100204 Enbart En dag

Enbart en dag, en dag bland alla andra. Helt lik var dag och ändå den enda i sitt slag. En dag som alla andra så unik och så förvillande lik de dagar som just har varit. Morgon, middag och kväll som följs av natt och morgon middag kväll och natt på nytt. Frukost lunch och middag, sova, jobba, jobba sova. Lämna och hämta, hämta och lämna. Alltid något som inte hunnits med, något som inte blivit gjort. Så allt är sig likt, ändå är var dag helt unik.

Var dag jag öppnar mina ögon så börjar jag göra mina val, de första av tusentals jag skall komma att göra just idag. Ska jag gå upp eller snoza en stund? Ska jag äta frukost och i såfall vad, hemma eller på väg till jobbet. I vart litet val har jag möjlighet att ändra mitt liv. Att göra något annat än jag brukar, än vad jag tänkt. Kanske något jag verkligen vill men inte vågat.

Tänk om jag slutar ställa mig frågan “Vad gör jag här?” och istället enbart ta mitt pass och min plånbok och reser till Arlanda för att ta första flyg till en varm och snöfri plats. Det är ett val jag kan göra men som jag var dag väljer bort. När som helst skulle jag kunna välja just detta, skulle du kunna välja just detta. Men jag avstår, du avstår för att allt har ett pris, så även friheten.

Ändå är vi fria att välja, men ej beredda att ta konsekvenserna. Våra val blir därför allt som oftast ickeval. Vi väljer att inget göra. I värsta fall ropar vi på andra att agera för just vår del, för vår skull. Tänk om jag kunde bli tvingad att resa bort, att få ta första plan till en varm och snöfri plats. Tänk så mycket enklare det skulle vara att välja att inte göra motstånd. Att välja att ge efter för min längtan. Ändå är det samma vilja, samma längtan men så mycket enklare val då jag skulle kunna skylla ifrån mig, slippa ta ansvar. För friheten har ett pris.

Kanske en dag kan jag vara beredd att betala priset för min längtan och en dag vakna och somna någon helt, helt annan stans. Till dess väljer jag att fortsätta att inte välja. Det är det som är vårt vanligaste val. Att inte välja. För varje val har sitt pris såsom friheten har sitt.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Kathyja

Väldigt bra blogg! Fastnade direkt. Kommer fortsätta läsa den och prenumerera!



Trevlig kväll!

MVH Kathyja

2010-10-23 @ 21:11:47
URL: http://kathyjana.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0