090421 Enbart Ylle

Enbart ylle stickat i en tröja kan värma som inget annat. En fuktig dag i april när jag är ute och går kan jag verkligen känna längtan efter en ylletröja. Den pinande kalla vinden som håller minnet av vintern vid liv kan stoppas med en vindjacka men inunder fryser min solfattiga kropp och längtar efter ett stickat lamm. Hur många gånger har jag som barn stått på Valborgsmässoafton och längtat efter värmen från den för tidigt undanstoppade ylletröjan.


April är en månad som verkligen luras. Vissa stunder badar alla som är ute i ljus och en vårvarm sol. Vi sätter oss på bänkar, stubbar och fortfarande vinterkalla stenar, riktar in vårt ansikte mot solen och sluter ögonen. Med njutningsfulla andetag drar vi alla solstrålar till oss som vi kan. Minuterna senare sveper kung Bores minne förbi och den isande vinden tränger in på våra allt för bara kroppar. Huttrande önskar jag mig in i yllets varma ludd.


Det är april och inga kläder är de rätta. Skuggan är kall medan solen förnimmer den tid vi så innerligt längtar efter. Än är det inte dax att packa in våra tröjor, än är det inte daxdax att Enbart vandra i sandaler. Snart, snart. Vi behöver bara bida vår tid och njuta solen när vinden ligger still. Snart har var sten värmts upp, snart har knopparna brustit. Nu är caféernas, grussopningens och parkbänkarnas tid. Vart strå som blir grönt, vart löv som vecklas ut fyller min frusna själv med glädje. Enbart tanken lockar mig att le.


Vad kan jag annat än välkomna det liv som åter väcks?

Peter PC Carlsson

Rösta på månadens blogg i rutan
till vänster på första sidan!
För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Gisan

Enbart en tanke... Kanske börjar vi april med "April, april..."-dagen just för att april i sig själv lurar oss vädermässigt. Kramar...

2009-04-22 @ 07:53:34
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Ulla

Jag har nu på äldre dagar blivit liiite klokare. Jag har (nästan) alltid på mig eller med mig en extra tröja, för jag tycker verkligen inte om att frysa. Det är så att jag nästan har svårt att plocka av mig plagg även om det är en varm och skön dag. Ha en skön onsdag!

2009-04-22 @ 12:16:34
URL: http://ulla67.blogg.se/

Postat av: Di

Kikar in och önskar dig en fin födelsedag :) varm kram!

2009-04-22 @ 12:47:53
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: helen

Kommer ihåg ett citat jag fick på ett kort en gång.......

"Jag får också plats i ditt hjärta för jag har så liten ylletröja"

Den tycker jag är gullig :-)

2009-04-22 @ 20:40:51
URL: http://www.gussilago.bloggagratis.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0