090714 Enbart Jag

Enbart jag, enbart jag, så naken, så ensam så helt och hållet jag. Var och en av oss föds utan kläder, utan något annat än hopp att bli omhuldade omhändertagna. Några av oss föds med bättre förutsättningar än andra. Du och jag, och alla andra i västvärlden. Var och en av oss föds med en silversked i munnen.


I jämförelse med andra i just vår omgivning är det lätt för en uteliggare att se att han har det sämre än nästan alla andra i Sverige. Ändå har han en silversked i munnen jämfört med stora delar av jordens befolkning. Så är det. Det är ett faktum. Vi har det bra och vi fortsätter att bekymra oss om våra vikter. Inte för att vi har brist på mat utan för att vi är för feta. Vadå kris?


Tänk om vi ändå kunde lära oss lite perspektiv. Jag är rik som ett troll, i jämförelse med nästan alla på jorden. Men jag är en medelsvensson i Sverige. Dock har jag tillräckligt för att kunna leva mitt liv på ett mycket gott vis.


Någonstans i allt finns jag. Någonstans bland bör och måsten finns jag. Det är jag som väljer, det är jag som avgör vad just jag skall göra. Många har åsikter, många tycker och en del till och med kräver eller förväntar sig. Ytterligare några tar till och med för självklart att jag skall göra något. Att jag skall bete mig på visst vis.


Så ser våra liv ut. Vi kan välja att följa kraven, förväntningarna eller vi kan välja att leva just vårt liv.


Om det är något jag önskar, oavsett vad jag själv tycker, så är det att mina barn lever just sina liv. Att de tar för sig av livet, att de trampar på alla dem som vill förminska dem, på alla dem som vill begränsa dem, på dem som inte själva orkar leva sina liv utan hackar på andra. Om det är något jag önskar, så är det just det, att barnen finner kraft att leva ut, att leva sina liv. Att de kan leva dem just så som de vill. Starka, fria och fyllda av lust, av längtan. Enbart det önskar jag mig, enbart det!

Älskade barn, stå på er, var stolta för just de ni är. Det är jag, stolt över er. Stolt som en tupp, stolt så som bara en far kan vara. Och långt stoltare än vad en eller annan fet padda förmår.

Nominera en eftertänksam blogg till Månadens Blogg.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: cecilia miller

ha en bra dag

2009-07-15 @ 08:46:56
URL: http://[email protected]

Postat av: Linda

Ja Peter det önskar jag mest av allt här i världen. Att man får lov att vara "jag". Men lätt är det sannerligen inte. Inte när kraven handlar om att rätta sig i leden och inte sticka ut. Att inte behöva känna sig annorlunda och fel. Det kan göra mer ont att vara sig själv än att vara till lags.

Men jag försöker fostra mina båda underbarn till att våga tro på sig själva och på sina förmågor.



2009-07-15 @ 21:27:56
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0