090529 Enbart Chef

Enbart chef är inte så svårt att bli men svårare att vara. En del blir chefer utan att egentligen vilja det, andra strävar och vill göra karriär. Den värsta chefen är den som strävat och strävat, klättrat och klättrat tills de inte kan avancera mer. Ofta blir de kvar på sin sista chefspost för att de har nått sin inkompetensnivå. Dvs den nivå de inte riktigt klarar av.


Dessa chefer skulle göra sig själva och inte minst organisationen och de underställda en stor tjänst om de backade ner ett steg. Egentligen är det inget konstigt med det. Att vara chef och vara det på allt högre poster kräver rimligen mer och mer av dig. Ibland når man den nivå då den egna kompetensen inte längre räcker till. I vart fall inte just nu.


Det är märkligt att det skall vara så svårt för dessa chefer att stiga ner, att ta ett tillfälligt steg bakåt. Allt för ofta möter vi dessa chefer som inte riktigt klarar sin roll men förtvivlat klamrar sig fast och skapar kaos i organisationen. Inte av illvilja utan av inkompetens. Jag har mött dem på tidigare arbetsplatser och stundtals har jag säkert själv varit en av dessa inkompetenta ledare. Min inkompetens bestod i att jag var för ung och naiv för att säga nej, sätta stopp för krav från den dyssfunktionella ledningen. Jag blev sjuk oh fick stiga åt sidan.


Det borde vara mer naturligt att vi ger människor chansen att växa och pröva sitt chefsskap för att lika naturligt backa när det inte fungerar. Allt utan att det är ett misslyckande. Ett misslyckande är det när chefen sitter kvar månad efter månad, år efter år och administrerar sin inkompetens. Då finns det inga vinnare.


Rösta på Månadens blogg i rutan till vänster på första sidan, och rösta den 7/6.

Peter PC Carlsson


För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
Kommentarer till Enbart

Postat av: Cecilia

Tja, det är inte lätt att vara chef. Det är en roll att växa i. En bra chef förlitar sig på sina medarbetare och är inte rädd för att ta hjälp om den egna kompetensen sviker.

2009-05-30 @ 08:08:04
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Mette

Det här var bara så sant och så bra skrivit.

Kram Mette

2009-05-31 @ 19:38:18
URL: http://finnotto.blogg.se/

Postat av: Anna

Så sant! En chef ska ju vara just en chef (dvs leda andra...) Det blir lite svårt när man stannar på en hög position för sin egen skull...

Jag tillhör väl dom där cheferna som egentligen inte VILL vara chef, men jag VILL samtidigt ha ett någorlunda normalt vardagsliv och då finns det liksom inte mycket att välja på... :)

Därför har jag valt att utbilda mej inom chefsskapet, för att kunna skilja på VAD som är privatliv och VAD som är jobb, vilket kan vara lite kruxigt eftersom arbetsplatsen ÄR hemma...

Men skam den som ger sej och nu funkar allt i alla fall hyfsat smidigt... Men om JAG tycker att det är klurigt, så är det ännu svårare för PERSONALEN att veta VEM det är dom har att göra med...

Anna, Giovannis mamma eller verksamhetschefen och därför får man ibland vara övertydlig. Vi har löst det som så att alla har varsitt schema med varandras tider. Även mina...

Och det är när jag är SCHEMALAGD som jag har "kontorstid"... JAG var tvungen att göra så, för att kunna skilja på VEM JAG VAR... :)

(Förutom schemat, så har jag funderat på att trycka upp T-shirtar med dom olika personligheterna på... fniss)

Hoppas du haft en bra helg, med statsminister och allt!

Väl mött i texten!

2009-05-31 @ 21:55:11
URL: http://miranna.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0