100218 Enbart Tejp

Enbart tejp kan engagera ett barn som fylt fyra. Det tycks inte finnas något stopp på hur mycket tid man kan lägga ner på att tejpa ihop saker. Som förälder så finner man diverse olika saker sammantejpade och ibland får man hålla tungan rätt i mun för att inte snubbla.

 

Jag kan inte annat än att le, att smälta likt snö i solen när jag ser hur tejprullen sysselsätter de små flitiga fingrarna. Som vuxna blir vi allt svårare att tillfredsställa. Vi blir allt mer kräsna och förväntar oss mer av livet än en rulle med tejp. Ändå är det bara det som behövs för att skapa glädje och engagemang. Alla barn är bevis på det.

 

Själv kan jag stundom känna mig trött, sliten och trasig. Undra om det går att laga med tejp? När sorgen gör sig påmind och det känns som att något har brustit och gått sönder är det dags att plocka fram tejpen. Dra några varv runt hjärtat och så är vi klara för ännu en rond med livet.

 

För barn är livet så självklart, så underbart enkelt och de vet hur man lever det. Konstigt nog glömmer vi det i takt med att åren går, vi blir ofta sämre och sämre på att leva och att njuta av att vi gör det. När det enda vi egentligen behöver är en rulle med tejp.

 

Någonstans på vägen från vaggan till graven så förlorar vi förmågan att ta tillvara det självklara, det enkla och det njutningsfulla. Var dag borde vi alla sätta oss ner en stund, sätta oss i vår favoritfåtölj och enbart sitta där. Inte göra något, inte tänka något, bara vara. Om så bara en kvart. Sitta där för att vår själ skall hinna ifatt vår kropp som jagat jäktat hela dagen. Någon gång behöver vi hinna ifatt oss själva.

 

Den tiden ger vi oss inte. Sätter vi oss ner utan annat mål än att bara sitta helt stilla och inget göra i en kvart så blir vi stressade, vi känner oss jagade av att inget göra. När vi koppla av vill vi ha ljud runtomkring oss, vi vill ha TV:n som brusar och vi vill tänka på saker som skall göras. Ändå vet vi att det har inget med avkoppling att göra.

 

Trasiga vandrar vi runt utan att ge oss möjlighet att koppla av fyller vi vårt liv med aktiviteter och underhållning.

 

Själv tror jag att det är dags att jag sätter mig ner, inget gör, bara är. Om så bara för en kvart. Sen ska jag ta fram rullen med tejp, dra den några varv runt hjärta, mage och runt min själ. Det känns som om det skulle behövas.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0