100125 Enbart Kemiske Ali

Enbart kemiske Ali har fyra dödsdomar emot sig, i vart fall vad jag vet. Fyra gånger har han dömts i domstol och har de senaste åren väntat på sin första dödsdoms verkställande. Nu har det skett. Han är avrättad och enbart tre avrättningar återstår. Undra när och hur de skall ske.

 

Om de nu hängde honom först så finns ju möjligheten att även halshugga honom. Då är enbart två avrättningar kvar. Men förhoppningsvis gav de honom gift första gången, då kan de först hänga honom sedan skjuta honom när han redan ligger och avslutningsvis kan de halshugga honom. Simsalabim, fyra avrättningar.

 

Själv är jag emot avrättningar, även om det är på personer så som kemiske Ali. Det har inget med att förtjäna eller inte förtjäna att leva eller dö. Nej, i grunden är det en fråga om rättssäkerhet. En enda oskyldigt avrättad är inte värt priset. Dessutom är det ju en märklig förebild av staten att avrätta någon för det man anser som felaktigt.

 

För den som tror på straff och dess betydelse för grova brott så är det ju också ett märkligt sätt att komma undan. Pang så var ditt straff över.

 

Att hans brott är vidrigt och ger all anledning att frihetsberöva honom, ja det är det nog inte många mer än en tidigare hängd Sadam Hussein som kan tycka. Men det är faktiskt en stor skillnad mellan att fängsla och att avrätta någon.

 

Vi har lämnat medeltiden och så borde också våra straffsatser ha gjort, framförallt när det gäller internationell rätt och internationellt uppmärksammande förbrytare.

 

Tortyr och dödsstraff kan möjligen fungera i TV-serier som 24 men knappast något att förespråka och eftersträva i verkliga livet. Åtminstone inte om vi vill eftersträva en rättsstat.

 

Så för min del kan jag inte annat än att konstatera att jag är nöjd med att kemiske Ali dömts till det hårdaste straffet. Men jag beklagar och anser att det är fel att det straffet är döden genom avrättning. Jag hade mycket väl kunnat förespråka ett hårdare straff, döden genom att sitta i fängelse tills hjärtat slutar att slå.

 

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Tack för dina kommentarer på andra bloggen. Det är skönt att höra att det faktiskt går att läsa sig till hur mycket kärlek det finns oss i mellan. Just den känslan kan vara svårt att få fram i ord och leverera till någon utomstående. Så det ser jag som ett bra tecken :-)



Så nu en kommentar till ditt inlägg:



jag förespråkar i mångt och mycket dödstraff. Jag tycker att Sveriges praxis på straff är ett skämt om man jämför med många andra länders. Dock kan jag tycka att dödstraff i många fall är för lindrigt. Att dö är ju inget straff. Den döde lider ju knappast av det efter sin död. Det är väl knappast så att han går och grämer sig för att han har dött. Visst den dömde kan aldrig göra om sitt brott och skada fler människor men det skulle han inte kunna om man invalidiserade honom heller tillräckligt mycket.



Jag inser nu när jag läst vad jag skrivit att jag låter som en väldigt kall människa. Men varför ska man visa en människa som begått så många brott och skdat så många människor någon form av barmhärtighet.



Det här handlar inte om ett rån som gick fel, det handlar inte om att vara på fel plats vid fel tidpunkt. Det han har gjort är ren onska och då är döden ett väldigt lätt straff.



Kram

2010-01-25 @ 22:22:47
URL: http://hotass.blogg.se/

Postat av: peter pc carlsson

Hontass. Jag kan hålla med dig om att det inte alltid är tillräckligt med dödsstraff. Det är en av anledningarna till att jag är emot det. Men framförallt att det aldrig går att försvara att en enda oskyldig människa döms till döden.



Jag menar inte att Kemiska Ali skulle kunna vara oskyldig, det vet jag faktiskt inte ett smak om, men det är just det. Ett dödsstraff är verkligen oåterkallerligt. Ett livstidsstraff som visar sig vara felaktigt är möjligt att ändra.



Men jag håller verkligen med om att samhället behöver försvaras från personer som kan vara en fara för individer som lever i det. Ibland måste farliga människor dömmas till "slutförvaring". Frågan är vilka dessa personer skulle kunna vara.

2010-01-25 @ 22:54:58
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Mi

Vet inte om du läst, men du bör nog ta en titt i Annes blogg...

2010-01-26 @ 18:18:51
URL: http://www.kari.nu

Postat av: peter pc carlsson

Nej jag visste inte. Tack för att du tipsade.

2010-01-27 @ 00:13:00
URL: http://enbart.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0