081124 Enbart Månader

Enbart Månader går och sommaren är nu sedan länge pasé. En månad till tomten kommer, Kalle Anka går återigen i repris där enbart de vuxna tittar. Gröt och skinka, gran och lutfisk, klappar och ljus. Familjer samlas och familjer saknas. Det är en högtid som närmar sig, en högtid som är för alla men där en del blir ensamma kvar.
 
Runt om i staden liger snön vit, runt om ser jag människor söka skydd mot snö, mot kyla. Runt om ser jag dem värma sig tidigt en morgonen med öl. Samtal med likasinnade och röda näsor, toppluva och tjocka jackor. Det är ett kallt liv att  vara uteliggare, att vara fast i ett beroende som förvägrar dig samhällets stöd.

Så kom, kom och köp, nu är julen snart här, nu skall vi ge, nu skall vi handla och skänka så att vi inget annat kan göra än betala av hela januari. Ändå är det många som inte får, många som ingen ger, som ingen ser. Ensamma gamla, drogade unga. Bortglömda av släkt, av tidigare vänner. Vem vill vara ensam, vem vill vara ensam en jul?

Dags att ta med en matlåda var dag till jobbet och istället lägga några tior på att köpa lite fler "Situation Stockholm". Inte mycket, jag vet men alltid är det något.

Förästen tror jag att jag skall ge bort några getter i julklapp, undrar om mina barn kommer att uppskatta julklappen? Nå familjen som får det gillar det säkert mer. Ge bort en get! Ja mer om det senare.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. Skänk en gåva till Barncancerfonden. Eller koilla på Enbart Gåvor! Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar. Mina länkade läsare.
(Vill DU gästblogga så hör av dig genom att skriva en kommentar om att du vill.)
Kommentarer till Enbart

Postat av: Dockmamman som blivit Häxmamman

God morgon Peter!



Har jag skrämt iväg dig med alla mina kommentarer? Jag kanske skriver lite för mycket och är för pesimistisk, eller?



Idag lyser snön vit på taken och det är endast jag som är vaken sedan 5.20, fast jag har ingen anledning...



Men det är så skönt att sitta själv den där timmen innan alla ska kliva upp...



Sitter vid datorn en stund, med stickning och en god kopp kaffe , mmmm...



Jag har skänkt stickade kläder till Stockholm, det är en blogg som heter Hjälpstickan som ordnat det och då får man skickat till henne och hon ordnar allt annat....



Skickade fina saker och nyttiga stickat i varmt garn så jag hoppas att jag har varit snäll i år så jag kanske kan få en get Ler Skojade bara...



Jag brukar inte önska mig julklappar...



Jaha, vad ska jag Borderlinesnacka nu då, jag som inte brukar få några problem Fundersam



Är posititv just nu får e hur dagen slutar Suck





Kram från mig som är den jag är

2008-11-25 @ 05:46:54
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: millerskonst

Tävla på www.millerskonst.bloggagratis.se

2008-11-25 @ 07:38:27
URL: http://www.millerskonst.bloggagratis.se

Postat av: Sophia

Vi har äntligen fått en motsvarighet till Situation Stockholm här i Karlstad. Här har det tidigare inte funnits någonting för de hemlösa och kommunen lägger ner härbärgen med förklaringen att det inte finns några hemlösa här. Nu kan vi Karlstadbor köpa "Faktum" för att hjälpa.

2008-11-25 @ 09:36:20
URL: http://frokensoffe.blogg.se/

Postat av: ina

hej! du är mkt drivande i din blogg. men du skrämmer mig ibland:)

2008-11-25 @ 09:58:11
URL: http://iinnaa.blogg.se/

Postat av: Gisan

Situation Stockholm är ett bra alternativ att lägga några tior på. Likaså en julklapp till sitt fadderbarn osv... Kramar...

2008-11-25 @ 10:27:57
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: lisa

Ingen vill nog sitta ensam på julen , ingen vill ha ångest inför denna stor helg .

Kansk är det dags att göra julen till nåt personligt för var och en så det blir en bra tradtion så barnen har någe att minnas tillbaka på.

bara en tanke om det som inträffar om en månad.

/fia.

2008-11-25 @ 11:59:16
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Vida

Ja, den där geten har jag funderat på för det gör ju en verklig skillnad för någon.. kanske det blir en sån i år. I vår familj så byter vi inte julklappar vilket jag kan tycka är lite tråkigt men samtidigt blir det mindre press och mindre konsumtionshysteri.



Lev väl!



Liv

2008-11-25 @ 12:32:24
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: lisa

att ge nåt till dom som inte har nåt eller väldigt lite hör nästan julen till det är många som tänker extra på dessa utsatta människor då.

må så gott

/fia.

2008-11-25 @ 14:43:05
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Dockmamman som blivit Häxmamman

God morgon!

Puh Vilken lättnad att du inte blivit avskräckt från mig...



Jag tänkte höra om du har en e-post för jag tänkte skicka en länk till dig där jag började med en hemsida som just nu är under uppbyggnad men man kan läsa bloggen och lite annat...



Jag vill inte säga mer, men skicka din e-post till [email protected] så ska jag skicka länken om du vill/Morgonkram

2008-11-26 @ 06:19:28
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Anita o Uno

En blöt Lovikavante på kinden som du skrev tycker jag är värd mycket mer än allt annat. Sen är det ju en upplevelse, värme och medmänsklighet eller hur. Upplevelse var ju årets klapp.

Jag tycker inte om att fira jul som vi gör idag därför står jag pall av grupptrycket.Jag tänker mycket på uteliggare och min dröm som jag hoppas jag skall kunna uppfylla är att bjuda hem några av dem till mej. Det skulle ge mig så mycket tillbaka.

Jag köper Aluma varje månad och pratar en stund med dom för dom är så trevliga. Det där med geten låter bra.

2008-11-26 @ 10:23:53
URL: http://unoett.blogg.se/

Postat av: Rolf Nilsson

Under 12 år har gatutidningen Situation Stockholm funnits i vår huvudstad Stockholm. De människor som startade den tänkte nog att den skulle vara en tidning som hemlösa skulle sälja för att skapa sig en plattform. Och utifrån den ges en möjlighet att bryta sin hemlöshet med samhällets stämpel på vilka dessa människor är och därefter få leva ett någorlunda ”normalt” liv. Men hur har det egentligen gått?

Har tidningsförsäljningen och alla skattemiljoner som pumpats in för ändamålet skapat den resning av människor som var tänkt? Har hemlösa individer fått bli ”vanliga” medborgare? Om så vore skulle tidningen lagts ner, och det är väl så att när organisationer som AB situation Stockholm inte längre behövs så är målet nått?

Om detta vore aktiebolagets mål idag så ser jag inte hur stoltheten numera endast är fokuserad på hur många tidningar de säljer, hur många försäljare de har och med stolthet i rösterna gärna talar om att deras tidning nu även säljs i Uppsala, Södertälje, Örebro, Västerås och Gotland. Om vi tittar närmare på tidningens innehåll finns där fyra sidor med sponsorer. Det smaklösa med dessa är att de allra flesta är just de som skulle kunna se till att hemlösa fick tillgång till ett tryggt hem och känna på känslan av att bli kallad medborgare.

Men om vi återgår till hur det går för de hemlösa försäljare detta aktiebolag säger sig hjälpa, så finns det ingenstans på deras hemsida som ger svar på detta. Om det skulle vara så att tidningsförsäljningen hjälpte hemlösa ur detta tillstånd, så skulle väl detta den organisationens främsta marknadsföringsargument. ”Titta här har vi följt 100 av våra försäljare under 2 år och hälften har idag ett ordnat liv med egen bostad och slipper numera gå under begreppet hemlös”, men naturligtvis är det inte så.

Den bistra och cyniska sanningen om de hemlösa som fått hjälp ur sin stämpel som hemlös genom situation Stockholm har gått via kyrkogården.

Om jag inte missminner mig har företag i Sverige något som kallas arbetsgivaransvar, vilket innebär att enligt lag ska företagen bekosta vården om missbruk upptäcks. Men av någon underlig anledning tycks inte detta gälla då arbetsgivaren heter situation Stockholm, där arbetstagarna är hemlösa. Varför då?

Så precis som övriga hemlöshetsverksamheter behöver situation Stockholm hemlösa för att personalen ska få sin lön, vilket knappast talas om eller gör att självkritiken eller den övriga ”hemlösaindustrin” kritiseras därifrån.



Rolf Nilsson

Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa

2009-01-07 @ 20:26:20
URL: http://rolfnilsson.bloggsida.se/

Postat av: Rolf Nilsson

Varje hemlös person i Sverige kostar skattebetalarna omkring 600 000 kronor per år, vilket innebär en årlig kostnad för våra cirka 18 000 hemlösa vi har i vårt land slutar på i runda tal 11 miljarder. Detta är uppskattade siffror ur en rapport från Lunds socialhögskola.

Som jämförelse skulle 11 miljarder räcka till att köpa in 11 000 lägenheter i miljonklassen till de människor som idag lever utan eget tryggt hem och därefter kunde det stöd och den hjälp som krävs sättas in för att behålla dessa till de människor som vill och behöver det. Det skulle innebära att hemlösheten skulle vara löst på ett par år. En tanke bara!

Men verkligheten ser både dystrare och helt annorlunda ut, för idag verkar istället dessa pengar användas till att vidmakthålla och bygga in hemlösheten i samhället. Det görs helt enkelt genom att vi bygger upp en särskiljande sekundär bostadsmarknad för hemlösa och fattiga människor, där härbärgen, stegboenden, referensboenden, träningsboenden, korttidsboenden och 10 talet andra uppfinningsrika boendedefinitioner finns att tillgå. Inom denna boendesfär finns sedan en arbetsmarknad för ett mycket stort antal problemorienterade och ”kontrollfreakade” människor som tycks vara avlönade endast för att förminska och diagnostisera redan utsatta människor. Helst så mycket att ett eget tryggt hem med ett fungerande privatliv aldrig ska behöva komma på tal.

Med mina över 30 års långa självupplevda erfarenhet av olika ”uppfostringsboendelösningar” är jag övertygad om svårigheten att finna en mer hopplös, mer verkningslös eller dyrare lösning än denna. Finns det överhuvudtaget en vilja i vårt land att leva upp till vår egen regeringsform och allas våra mänskliga rättigheter vi skrivit under på? Om så var fallet skulle vi då inte av denna diskriminering som dagligen pågår och allas ”rätt till bostad”, avsatt några miljarder för uppbyggnad av små billiga integrerade hyresrätter där folk har råd att bo och sedan bo kvar i?

Vi ska strax läsa några utdrag ur vad våra mest ansedda forskare på hemlöshet har kommit fram till om denna snabbt växande sekundära bostadsmarknad (boendetrappor). Denna lukrativa boendemarknad våra politiker, tjänstemän, frivilligorganisationer och privata aktörer förespråkar och bygger vidare på. Utöver de nedanstående forskare finns många fler som kommit fram till liknande slutsatser.

Hans Swärd, professor i socialt arbete säger: ” Ett grundproblem är att det byggs för lite och för dyrt. Och att många nya bostäder blir bostadsrätter. Det har blivit en ond cirkel. Hyresvärdarna kan välja och vraka och då har de svaga grupperna inte stora chanser. Och de har inte råd att köpa en bostad. Nödbostäder eller tillfällighetsboenden är en dålig lösning på bostadsproblemen. De har en tendens till att bli permanenta. Och när de finns så blir det lättare att vräka människor. Varken hyresgäster eller socialtjänst tycker att de behöver göra så mycket, nödbostäderna finns ju där. Lösningen på problemet är att få en mera långsiktig planering i kommunerna. Det är ingen omöjlighet att lösa problemen om man verkligen vill det, men det krävs uppoffringar”.



Ingrid Sahlin, forskare säger: ”Jag påvisade redan för tio år sedan att i kommuner som använder boendetrappor är helt hemlösa avsevärt fler än i kommuner som inte gör det”.

Cecilia Löfstrand, forskare säger så här: ”På den sekundära bostadsmarknaden har andrahandskontraktet konstruerats enbart för att begränsa den boendes rättigheter. De boendelösningar som kommunerna erbjuder hemlösa är vanligtvis andrahandsupplåtelser som är kombinerade med specialvillkor som innebär betydande begränsningar i hyresgästens möjligheter att disponera och förfoga över bostaden. Dessa går ofta långt utöver dem som gäller för övriga, ”vanliga”, hyresgäster och är inte så sällan integritetskränkande, i vissa fall direkt olagliga (SOU 2001:95, SOU 2004:3). De kan bl.a. innebära förbud mot att ha övernattande gäster eller sällskapsdjur i bostaden. Bostaden är för socialtjänsten ett medel för att uppnå en viss målsättning som formulerats i en s.k. arbetsplan. För att få ett andrahandskontrakt måste klienten underkasta sig tillsyn och kontroll, ett uttryckligt villkor från socialtjänsten och fastighetsägaren, vilket bland annat innebär oanmälda hembesök med hjälp av en extranyckel ”.

Vad säger Socialstyrelsen och Boverket? Jo, ”Socialstyrelsen och Boverket menar att det till och med kan vara en belastning att ha en bostad genom socialtjänsten, eftersom risken finns att man efter det aldrig blir godkänd som hyresgäst med eget förstahandskontrakt. Dessa kommunala boendelösningar för hemlösa blir därför ofta en separat bostadsmarknad, med helt egna regler och förutsättningar”.

Maria Larsson (kd), ansvarig minister i hemlöshetsfrågor tycker så här: Det behövs mer evidens, då jag anser det finns för lite forskning på området?? ”Jag tycker socialtjänsten och våra frivilligorganisationer samarbetar mycket bra och gör ett ovärderligt jobb för att hjälpa våra hemlösa”.

Vad Maria Larsson verkar söka efter i sin desperation, är snarare ett sätt att försöka köpa tid för att förhala sanningen och samtidigt utnyttja och cementera hemlösheten ytterligare i hjälplösa organisationer på grund av deras bidragsbehov. Vidare handlar det kanske även lite om att för hennes egen trovärdighets skull fortast möjligt försöka hitta en forskare som är villig att stödja denna vidriga människosyn mot våra hemlösa och fattiga medborgare med en ”evidens”. Men skulle det funnits någon mening med alla hyllmeter av evidens som finns och åter efterfrågas i den här frågan, varför har vi då inte agerat tidigare utifrån de forskningsresultat som redan presenterats?

Om denna egoistiska och giriga samhällsuppbyggnad ska gälla i framtiden så kommer även kostnaderna för fler väktare och ytterligare poliser att skjuta i höjden, då vi istället för att bygga de bostäder som efterfrågas arbetar utifrån någon tro om att fler och fler batonger ska kunna lösa hemlösheten genom segregation.





Rolf Nilsson

Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa

2009-01-07 @ 20:27:28
URL: http://rolfnilsson.bloggsida.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0