090717 Enbart Barn

Enbart barn kan gör mig så varm om hjärtat. Inget annat, absolut inget annat kan värma mig så som just barn. Jag tittar ofta på vackra kvinnor och blir glad, men det är just barn som värmer mitt hjärta. Så fort min kropp får tillfälle att koppla av, så fort jag får lite lugn runt om mig så kommer det viktigaste i livet fram. Barnen. Vad annat är överhuvudtaget värt något än just barnen?


Det är lätt att leva livet så fort, att tro och försöka hinna så mycket att vi inget annat kan än att jäkta och försöka hinna med oss själva och allt det vi vill. Men så får vi en paus, så får vi en liten sutnd över och det är då vi vet att det är barnen som spelar roll. Det är de och enbart de som är viktiga.


Jag tror inte för en sekund på att det är bra att vara Curlingförälder. Tvärt om tror jag att barnen själva måste få kämpa, de ska sträva och jobba för att uppnå sina mål. Sina mål, inte mina. De ska få jobba för att nå någonstans, men vi som vuxna skall visa dem vägar att gå. Ibland kanske de lyssnar ibland inte. Men de lär sig, och de lär sig snabbt. Jag tror att det bästa vi kan göra som vuxna är att vara förebilder, att visa på vägar och stödja dem i deras drömmar. Det är bara det vi kan göra. Allt annat är förgängligt.


Jämt och ständigt känner jag saknad efter mina barn. De barn som jag skildes från för snart tio år sedan. Men jag vet att de har världens bästa mamma och de har en grundtrygghet i sig själva som jag verkligen önskar att alla människor kunde ha. Fast jag är inte där. Jag ser dem, träffar dem, kommunicerar med dem och finns alltid för dem. Men jag saknar deras dagliga närvaro. Jag saknar att få göra läxorna tillsammans, att få sätt plåster på deras sår. Jag saknarr att få tvätta deras tvätt, att få förmana och att få ban na dem när de gör saker de inte skall göra. Jag saknar att höra deras röster, att se deras kalsonger på golvet, att plocka deras tvätt. Jag saknar att höra dem spela musik när jag skall sova och jag saknar att plocka undan deras disk efter deras fester!


Vad vore dagen, ja vad vore livet utan barnen? Tomt och torftigt. Det är just barnen som är målet med våra liv. Att se till att människosläktet fortlever, att vägleda unga till mogna vuxna. Vad annat kan egentligen spela någon roll?

Nomiera en eftertänksam blogg till Månadens Blogg.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Jag skulle nog inte kunna se någon direkt mening med livet om det inte vore för barnen.

Som du skriver tomt och torftigt.

De är underbara de små liven.

2009-07-17 @ 16:36:03
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Bjorne

Sant det du skriver,som tur är har jag mina barn så nära in på mig så vi kan träffas varje dag om så vore,men nu är dom vuxna och har sitt eget liv så det är bara att gilla läget,ha de bra.

2009-07-17 @ 22:19:53
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/

Postat av: Pia

Klok Peter, som vanligt !

2009-07-18 @ 07:25:46
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Bitte

Mina barn är vuxna men vi träffas myccket. Är tackasm så länge de bor i samma by som jag. Har även ett gulligt barnbarn som är snart 8 månader och han är det bästa i mitt liv nu. Man kan passa honom när man vill och lämna tillbaka honom när man inte orkar mer. Han är så sööööööööt.

2009-07-18 @ 10:14:08
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Linda

Inget annat spelar roll egentligen. Så är det.

2009-07-18 @ 13:39:28
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Postat av: Madeleine

Ibland slår mig tanken, vad skulle vi ha gjort idag om vi inte hade lyckats bilda familj? Visst, coolare karriär, bättre ekonomi, fler dyra skrytgrejor i hemmet. Nej, skulle aldrig byta ut mina underbara döttrar mot något annat, de är mitt blod, min själ o mitt liv.

2009-07-19 @ 20:47:05
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com

Postat av: Vida

Vilket vackert och tänkvärt inlägg..



Nu tänker jag ställa samma fråga till dig som du en gång ställde till mig: Vill du gästblogga hos mig?



Kram

2009-07-21 @ 23:28:04
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Gagnskullu

Visst är det barnen som är det viktiga. Så är det nog för de flesta föräldrar.

Just denna sommar så behöver jag dock läsa att det kommer en tid när jag ska sakna deras musik när jag ska sova ;)



Och så vill jag tacka dig för alla dina tänkvärda nomineringar som gett mig tips på bloggar som verkligen påverkar!

Tack än en gång

2009-07-22 @ 14:32:50
URL: http://gagnskullu.blogspot.com/

Postat av: Skogshuldran Titti

Vi har tre fina barn, två vuxna och utflugna, samt nummer tre som är nyvärpt student.

Det är barnen som har gett vårt liv innehåll och mening. Det är genom deras uppväxt som även vi växt, som människor.

Var period under deras uppväxt har haft sin tid och sitt innehåll. När de nu är "stora" så kan vi göra andra saker tillsammans som ger livet nya kryddiga upplevelser och därmed nya minnen. Flyga luftballong t.ex Kika in hos mig så får du hänga med på en tur!

Bra fortsättning på sommaren, önskar jag dig!

2009-07-28 @ 19:49:32
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Anonym

om man vill prosituera sig i sthlm. vart kan man då vända sig?

2009-07-28 @ 21:06:38

Postat av: Pia

Barn är underbara ! Jag tror som du... curlingförälder INTE bra !!

2009-08-10 @ 08:08:46
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Lena

Go kväll vännen,

Hoppas att du har haft det bra och har det bra! Är nu själv tillbaka i jobbfållan och slåss med väckarklockan varje morgon.

Tänkvärda ord som vanligt.

Kramis

2009-08-12 @ 21:07:57
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: Malin

Hej...länge sedan du skrev.... önskar dig en fin dag!! kramiz m

2009-08-13 @ 13:27:32
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: tess

mmmmm saknaden av barnen kan bli stor.Förstår inte hur många män klarar detta OCH kvinnor som inte lever sin vardag med barnen.... //Tess

2009-08-13 @ 14:11:37
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Helén

Hej Enbart!



Det är ganska förmätet att säga att barn är det enda som ger livet mening. Jag som självvald barnlös blir helt förvånad över att ni med barn kan utan att veta skriva att det inte finns en mening med livet utan barn. Naturligtvis lever jag ett helt meningsfyllt liv utan, och inte handlar mitt liv om hus, prylar eller kommersiella ting enbart (såg du det?) utan en helt massa andra värdefulla ting och människor. Självklart ska ni med barn se dem som det viktigaste ni har, men sluta tro att vi andra inte har andra "meningar" med livet. Sådana här uttalande har tröttat mig välsigt länge och jag välkomnar intenet som ger möjlighet att sprida tankar. Fortsätt ni med barn tycka att era liv är meningsfulla p g a era barn, men sluta "veta" om oss som inte ser det så.



Ha gott önskar en levnadsglad, sjävvald barnlös, lycklig sambo med ett mycket meningsfyllt liv.



Helén

2009-08-14 @ 23:46:20

Postat av: Linda

En liten tanke till Helén.

Jag tror nog inte att någon av oss som kommenterat för en sekund är så förmätna att vi tror att livet utan barn saknar mening. Många av oss säger att livet fick en mening av den enkla anledning att vi upplever att vårt liv berikades av de barn vi fått till låns och som gåva.

För så är det. Vi "skaffar" inte barn, vi får dem.



Men livet innehåller så klart så mycket mer och jag tror på allas rätt till lycka och allas rätt att finna sin väg till den. Så om du uppfattade bl.a. mitt inlägg som förmätet och förmer så ber jag om ursäkt.



Mitt liv handlar mycket om mina barn, men de är inte en självklarhet. Mina barn har kommit till oss efter lång tid av längtan, sorg, ilska och vanmakt.



Allt gott till dig med och än en gång förlåt.

2009-08-20 @ 11:21:21
URL: http://underbarabarnen.blogg.se/

Postat av: Afrodite

Så sant som det var sagt! =)

2009-08-31 @ 11:04:01
URL: http://afrodite.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0