081023 Enbart Glad

Enbart glad var vad jag blev när jag öppnade min blogg och fann inlägg från äldste sonen. Det är långt ifrån alla inlägg som han läser men just det förra lyckades han läsa. Just ett inlägg som jag skrev om mitt ständigt dåliga samvete. För så är det jag har dåligt samvete och känner mig otillräcklig.


Det är åtta år sedan jag och mitt X skiljde oss och det är nio år sedan vi flyttade isär. Att skiljas är inte lätt, det gör ont även om man är enig om att det är rätt, även om man skiljs som bästa vänner och även om man fortsätter att tycka om varandra. Det gör ont, det gör ont.


Vi har tre underbara killar tillsammans och med alla har jag god relation, alla träffar och pratar jag med regelbundet. Det är inte det om är mitt dåliga samvete, det är inte det som är min otillräcklighet. Nej det har legat i att jag inte funnits där fysiskt i vardagen. Jag har inte kunnat vara med om deras dagliga uppväxt. Vi bor nämligen närmare 50 mil ifrån varandra.


Samtidigt har jag ständigt haft dåligt samvete för att jag lämnat allt vardagsbestyr till mitt X. Hon ha fått dra ett stort och tungt lass. Det har gett mig dåligt samvete. Vi har flera gånger pratat om detta och jag vet att vi har tillsammans gjort det bästa av situationen, men det hindrar inte att jag känner mig otillräcklig.


Hur oändligt glad jag kände mig när jag läste att jag faktiskt duger, att jag faktiskt har varit en bra pappa. Dessa rader fick mig att gråta en liten skvätt. "Som den äldste sonen från tidigare förhållande för dig kan jag säga att jag inte har något att klaga på. Jag tycker du är en bra far. Nu är jag ju långt bort och vuxen så jag vet inte vad mer jag kunde begära av dig? Att du var miljonär? Nja, jag är rätt nöjd ändå :P Men jag hade blivit mycket glad om du kunde komma över en sväng." Tack för det grabben, det värmde långt in i roten av mitt hjärta. Jag skall komma över till dig i Canada, nästa år.


En minut efter första inlägget kom det andra. "Kom precis på en grej. Det kan ju faktiskt vara bra att du känner att du måste göra mer, för då kommer du aldrig sluta försöka! :-D" Tack ska du ha för den :-) Här kommer länk till äldste grabbens blogg.

Nu är jag lycklig igen.!!! Fanken, jag har fyra helt fantastiska grabbar, det kan ju inte bli bättre.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Länk Enbart gästblogg av Anne. Skänk en gåva till Barncancerfonden.

Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

vilken under bar son du har , och för att få en underbar son så måste dom ha föräldrar som finns där på ett eller annat sätt , dåliga smaveten som föräldrar är nog något som hör till på nå vis , på ett eller annat sätt , va skönt att se att du är glad igen . önskar dig en trevlig dag./ajaxen.

2008-10-23 @ 11:47:47
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Linda med familj :)

Tack så mycket :) Hoppas att du har en bra dag.

2008-10-23 @ 12:02:07
URL: http://babymyz.blogg.se/

Postat av: Siw

Klart du har fantastiska grabbar, du verkar vara en fantastisk man. Kom lite tårar av glädje på min kind när jag läste detta. I normala fall älskar ju barnen sina föräldrar villkorslöst och så ska det ju vara. Det jag brukar säga är att dom behöver inte älska det man gör, det är stor skillnad på den man är och vad man gör. Alla gör vi ju misstag, hur ska vi annars utvecklas och kunna göra bättre?

Kram, ha en fin dag!

Här har vi -grader i dag brrrr

2008-10-23 @ 12:07:05
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: Hontass

Vilka underbara ord från sin son. Det kan jag tro att det värmer mycket i hjärtat och att det letar sig fram en tår.



Blev lite blött på kinden här när jag läste det. När en son säger dom orden till sin far.... Ja då har den där fadern gjort ett enastående jobb som förälder.

2008-10-23 @ 15:36:56
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: Nina

ler



ibland behövs inte så mycket!

2008-10-23 @ 18:19:45
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Postat av: Vida

Härlig kommentar från klok son till en pappa som verkligen bryr sig om sina barn. Det märks, inte bara i det här inlägget..



Liv

2008-10-23 @ 21:34:02
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: TakingChances

Otillräcklighet är en stundtals förgörande känsla. Det är alltid så svårt att kunna acceptera att man bara är människa och inse vad man måste acceptera i livet. Vad man kan förändra och påverka och vad man helt enkelt inte kan ändra på och göra det bästa av allt. Det viktigaste du kan göra är att alltid göra klart för nära o kära att du alltid finns där för dom oavsett avstånd och vad annat som sker i livet. Och det har du uppenbarligen lyckats väl med :) Så härligt att se kärleken mellan dig och din son. Så stark. Och i slutändan så är det alltid det som är viktigast-att kärleken finns där :) Ta vara på dig själv Peter,ta vara på dina goa pojkar,på din käresta och på livet och kärleken i allmänhet och allt gott som är! =)

Kram till dig! :)

2008-10-25 @ 10:32:36
URL: http://takingchances.blogg.se/

Postat av: Di

Du har nog liksom jag gjort allt du kunnat i situationer du haft i ditt liv, jag tycker vi lägger saken (samvetet) i en påse av sammet, stänger den och försöker vårda den till något bra..Skrev ett inlägg om det idag, du inspirerar mig :) varm varm kram...

2008-10-28 @ 17:31:33
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Di

JO, just det att du har tillsammans med ditt x gjort det bästa var fint..själv har jag inget speciellt samarbete med x relationen, en av orsakerna också till att jag väljer den "lätta" vägen idag och låter min son bo stadigvarande hos sin pappa istället för som nu varannan vecka då jag är en ensam "ö" av föräldraskap, och nästa vecka är pappa en "ö" av föräldraskap, dit jag endast har tillträde om jag kämpar mej in...det är jobbigt...och det ska du vara stolt över om ni haft föräldrasammarbete! Kram igen...

2008-10-28 @ 17:35:18
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: Anonym

Godagens! :) Hoppas allt är bra med dig? kramar

2008-10-28 @ 17:42:13
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0