080701 Enbart Öppet brev till Reinfeldt nr 2

Enbart öppet brev till Reinfeldt. Jag fick ett snabbt färdigskrivet svar på mitt öppna brev. Redan efter tio minuter kom ett redan färdigskrivet brev. Ni finner det under kommentarer i mitt förra inlägg.

Jag sände då mitt öppna mail på nytt med följande tillägg.
....

Jag sände tidigare under dagen ett brev till Statsministern och fick ett färdigskrivet svar från Hans Wallmark. Jag är tacksam för detta snabba svar, men det var inte om FRA-lagen som mitt öppna brev handlade.

Brevet handlade om prestige och förmåga att ta ett steg tillbaka. För att slippa leta bifogar jag brevet på nytt.

Ser fram emot ett svar.

Vänligen

Peter PC Carlsson
 
Läs gärna Intressant.se

Kommentarer till Enbart

Postat av: Markus Nordström

Även följande svar har inkommit.

Peter PC Carlsson



.....



Bäste Peter!





Tack för ditt e-brev. Statsminister Fredrik Reinfeldt har bett mig att svara dig.





Det lagförslag som regeringen överlämnat till riksdagen att fatta beslut om har tagits fram dels för att anpassa signalspaningen till den tekniska utvecklingen, dels för att regeringen anser det viktigt att vi får tydliga regler till skydd för den enskildes integritet.





Signalspaning handlar om försvarsunderrättelseverksamhet, dvs. gäller information om utrikes förhållanden som berör vårt lands säkerhet. Det har ingenting att göra med polisiär underrättelseverksamhet eller med någon övervakning av svenska medborgare eller personer i Sverige.





Lagen är tydlig på att tillstånd inte får lämnas för signalspaning som avser en viss person. Det är i första hand Försvarets underrättelsenämnd som kontrollerar att lagen följs och att individer inte drabbas av signalspaningen.





Det finns flera funktioner och kontrollmekanismer som säkerställer att signalspaning sköts i enlighet med lagen:





• Att den inte avser endast en enskild fysisk person.

• Att den är proportionerlig i förhållande till det angivna syftet.

• Att informationen inte kan inhämtas på ett mindre integritetspåverkande sätt.

• Att gränsen är tydlig gentemot exempelvis polisiär verksamhet.





Statsministern har också framfört att det finns många missuppfattningar om vad den nya lagen innebär. I debatten har det till exempel framkommit att lagen även ska omfatta inrikes avlyssning. Så är dock inte fallet. Statsministern har vidare betonat a tt integritetsfrågorna kommer att vara skyddade med de komplettringar som görs i tilläggspropositionen i höst.





Om du vill veta mer om signalspaning är du välkommen att besöka följande länk på regeringens hemsida: (www.regeringen.se/sb/d/3013/a/78411). Om du vill ta del av propositionen i sin helhet finns den att ladda ned på (www.regeringen.se/sb/d/8670/a/78367).





Tack igen för ditt e-brev och för dina synpunkter.





Med vänlig hälsning,





Markus Nordström

Brevenheten

Statsrådsberedningen

2008-07-02 @ 18:42:44

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0