100120 Enbart Monarki

Enbart monarki kan skapa en sådan yra som vi förväntar oss till sommaren. Vår kära prinsessa skall gifta sig med en man av folket. Jodå, så är det. Hotellen är fullbokade och det lär bli en massa jippo i Stockholm just denna vecka. Bäst att fly staden. Vill du hyra vår lägenhet riktigt dyrt en vecka så är det lämpligt att fråga just runt vår lilla sessas bröllop!


Successionsordningen utgår numera från Karl XVI Gustaf. Det är vidare den förstfödde som skall ärva tronföljden. Förutsättningen är fortsatt att regenten bekänner sig till den evangelisk- Lutherska tron. Hmm, så är det. Vidare krävs det för ett prinsessbröllop att sittande regent (knugen alltså) och regering ger sitt välsignande till bröllopet. I annat fall förlorar den lilla sessan rätten till tronen.


Ursäkta mig, men är inte detta lite väl omodernt? Jag har inget emot varken Viktoria, Madeleine eller Carl-Philip (det skulle vara hans dubbelnamn i så fall) men vad tusan. Ska vi verkligen fortsätta att ha ett kungahus? Det har naturligtvis inget med demokrati att göra, snarare med diktatur och envälde.


Jag skulle förvisso kunna tänka mig ett kungahus om det vore så att vi fick rösta fram regent för kommande mandatperiod. Nog skulle det vara intressant? Troligen skulle den snyggaste sessan Madeleine kamma hem flest röster och kunna bli vår egen lilla sexiga regent.


Tidigare var det den förstfödde sonen som hade möjlighet att bli kommande regent, numera enbart den förstfödde. Men det är ju så omodernt. Kolla bara hur den vanliga arvsrätten ser ut. Numera ärver alla barnen lika oavsett om man är född först, sist, i eller utanför äktenskapet. Så det enda rimliga om kungahuset skall behållas att dela upp Sverige i lite olika små kungadömen. Ja, alternativt att rösta fram regent då förståss.


För egen del skiter jag i vad dessa monarker, hertigar, hertiginnor, prinsar, prinsessor fan och hans moster har för en roll. Nej jag håller på regeringens arbetslinje. Så länge de står för egen försörjning så är det väll bra. Tyvärr så är det ju inte så. Våra kära bidragstagande kronbärare lever på allmosor från folket, via skattsedeln.


Dags att ändra på det!

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0