081201 Enbart Bonus

Enbart bonus för ett bra jobb, för att ha lett verksamheten till att bli de som når bäst resultat. Vad är det värt? Hur mycket skall man få extra för att resultaten som satts upp har nåtts? Som bonus för att varit bästa Internetinsamlingen fick jag en X-box 360 (värd ca 3.000 kr) i bonus. Den gav jag bort till mer behövande, Sahlgrenska avd.70.


Igår lyssnade jag på KG Bergström och hans intervju med Jacob Wallenberg. Som kommunikatör kan jag inte annat än ge honom beröm, ge honom mer än godkänt. Han lyckades till och med få den erfarne KG att släppa fingret från avtryckaren.


Istället för bonus utöver lönen pratade han om vilket löneutrymme det fanns och på vilket sätt detta skulle fördelas till VD:n i respektive företag. Annika Falkengren, en av Sveriges få kvinnliga VD:ar och en av Sveriges bäst betalda anses ha ett löneutrymme på 12 miljoner kronor. Samma utrymme som Jacob Wallenberg själv har för sina styrelseuppdrag i bl.a SEB.


Som kund i banken har jag nu anledning att prata om vilket ränteutrymme jag kan tänka mig för ett lån i just denna bank. Förutsatt att de uppfyller låntagarnas mål. Har de en bra måluppfyllelse så kan jag tänka mig ett par procentenheter över styrräntan. Men om de misslyckas skall jag naturligtvis inte ge dem hela ränteutrymmet utan då får banken nöja sig med max en procentenhet.


"Det viktiga för oss som styrelse" säger Jacob "är att vi pekar ut en riktning, vi visar på målen som skall uppfyllas. En hög grad av måluppfyllelse skall ge en stor del av löneutrymmet." Dvs 12 miljoner kronor.


"Det viktiga för oss som låntagare" säger Peter PC Carlsson" är att vi pekar ut en riktning, vi visar på målen som skall uppfyllas för lånen. En hög grad av måluppfyllelse skall ge en stor del av ränteutrymmet." Dvs 2 procentenheter över styrräntan.


Vi kan diskutera huruvida vi anser det rätt med bonusar, rätt med dessa "löneutrymme", men hur ofta vänder vi på resonemanget? Hur ofta ställer vi krav? Själv har jag inte förhandlat min ränta på över ett år. Inte sedan jag passade på att förhandla bort avgiften för att jag skulle få möjlighet att betala mina räkningar via Internet.


Någon måtta får det ändå vara, inte skall jag väll behöva betala extra för att banken skall få tjäna pengar på mina räkningar som jag betalar? Hur kan vi ha accepterat detta? Nå det stämde inte med mina måluppfyllelse så avgifter har förhandlats bort. Självklart gör de vad de kan för att ta ut avgifter. Det är en del av deras måluppfyllelse och en del som bidrar till löneutrymmet.


Hej Jacob W. PC här!

Jo jag har resonerat lite med mig själv, min far, min bror och en kusin till mig. Vi är eniga om att jobba för en annan måluppfyllelse än den ni har tagit fram. Vi vill ge ett större utrymme för kunderna. Lugn ni behöver inte hålla bankerna öppna när folk kan besöka dem, men vi vill inte betala för att göra ert jobb. Så betaltjänster via Internet skall vi numera ha betalt för 1.200 kr per kund och år.


Vi kan också tänka oss att öppna egna bankkonton via nätet, sköta om låneansökningar via nätet och det enbart för några hundra om året för bankens del ja per kund förståss.


Med teknikens utveckling så kommer vi kunder snart att kunna erbjuda fler tjänster som vi kan ta över och på så vis kan vi tillsammans bli än mer effektiva och vi kunder kan i än högre grad bidra till att vara ett stöd för er bank.


Jag ser fram emot att höra från dig Jacob. Vår nya service kommer vi omedelbart att införa och summan dras på ert löneutrymme. Om dragning skall ske från annat konto var vänlig och besök oss efter arbetstid, efter att vi tagit hand om barn och läxor samt sett sena rapport. Hjärtligt välkomna mellan våra utökade öppettiden varannan lördag mellan 22.00 och 01.30


Peter PC Carlsson


Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. 
Skänk en gåva till Barncancerfonden. Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar.

Tack alla ni som bidrar, alla ni som ger, alla ni som länkar. Tack, Enbart tack!

Kommentarer till Enbart

Postat av: Ninni

Hej!

Jag behöver komma i kontakt med dig!

Hör av dig via mail om det går

Tack på förhand

2008-12-02 @ 08:30:38
URL: http://www.finest.se/ninnifrom

Postat av: Hontass

Sv: Så vad skyllde du på. Jag kunde ju trotts allt skylla på nakosen.

2008-12-02 @ 11:22:48
URL: http://www.metrobloggen.se

Postat av: vindensmelodi

Härligt!!! :-)

2008-12-02 @ 11:29:48
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Postat av: Anonym

Läser och ler åt allt du skriver.

Vad vore världen utan fattiga och rika, under och överklass?

Skulle vi bli snällare då?

Är det månne pengar som driver oss framåt? För det verkar ju inte vara kärlek i all fall.

2008-12-03 @ 12:11:30

Postat av: princess 55

Läser och ler åt allt du skriver.

Vad vore världen utan fattiga och rika, under och överklass?

Skulle vi bli snällare då?

Är det månne pengar som driver oss framåt? För det verkar ju inte vara kärlek i all fall.



Koperar för att i den förra kom inte mitt namn med

2008-12-03 @ 12:12:59
URL: http://bokbloggg.indoman.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0