100304 Enbart Populism

Enbart populism är vad retoriken kring slopande av "hushållsnära tjänster" handlar om. Dock tror jag att det är en populism som riskerar att slå bakut för vänstern. Nog bidrar Lars Ohly till att få fart på debatt, men knappast bidrar han till realsim. Jag finner det intressant hur han nu bidrar till att få ut Socialdemokraterna på banan för att åter tala om pigor i hemmen. Visst är det ändå märkligt att patriarkalet (mansdominansen) är så starkt inom vänstern att man acceptera att få hjälp med tjänster som rör de traditionellt manliga områderna (Rot-avdrag) medan de traditionellt kvinnliga områdena är något man skall motarbeta, se ner på och förlöjliga.

Kvinna bliv vid din läst, eller om det nu var stanna vid din spis. Granskar man konsekvenserna så är faktiskt retoriken direkt jämställdhets- och kvinnofientlig.

Framförallt om det skulle vara så att man kollar på argumenten att det är högavlönade som gynnas av Rutavdragen. Antingen betyder det att man där, inom överklassen, är mer jämställd och inser sin begränsning och därmed köper in tjänster. Min fördom säger mig att betydligt fler låg och medelinkomsttagande män är vana att snickra och fixa än vad överklassen är. Ändå är det just dessa tjänster som man vill subventionera. Snacka om att gynna överklassen.

Men det är klart detta är ju ett manligt område så det är klart att arbetarrörelsen är för. När det gäller kvinnorna så anser vänstern att det är jämställdhet att skapa jobb inom vården. Det är ju där kvinnorna jobbar. Tänk vad jobb som skulle kunna skapas där om man bara avskaffade Rotavdragen som vänstern idag gynnar överklassen med att skattefritt kunna använda.

Allvarligt talat är jag fruktansvärt trött på denna retorik. Jag kan acceptera att man generellt är emot att subventionera tjänster med skatterabatter. Man jag har svårt att förstå varför vänstern är för subvention på manliga områden men inte på kvinnliga? Har den svenska vänstern verkligen inte kommit längre än så? Skrämmande!

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0