om mig själv ansåg jag inte att jag byggde. Men det gav mig en idé. Kanske skulle jag göra just det.


Nej snarare har jag varit återhållsam med mitt privata jag. Det kommer jag också att fortsätta att vara. Däremot kommer jag också att fortsätta att vara personlig. Frågor, händelser, människor och åsikter som berör mig kommer jag att tänka kring och skriva om. Det är få saker som är självklara. Mycket kan vi se på från olika håll. Oavsett vad det gäller. Jag tror på att vi mår bra av att stanna upp och fundera lite ibland. Vad är viktigt i våra liv?


Jag vet vad som är viktigt i mitt liv. Gör du? Att veta det är en sak, men att leva det är en annan. Jag liksom många andra lever inte efter det vi tycker är viktigt. Ständigt prioriterar jag fel. Undrar när jag lär mig.


Under året som har gått har jag lärt mig massor, inte minst om mig själv. Men jag har också lärt mig att bloggvärlden var betydligt mer mångfasseterad än jag trott. Visst finns det egokickar men också medkänsla och medmänsklighet. Jag har lärt mig att det finns så många som bryr sig och jag har stärkts i min tro att vi gör alla så gott vi kan. Ibland lyckas vi, ibland misslyckas vi. Det är varken svart eller vitt, vi försöker göra det bästa. Men jag förstår också de som inte orkar, de som har fullt upp med sig själva.


Jag har lärt mig att jag kan påverka, jag kan göra en skillnad. Men framförallt har det gångna året givit mig kraft som jag länge saknat. En kraft jag kan njuta av att återfått.


Med glädje och förväntan startar jag mitt andra år på bloggen Enbart.

Peter PC Carlsson


Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. Skänk en gåva till Barncancerfonden. Eller koilla på Enbart Gåvor! Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar. Mina länkade läsare.

Kommentarer till Enbart

Postat av: Anne

Grattis till 1-årsdagen! :))

Vilken himla tur att du började skriva, för tänk vad mycket gott du gjort och så många inlägg du skrivit som gör skillnad!

Inlägg som engagerar,gör en arg, glad eller upprymd,inkännande...alla känslor i en och samma blogg, det du! :)



Utan dig hade bloggvärlden inte sett lika hoppingivande ut.



Bloggvärlden är en parallell värld som är precis lika underbar och hemsk som i verkligheten.



Fast här ser vi så mycket tydligare hur människor mår och hur vardagen ser ut för det flesta, på gott och ont.



Vi förfasas över ytligheter och modebloggar högt och lågt....Ja, men så ser verkligheten ut också så varför inte.

Kankse lite skönt t om mitt i allt elände, att det finns unga tjejer som tillåter sig att vara lite ytliga.



De har inga stora ryggsäckar, låt dom hålla på för tids nog ser de andra saker i tillvaron.

Så go for it unga bloggare som har livsglädje på ert vis....



Alla skriver på sitt eget personliga vis, det gör bloggvärlden så oerhört mera spännande!



2008-12-01 @ 00:27:24
URL: http://levaidag.blogg.se/

Postat av: Mia

Jag börjar med att gratulera på 1 årsdagen.

Din blogg är en blogg som är helt i min genre, en blogg som tar upp det som finns i människors närhet.Den belyser livet och döden, där livet inte alltid är det lättaste. Att få en balans idag krävs en hel del av hela samhället och ofta falerar det. Döden vet vi att den finns, för en del ligger den i bakvattnet och visar sej sällan. För många finns den i närheten dagligen, då sorg, kamp, och mod visar sej. Mellan alla ämnen som du tar upp ska människor orka att göra det bästa av vardagen.

Din blogg är helt i min anda, jag läser den med en tår igat, ibland med en aha upplevelse.

Att leva är att varje dag behöva känna av vad det är för temperatur, och jag uppskattar de människor som reagerar på det som finns runt om i vardagen. Att vara medmänniska är inte så svårt, och vi alla behöver ge varandra mer av den kraft som vi alla besitter. Vi måste våga dela med oss.

Jag hoppas att du fortsätter med ditt bloggande. Det var inte längesedan jag hittade din "Enbart", då blev jag glad att det var en blogg som jag kände mej hemma i.

Jag kommer att fortsätta att läsa dina inlägg. Ibland kan det vara svårt för mej att kommentera, men det betyder inte att jag inte gillar det du skriver. Utan att allvar kan vara svårt att vinkla, och att få en kommentar att se vettig ut så den inte missuppfattas är inte alltid lätt.

Ha det bra och tack...

2008-12-01 @ 08:26:15
URL: http://miajaverling.blogg.se/

Postat av: Vida

Grattis till bloggens ettårsdag!



Jag har faktiskt inte läst så många av dina äldre inlägg. Kanske går in och gör det en dag..



Javisst gör man så gott man kan och inte lever jag alltid som jag lär. Min blogg är till för att påminna även mig. När det gäller din blogg så gillar jag din bredd och att du bloggar om så olika saker. Man vet aldrig vad man kan vänta sig när man läser ett nytt lägg.



Hoppas du firar på nåt annat sätt än bara här på bloggen!



/Liv

2008-12-01 @ 09:47:05
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Lotta

Grattis på 1 årsdagen! :) Jag ser fram emot att läsa ditt 2:a blogg år! :)



Klart att jag länkar till dig! Precis gjort det nu! :)

2008-12-01 @ 11:05:52
URL: http://liz83.blogg.se/

Postat av: Gisan

Grattis på 1-årsdagen! Att vara personlig är en sak. Att vara praivat är en annan. Kan vara en hårfin eller milsvid skillnad beroende på hur man ser det. Kramar...

2008-12-01 @ 12:40:32
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Fia

GRATTIS till ett års dagen .

kul att se vad bloggen har betytt för just dig .

/fia

2008-12-01 @ 12:53:44
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Pernilla

hej hej....Får väl säga som alla andra Grattis på 1årsdagen.... Anledningen till att jag kika förbi var att jag var på jobbet o hörde dig i radion. Tyckte det lät intressant o vill kika lite mer.

MVH

Pernilla


Postat av: Fritt ur hjärtat

Hörde dig på radion, har nu läst både din (en del), The real Colombo och levaidag. SÅ mycket gårt på en dag att man knappt orkar. Gör ett inlägg om det imorgon.

2008-12-01 @ 16:47:39
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/

Postat av: Di

Grattis PC på din årsdag! Det är härligt att jag fått följa dig under dessa månader som blivit enbart ett år, och jag ser fram emot resterande år, så länge du själv känner att du vill och kan blogga vidare. Du har uträttat mycket, både personligt (vad jag ser genom inläggen) och framförallt för mig med..Maddes insamling, möjligheter att blogga hos dig i gästinlägg, du har gett mig möjlighet att se mer av bloggsfären och få förmånen att möta många andras öden och leverne hos dig..du har väckt tankar och funderingar hos mig...Säger enbart tack för att jag fått följa dig! Varm kram

2008-12-01 @ 17:43:42
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Anne

Nu Peter kan du gå in och hämta artikeln som GT skrev om insamlingen och Xboxen till JK.

Har kopierat in den på min sida.

Kram och tack än en gång!

2008-12-01 @ 17:50:15
URL: http://levaidag.blogg.se/

Postat av: Maria

Grattis på 1 års dagen.



Vad glad jag blir för din skull att du har hittat tillbaka till kraften under detta året.

2008-12-01 @ 18:02:50
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/

Postat av: stella sweden

Grattis på ettårsdaaan! vet jag vad jag vill med mitt liv o va som är de viktigaste? Tror de...kärrrlek, kär lek i alla dess former är vad som ger mig o andra i min närhet kraft o glädje, när de gläds smittar de av sig på mig o vice versa!

jag älskarrr att älska andra! Och visa det!

2008-12-01 @ 21:23:14
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: Skogshuldran Titti

Så klokt och genomtänkt du skriver!

Funderar över hur jag själv kommer att se tillbaka på mitt skrivande om ett år...

Är ganska ny i bloggvärlden och min önskan är att sprida lite ljus och klokskap genom mina betraktelser av de små tingen i vardagen.

Många som gör lite, blir tillsammans väldigt mycket!

Välkommen till mina marker!

2008-12-03 @ 22:55:56
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0