080526 Enbart Pippi

Enbart Pippi som rullar på Tv. En fantastisk liten unge som är så obstinat. Precis så som var och en av oss kan känna även i vuxen ålder. Skillnaden är att vi inte lever ut vår Pippi. Hon som tillåter sig att vara en hel människa, att göra det hon känner för, samtidigt som hon alltid tar hänsyn till andra och är snäll. Ibland undrar jag om det över huvudtaget kan finnas en bättre förebild än just Pippi.

Mina söner har matats med Pippi. De säger gång på gång "vad tokigt". Visst Pippi gör en mängd tokiga saker, men alltid med ett varmt hjärta. Och mycket av det hon gör ifråga sätter våra normer, det vi anser vara rätt. Men är allt så självklart, måste vi verkligen leva precis så som vi gör, så som vi lärt att vi skall? Pippi är öppen för det mesta som hon möter, hon bejakar det som livet ger, de möjligheter som finns runt om henne.

Mer och mer tänker jag att det är just så som vi skall leva. Bejaka, säga ja till nycker och infall. Ge oss tilåtelse att vara mer än den vi begränsat oss till att vara. Pippi lever, hon låter livet vara en lek. En lek där det går ut på att ha kul och att må bra. Precis det var och en av oss vill. Att må bra, att ha kul, att njuta av det som livet har att ge.

Det är så lätt att vi låter dagarna gå, att vi lever våra liv utan en daglig mening. Stiger upp, duscha, borsta tänderna, frukost, barn till skola och dagis, jobba, hem, laga mat, städar, se på tv och somnar. Sen börjar det om. Allt börjar om. Igen och igen. Allt vi ser fram emot är helg och ledighet. Allting är sen. Pippi hon lever nu. Det finns ingen annan tid än just nu. Det är nu vi ska leva. Det är nu jag lever!

Efter min resa i USA, framförallt i New York så vet jag åter hur jag kan leva. Hur jag kan leva i just denna stund. Att välja att bejaka, att vara i just denna stund, att leva ut, leva ut, att leva mina drömmar, mina önskningar.

Livet är nu, det är inget som kommer sedan. Bara nu kan vi leva, bara nu. Så vi lever nu. Enbart nu.

Men det är inte lätt att leva om var stund är viktig. Ändå är det just det den är, viktig. Varje stund, vart möte. Vi lever och antingen blir världen lite bättre eller lite sämre till följd av att just vi har levt. Hur vi lever och hur vi möter andra spelar roll.

Jag vill spela roll, jag vill göra en skillnad för dem jag möter. Just så vill jag leva. Jag vill bli ihågkommen för mina möten med andra, för att jag bejakade andra människor. För att jag lät livet leka. Så kom, kom kära liv. Kom och lek med mig. Lek, lek och lek!

Enbart ett liv i lek.

Peter PC Carlsson
Kommentarer till Enbart

Postat av: vindensmelodi

Åh, vad jag håller med dig :-) Och visst vill jag leka med dig ;-)
Ja, Pippi är en super förebild,,,och jag tror hon speglar Astrid i ett nötskal,,, Astrid var nog precis så där som Pippi :-))
Vi har haft mycket timmar framför tv´n med alla Astrids filmer,,,helt suveräna.
Jag känner precis som du beskriver att jag vill försöka leva i nuet, och att jag vill möta människan, se människan, lära av människan, leva med människan - och kunna ge av mig själv, mitt liv, mina erfarenheter, min godhet, min ödmjukhet till andra.
Att öppna sitt hjärta för mötet :-)

Ha en härlig kväll.

2008-05-26 @ 17:56:15
URL: http://vindensmelodi.blogg.se

Postat av: Di

Härligt enbart härligt!

2008-05-27 @ 18:55:18
URL: http://diqueen.blogg.se

Postat av: vindensmelodi

Utmaning på gång, om du vill vara med :-)

http://vindensmelodi.blogg.se/1211920223__utmanad_igen_.html#comment

2008-05-27 @ 22:47:48
URL: http://vindensmelodi.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0