081026 Enbart Espania

Enbart Espania, Spanien, här har jag funnits befunnit mig i några dagar. Ett flyg över skogar och odlingsmark, över hav och en bergskjedja så är jag här. Andalusien, en del av Europa, Västraeuropa som fortfarande är tämligen fattig. Men sedan Franco dog, sedan landet gick med i EU har landet blommat och rikedomen och välfärden växer.

Men missväxten lever kvar, fattigdomen syns inte minst bland de äldre på torget. enstaka tänder som gnaver, men framförallt en längd som gör mig till en jätte. I tidiga¨år fick de ej den mat som krävdes för att nå en längd över en och en halv meter. Själv svävar jag bland molnen och ser ner på folket inunder mig. Tänk vad en småländsk kost kan göra för tillväxten. Många i Spanien är korta, i Andalusien är de många gånger riktigt små. Gamla tanter och farbröder som är mer än en halv meter kortare än jag är helt normalt.

Jag vandrar i T-shirt och känner hur solen bränner. Andalusierna vandrar i kofta och ylletröja med keps och puffande cigarrer. Min ljusa hy blir rosa deras bleknar i höstruskets 25 gradiga värme.

Här är blandningen mellan Europa och Arabien påtaglig. Var stad, var by har växlat mellan att vara morisk och kristet. Kulturen lever och tillåts att leva. Här stod slagen, här växlade makten och symbolerna på de religiösa helgedomarna. Idag stoltserar korset men byggnaden är morisk. Folket är vant att det växlar även om det är århundranden sedan.

Så går livet på vår kontinent, var dag är ny och vi växlar med vår tro. Men nu är vår religion knuten till TV. Så säg mig kära fader vem skall vinna, säg mig vem skall jag rösta på? Jag tror att det åter är dags att plocka fram Lindeman och Robert Lind i Kramfors. Honom tror jag på!

Men jag tror också på Andalusien, på deras hästar, på deras uppväxt från förtryck och svält. Viva la Espania, viva La Europa som lyft denna del från fattigdom.

Bit för bit, utvecklas vår kultur, bit för bit växer den fram, men måtte den aldrig någonsin bevaras, måste den alltid förändras.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Länk Enbart gästblogg av Anne. Skänk en gåva till Barncancerfonden.
Kommentarer till Enbart

Postat av: Vida

Ah, Andalucia! Där bodde jag några månader och om man bortser från min hårfärg så flöt jag in ganska bra längdmässigt vilket var skönt för i långväxta skandinavien avviker jag desto mer. När jag bodde i Baskien var jag ibland längre än männen och då är jag inte ens 1,5 m hög över marken...



Vart i Andalucien var du?



/Liv

2008-10-26 @ 20:59:34
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Siw

+25 låter helt underbart.

2008-10-27 @ 00:01:38
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: Gisan

Det låter inte fel med sol och värme, dock i lagom mängd. Kramar...

2008-10-27 @ 20:28:04
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: ina

hej, Peter! kan du vara snäll och kolla in hos min kontakt Matilda (hon är fantastisk liten och väldigt sårbar skatt för att vara en 17-årig flicka)och hennes inlägg om en vän som råkat väldigt illa ut i livet, främst pga sina egna föräldrar (familjen). när jag läste kändes det som om man var med om en mardröm. hon har haft flera svåra mardrömmar i hennes liv. bästa vännen omkom i tsunami bl a. skulle vara glad om du läste hennes blogg så mkt du orkar:) tack!

2008-10-30 @ 02:12:44
URL: http://iinnaa.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0