081125 Enbart Gästblogg av Eva

Enbart tog kontakt med Eva för ett tag sedan, bad henne att skriva ett gästbloggsinlägg om en upplevelse. Eva har en egen blogg men vill vara anonym varför jag inte länkar vidare till henne.

---------------
Jagad Invandrare?
Det var en vanlig helg och jag och mina vänner skulle gå på en fest, vi såg fram emot att få träffa våra kompisar och ha en trevlig kväll. Festen började bra och det va trevlig stämning, men plötsligt kom ett gäng med killar som inte hörde till festen. Vi tyckte det va lite konstigt att det kom så mycket äldre killar till denna fest, för vi var ju bara tonåringar hela högen.


Jag och mina tjejkompisar satt i en soffa och fnittrade som tjejer gör i den åldern, och det kommer fram en av dessa killar och ställer sig på håll och studerar oss, men med ett väldigt konstigt uttryck i ögonen. Vi vart tysta och sa inte ett ord. Han vänder sig om och går in i rummet intill.


En timme senare så tyckte vi att det va dags att gå hemåt och som tjejer så ska man ju hålla ihop på vägen hem, vilket vi gjorde så klart. När vi kommit till tunnelbanan så sa en av mina kompisar att hon ville gå på en annan fest men vi andra avböjde, så vi sa hej då till henne och började gå hemåt. Vi kände efter en stund att vi var iakttagna och vänder oss om med jämna mellanrum för att kolla så att ingen förföljde oss. Det var ingen där vad vi kunde se.


Jag sa hej då till dom när jag inte var långt hemifrån och vi skiljdes åt. När jag gått en liten stund så såg jag ett par killar som stod vid trottoarkanten och dom var lite högljudda tyckte jag och lite skrämmande för dom hade rakade huven och bombarjackor på sig vilket i sig inte var ovanligt på 90 talet. Jag bestämde mig för att inte passera dessa killar utan hittade en genväg som visserligen skulle bli längre men tänkte att det kanske skulle vara säkrare.


När jag vänder mig om igen efter en stund så var dom borta och jag kände mig trygg igen. Helt plötsligt så hör jag hur några skriker nåt om Sverige bakom mig och jag raskar på stegen för jag förstod att det var killarna som jag sett en stund tidigare. Men jag går inte fort nog för en av killarna springer ifatt mig och jag känner genast igen honom från festen. Mitt hjärta höll på att flyga ur bröstkorgen på mig, jag vart livrädd för han såg inte trevlig ut alls.


Han frågar mig ifall jag är invandrare och jag svarar nej det är jag inte, varpå han säger att det syns att jag är det. Nej jag är inte det! Han vänder sig om och går sakta tillbaks till sina vänner och jag börjar springa. Det tog inte många sekunder innan hela gruppen börjar springa efter mig och jag var helt övertygad om att om dom får tag i mig så dör jag. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen det var inte långt hem men jag var för rädd för att kunna se vart jag var. Hela tiden hade jag dom i bakhasarna skrikande om att Sverige ska hållas rent!!!


DÅ förstod jag att jag hade fått nynazister efter mig och jag förstod va dom ville göra med mig och försökte hitta nåt ställe att gömma mig på. Jag sprang emot skogen som jag såg en liten bit framför mig och kastade mig i ett dike i hopp om att dom inte skulle se mig. Dom sprang förbi en liten bit för att stanna upp och stod och skrek att dom skulle nog hitta mig, att sådana som jag inte var välkomna i deras land.


Efter en timme så hade dom gett upp, men jag låg kvar och hjärtat bankade och jag mådde illa. I mitt stilla sinne tänkte jag på vad som hade fått dessa galningar att göra på detta viset. Det jag kom fram till var att jag är mörkhårig och hade blivit solbränd i hyn och hade mörka ögon. Gjorde detta mig till invandrare??? Jag förstod ingenting tillslut.


Jag rekade så att dom inte var kvar och la benen på ryggen och sprang hem. Den dagen då föddes något inom mig, en rädsla som jag inte trodde var möjlig.

Eva


------------
Tack Eva för din gästblogg, för att du delar denna historia. Kram PC!

Peter PC Carlsson


Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas. Skänk en gåva till Barncancerfonden. Eller koilla på Enbart Gåvor! Läs gärna inlägget om Tim som kämpar och om Madde som inspirerar. Mina länkade läsare.
(Vill DU gästblogga så hör av dig genom att skriva en kommentar om att du vill.)

Kommentarer till Enbart

Postat av: Pia

Vilka jävla svin!!! Är det nåt Sverige skulle behövas rensas i från så är det såna där!!!!!

2008-11-25 @ 17:28:10
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Fia

vad synd att inte alla barnen är på plats . och de verkar bli en trevlig kul annars .

fia.

2008-11-25 @ 17:47:41
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Nina

Japp, sådana människor finns det. Som ger sig på vem som helst som inte är blond och blek. Det är inte klokt!



Brunt eller svart hår och bruna ögon är faktiskt vanligt även på "hel-svenskar" vilket detta pack inte fattar. Och oavsett det så gör man inte som de gjorde. Absolut inte!

2008-11-25 @ 17:58:43
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Postat av: helen

Sånt här gör mig skitförbannad. Dom borde inte få gå lösa.

Det finns alltid nåt som kan irritera andra....spelar ingen roll egentligen.....

Vad är svensk?

Vad är utländsk?

Vad är rätt /fel kläder?

Vad är bäst social standard?

Vad är snygg/ful kroppsdel?

Och vem bestämmer vad som är vad?

Nej, människor som håller på så här försöker bara hävda sig själva och har kanske inte fått nån bekräftelse alls i sitt liv.

Detta tror dom att dom får (en slags status) genom att plåga andra......att dom inte fattar.

Nej dom skulle få byta liv en stund med den plågade.

2008-11-25 @ 18:48:00
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Hontass

Det är hemskt, fruktansvärt hur många svernskar är. De är en skam för det svenska samhellet tycker jag. Alla människors lika värde både vara nturligt i varje människas hjärta.



Sv: Visst är det en kanon ide Peter, jag har inte riktigt kommit på hur jag ska forma det hela än men man kan nog hitta på både det ena och det andra som jag "han" vill ha ;)

2008-11-25 @ 19:09:16
URL: http://www.metrobloggen.se

Postat av: Siw

Detta är bara bedrövligt!!!



:-) Jag kan lova att dom är tunga, höll nästan inte på att få upp dom, stenkrukor är det. Min son va också mellan golv och tak när han var liten så jag vet vad du menar.

Ha en fin kväll

2008-11-25 @ 20:19:05
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: ISA

sv: Jasså? Jag bodde hos en kompis under min Stockholmsresa i helgen, precis vid t-banan vid medborgarplatsen. Vad heter restaurangen?

Älskar Sushi och testar alltid så många ställen jag kan till varje ställe jag åker till=)

2008-11-25 @ 20:45:20
URL: http://isasstyle.blogg.se/

Postat av: tess

Ja har läst bkcerna som Maria Törnblom skrivit om att få bättre självkänsla..jag jobbar efter hennes princis att försöka se något bra varje dag med mig själv och några saker man e tacksam över. Man måste jobba med att man duger och man måste jobba hela tiden med att man duger och att man faktiskt är glad eller stolt över det man gör varje dag. Det är ju värt massor att vi går upp och gör det vi gör. Sedan är man inte stolt över allt... men man måste kunna se det positiva över allt. Om några månader ska de läggas till i listan något man kunnat gjort bättre eller som man inte va fullt så nöjd med men först ska man lära sig att man faktiskt är bra.



LÄs böckerna... har dom under böcker i min blogg... i min blogg finns även reklam från Bokus, bara klicka å regga sig. Ingen frakt om man tar med ekonomi brev heller.... dessa två böcker hon skrivit kostar inte mer än ca 49 kr styck tror ja så de e inte så dyrt...



Kram Tess

2008-11-25 @ 20:52:52
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Johanna

jo det tycker jag med.

2008-11-25 @ 20:58:21
URL: http://sannornas.blogg.se/

Postat av: Hilda

Ingen, absolut ingen ska behöva bli behandlad på det viset. Jag tror att det är svårt att föreställa sig den skräck som du upplevde då om man inte upplevt det själv. Kram

2008-11-25 @ 21:45:08
URL: http://hildazheaven.blogspot.com

Postat av: madde

Fy sjutton vilka människor det finns..läste ditt inlägg om lille P! Har hört talas om han men inte läst ngt föränn nu. Hur kan man göra något liknande! Har alla blundat?, någon måste väll ha sett! Fy fan säger jag bara, det enda positiva är att han har det bättre nu! Gillar verkligen din blogg och allt du uppmärksammar!

2008-11-25 @ 22:14:52
URL: http://minlillavitavra.blogg.se/moi

Postat av: Marica Rödebäck

Det är det verkligen, synd bara den inte kommer varje månad. Det är sista lönen från jobbet, semesterersättning och allt så.. Blev ju varslad så allt kom nu!

2008-11-25 @ 22:32:16
URL: http://rodeback.blogg.se/

Postat av: ina

hej, Peter! du kan verkligen riva upp marken. jag tänkte fråga dig om du är lycklig i ditt förhållande men så tyckte jag att jag inte visste så värst mkt om den sidan hos dig och så såg jag utan större svårighet ditt inlägg om otrohet. det är sådant material man söker efter om man får anledning. nu vet jag hur du tänker och är smått imponerad. men...jag tar nog ALLT sådant på allvar, både den moraliska förnedringen (en mkt komplicerad sak) och det fysiska sveket (enkelt) är två sidor av samma synd. jag vet faktiskt hur det känns och hur djupa och närmast obotliga spår i ens självkänsla lämnar den andres fysiska otrohet. det syns knappast utåt men det går aldrig att radera helt. det leder ofta även den andra människan till likadana konsekvenser och tankesätt: kan han då kan jag också. utan att man faktiskt har valt det själv. baktala, smutskasta, ignorera, behandla ovärdigt, förfalska fakta - allt sådant har man upplevt i olika variationer både från nära och kära och arbetskollegor osv. det finns erfarenheter från två länder iaf. inte exakt samma sak. det är inte lätt att hitta riktigt lojala människor överhuvudtaget. därför blev jag imponerad av det du skrev: inte lämna ut sin partner muntligt. men så finns det ju väldigt många orsaker till när man faktiskt gör det. inte alltid handlar det om att vilja skada. och jätte svårt veta var ligger gränsen ibland också. men jag tror att den sexuella otroheten är ett faktum och bevis för alla parter att förhållandet är över. så tycker jag. sen kan ju hända undret och man ångrar och man gör inte om. ingen människa är felfri. men oftast gör man om. då har man inte kommit så långt i sin egen värld och utveckling:)jag har svårt att tro på människor. eller...jag brukar säga och även menar detta att jag tror INTE längre på människor. att jag pratar öppet betyder bara hur lite jag bryr mig om vad de tycker om det nu kommer att köra ihop sig. i mina ögon är sanningen om mig själv viktigare och att jag vet denna sanning är något som står väldigt mkt över vad andra anser om mig. även om man är självklart rädd om konsekvenserna. man måste ju alltid äta upp det man gör framför människor:)jag har hittat någon sorts tro som håller mig uppe och jag tror på något som är rent och bortom all smutskastning och förräderiet. det är min tro till det mest väsentliga som fyller mitt liv med mening och som går hand i hand med sunt förnuft samtidigt som jag är fullt öppen för undret. detta är innebörden av Gud för mig. inget som människor har lagt till och försökt rama in i lagar utan en ren vilja och känsla av rätt och fel. och så kastar jag inte bort bibeln heller utan försöker förstå. men... det är inte lätt att leva så:)man är ganska ensam:) men det är mer den andliga ensamheten. något annat har jag faktiskt inte klagat över. tomrum inuti är absolut det värsta. inte sant? nu vill jag och måste sluta. pratat för mkt:) god natt!

2008-11-26 @ 00:09:17
URL: http://iinnaa.blogg.se/

Postat av: Sophia

Herregud vart är vi på väg? Jag blir chockad.

2008-11-26 @ 09:41:11
URL: http://frokensoffe.blogg.se/

Postat av: Cecilia

Hände detta i nutid? Jag tycker att nuförtiden är vi alla så uppblandade att det måste vara väldigt svårt att vara nynasist i dagens Sverige. Är man invandrare för att man är mörk? Stackars alla adopterade då! Och jag känner till flertalet ljushåriga, blåögda invandrare... :)

Snacka om okunskap!

2008-11-26 @ 10:07:04
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Anne

Jag ryser av obehag!

Detta som hände Eva får hon bära med sig resten av sitt liv, att vara en som inte duger.

Tack och lov hände inget "allvarligare" den gången men vi läser varje dag om dessa illdåd mot framför allt unga flickor.

Ingen kvinna vågar gå själv på kvällen mer eller mindre.

Ska det behöva vara så?????

I vårt moderna samhälle, ska vi kvinnor inte kunna känna oss fria att göra vad vi vill utan att känna rädsla.

Nu händer det tack o lov inte saker hela tiden, men vetskapen OM ATT DET HÄNDER räcker för att förlama kvinnors handlingsutrymme, framför allt på kvällar och nätter.



Vad gör samhället åt detta?

Inte mycket faktiskt.....

2008-11-26 @ 12:34:04
URL: http://levaidag.blogg.se/

Postat av: Anne

Hej Peter,

Imorgon åker jag till GBG och lämnar över X-Boxen.

har varit sjuk och är fortfarande ganska hängig, och syrran födde barn och Totte var inte på JK idag och hejåhå...men imorgon så ska vi lyckas....:))

2008-11-26 @ 12:37:02
URL: http://levaidag.blogg.se/

Postat av: Gisan

Så fruktansvärt vidrigt!!! Jag finner inte ord! Kramar...

2008-11-26 @ 12:37:53
URL: http://gisans.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0