090704 Enbart Almedalen

Enbart Almedalen har lockat mig i många år ändå är detta första året jag sökte mig dit under politikerveckan. Märkligt att jag inte varit där tidigare. Framförallt tycker jag det nu när jag väl varit där. Ett myller av politik, åsikter, fakta och tyckande. Allt mixat med värmande sol, leende krögare och gratis snittar nedsköljt med öl och vin.


Ständigt någon som betalar ett kalas. Visst vore det lätt att kritisera om det inte vore för att det är så bra. Dessa seminarier som var och en av oss kan gå på, där var och en av oss får tillfälle att ställa frågor och vara med och diskutera politik med de vi vill diskutera. Mycket närmare än så kan knappast jag knappast komma politikerna utan att gå i säng med dem.


Säkert finns den möjligheten också under Almedalsveckan för hela atmosfären är öppen och lättsam. Jag kan inte annat än att förundras över den öppenhet som råder i vårt land. Makten rör sig och håller tal eller genomför seminarier och var och en är välkommen. Allt flyter i en sällsam strömmande puls av värme, lust och intresse.


Journalister lyssnar och intervjuar, bloggare skriver direkt på plats från seminarierna. Allt i en jakt på att vara först, att vara den som snabbast rapportera och beskriva vad som sker. Allt rapporterande tycks kretsa kring snabbhet. Så förunderligt märkligt. Knappast är de förslag som kommer under Almedalen så omedelbart chockerande att svenska folket genast måste veta.


Men visst förstår jag nyhetsjournalisterna som ska rapportera, krönikörerna som skall producera och bloggare som söker sin plats bland stjärnornas glans glans. Ledarskribenter lyssnar, antecknar och analyserar sen kommer en ledare som sågar eller hyllar. Mitt i allt funderar jag om det inte är så att vi har lite bråttom med att allt skall ut så snabbt. Varför då? Jag hamnade i en diskussion med en ledarskribent om nyhetsjournalistikens behov av att vara först. Vi kom inte längre än att jag fortfarande undrar varför snabbheten i att presentera ett tort tal från Mona Sahlin ska vara viktigt.


De flesta som inte är i Almedalen lär inte bry sig allt för mycket om när de får veta att Mona Sahlin upprepade samma sak hon sagt de senaste året. Vi har en allt för stor tilltro till hastighet, undra vad det beror på?

Nominera en eftertänksam blogg till Månadens Blogg.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Vida

Mmmm.. kan tänka mig att det passar dig att vara där.. och det glädjer mig att vi har denna öppenhet.



ha det gott!



Liv

2009-07-04 @ 18:40:35
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Lena

Halloj vännen,

Säger som Vida, mmmm ett deltagande i Almedalen verkar passa dig som handen i handsken. Hoppas att du har fått mycket nöje och mycket vetskap när du har deltagit i detta.

Kramis

2009-07-05 @ 00:36:43
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: peter pc carlsson

Jo visst hade jag det bra i Almedalen. Kul att ni insett att jag skulle passa bra i Almedalen, synd att jag inte insåg det själv föränn i år ;-)



2009-07-05 @ 09:51:24
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Linda

Klart som fasen att du platsar i Almedalen Peter :o)

Och ibland tar det tid att lära gamla hundar sitta.

2009-07-06 @ 10:00:49
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0