080701 Enbart Öppet brev till Statsministern

Enbart öppet brev till Fredrik Reinfeldt


Att ge upp är också en utväg. Ibland kommer man till vägs ände och då finns det inget annat val än att ge upp, att vända om. Jag mins en berättelse av en Värmlänning jag jobbade med. Han sa på härligt bred värmländska. "Om man kommer fram till randen av ett stup då finns det enbart en vägg framåt och det är ett steg tillbaka."


Jag funderade på den länge och ju mer jag funderade desto djupare innebörd fick den för mig. Efter att tidigare varit en typisk Typ-A människa. Jag hade även ett ordspråk som jag levde efter "ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid!" Möjligen är det sant att inget är omöjligt och att det bara tar lite längre tid. Det är ju svårt att motbevisa. Men det är också sant att det finns massor som är omöjligt för oss just nu! Jag kan inte gå på händer, det är omöjligt för mig just nu, men jag skulle naturligtvis kunna lära mig. Jag kan inte heller flyga, kanske skulle jag kunna lära mig det också. Fast det är ju förståss mer tveksamt med tanke på att ingen människa hittills lyckats flyga (utan hjälpmedel alltså).


Nå, ibland kommer man till slutet av en väg, vi kommer fram till ett stup. Det är då det enbart finns en väg framåt och det är ett steg tillbaks. Självklart kan vi ta ett steg rakt fram ut över stupet och störta ner i avgrunden. Inte särskilt smart, men visst skulle vi kunna det.


Att vi under våra liv och genom våra val gång på gång gör fel är i sig inget konstigt. Det märkliga är att en del inte tycks lära sig att ibland måste man ge upp, man måste släppa taget, bita i det sura äpplet och erkänna att man hade fel. Jag gjorde fel!


Inte skulle du Fredrik Reinfeldt drivit på FRA-lagen på samma sätt idag om du haft möjlighet att göra om. Nej självklart inte, för skulle du det hade du antingen varit en fanatiker eller rent ut sagt korkad. Jag uppfattar varken dig eller Tomas Bodström, som tog initiativet till lagen, som korkade eller fanatiska. Nej det är helt enkelt en missbedömning, om inte av annat så av den allmänna opinionen.


För min personliga del ser jag med spänning fram emot fortsättningen om du Reinfeldt är en modern politiker eller om du är makthungrig och prestigefylld. Så Fredrik, hur är det? Har du möjlighet att vända vid mållinjen i höst när justeringar av lagen skall upp på nytt? Har du förmåga att släppa på den politiska prestigen och ställa dig framför kameran och säga "Vi gjorde fel!". För att det blev fel är det ju knappast någon som skulle motsäga sig. Även om man anser att just denna lagens varje kommatecken är perfekt så har ju motståndet mot den inte varit vad just företrädarna önskade.


Står man på randen vid ett stup, finns det enbart en väg framåt och det är ett steg tillbaks. Alternativet är ett steg ut över kanten. Det krävs kurage för att ge upp, för att vända om, för att erkänna att man begått misstag. Jag hoppas fortfarande att du Fredrik har det, att du ser att det är bättre att göra halt och helt om. Fundera på nytt, förankra och återkom.


Mitt nya ordspråk är "Det är aldrig för sent att ge upp!" Även om man har levt hela sitt liv på just ett vis finns det alltid en möjlighet att ändra sig. En maratonlöpare som håller på att få hjärtinfarkt och har hundra meter kvar kan fortfarande välja att ge upp. Det är ingen svaghet det är ett tecken på styrka och på förnuft.


Min fortsatta tro på dig som modern politiker Fredrik avgör du själv. Enbart du. Det är dit val som avgör vårt val nästa gång.


Peter PC Carlsson

Brevet är sänt till statsministern, svaret kommer att läggas upp här.
Läs gärna (Intressant)

Kommentarer till Enbart

Postat av: Jennie, Micke & Exxa

Bra inlägg, räknar du med att få svar?

2008-07-01 @ 14:17:09
URL: http://exxa.blogg.se/

Postat av: Hans Wallmark

OBS! Jag har lagt in det svar jag fick på mitt brev till Statsministern. Det är ett färdigskrivet brev som jag fick tillbaks inom tio minuter. Jag sände då en ny fråga där jag påpekade att mitt öppna brev inte handlade om FRA-lagen utan om möjligheten att se när man har gjort ett fel och är villig att ändra sig.



Dock finner jag att svaret (som säkert många har fått) skall läggas ut, precis som jag skrev i mitt brev.



Nedan följer Hans Wallmarks svar, länken är också till hans hemsida.



Peter PC Carlsson



Hej!



Tack för synpunkt. Jag delar åsikten att detta är ett på många sätt principiellt viktigt beslut. Och det finns all anledning att betona behovet av att den personliga integriteten både värnas som stärks.



Det är dock inte alldeles enkelt och entydigt. Sedan lång tid bedrivs signalspaning. Sverige i likhet med andra har ett fullständigt legitimt intresse att skydda det egna landet och de egna medborgarna. Sverige har också en tradition av att samverka med andra stater. Jag tillhör verkligen inte dem som tidigare motsatt sig spaning och granskning för att skydda Sverige mot angrepp. Tvärtom tror jag på ett svenskt försvar.



Det förslag riksdagen har att debatterat och beslutat om innebär en tydlig lagreglering – på gott och ont. De varmaste tillskyndarna brukar just understryka att något nu äntligen fått en struktur där det tidigare saknats. Det finns också tydliga mekanismer för att skydda den enskilde. Det handlar heller inte om någon "massavlyssning" utan först efter godkännande skall vissa begrepp kunna sökas.



Personligen önskar jag ett ännu starkare skydd. Samma hållning har jag till grundlagen: Istället för perspektivet om vad staten har att förvänta sig av medborgarna vill jag ha ett omvänt betraktelsesätt som handlar om hur de enskilda kan skyddas och säkras mot staten.



När det gäller FRA hade jag önskat en klarare parlamentarisk granskningsfunktion. Även om jag inte är speciellt orolig för övergrepp och missbruk är det viktigt att konstruera system som håller vid ett ”skymningsläge”.



Samtidigt som jag anser att detta är väldigt viktiga frågor att fundera kring finner jag en del grova överdrifter och rena sakfel hos några av kritikerna. Jag tror på inget sätt att detta handlar om att alla kommer att kollas alltid. Jag tror inte heller att något slags svenskt Stasi skapas - vilket i sig är en direkt oförskämdhet mot alla de människor som plågats och förföljts under DDR-regimen. För övrigt är jag en av de få politiker som krävt att Säpo lyfter hemligstämpeln på handlingarna kring dem som verkligen en gång i tiden sprungit det riktiga Stasis ärenden i vårt land – men det är en annan fråga.



Min ambition är att fortsätta driva opinion för en starkare parlamentarisk kontroll av spaningen samt arbeta för ännu tydligare grundlagsskyddade fri- och rättigheter.



Jag vill avslutningsvis ändå ge uttryck för min respekt och glädje över det engagemang som visats. Det är oerhört värdefullt för det fortsatta arbetet att stärka den personliga sfären i vårt land.



Bästa Hälsningar

Hans Wallmark

Riksdagsledamot (m), Norra och Östra Skåne


Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0