090212 Enbart Hermelin

Enbart Hermelin eller var det "en katt bland hermeliner?" I vart fall så känner jag mig lite då och då som en sådan, en som ser ut att höra till men som inte gör det. Att vara lite udda i en samling av gemenskap. Oftast är det en negativ känsla men ibland kan det vara bra att vara utanför. Idagens tider är det många som går med oro i bröstet. Kommer mitt jobb att finnas kvar? Företag efter företag, organisation efter organisation drar åt och känner av den allt djupare lågkonjunkturen.


I en värld av rädsla minskar investeringar, minskar risker och minskar all utveckling. Alla bromsar sig genom uppförsbacken och istället för att anställa får fler och fler säga upp personal. Lågkonjunkturs spiralen är i full gång. Allt färre som arbetar och känna pengar leder till allt färre som konsumerar och får fart på all världens produktionshjul.


I dessa tider går jag och känner mig lite utanför. Funderar på att sätta upp en skylt utanför mitt kontor "Jag deltar ej i lågkonjunkturen!". Inte är det så att jag inte berörs, inte så att jag inte bryr mig men jag driver ett projekt som har medel i tre år. Ändå kan jag inte känna mig helt säker nu när min organisation tvingas minska antalet anställda med ca 20%. Trotts det går jag runt i min lilla bubbla och jobbar på i det helfinansierade projektet.


Visst kan det kännas skönt, visst kan det kännas tryggt, men ändå känns det inte bra när jag vet att kolleger kommer att få gå. Katt bland Hermeliner, den som är udda, den som får vara kvar när andra får gå. Inte bästa grunden för samförstånd, för samverkan och kamratskap.


Runt om i världen går vi människor nu runt och känner en oro för vår försörjning, för om vi får vara kvar, eller om vi kan få ett nytt jobb, en ny inkomst. Oron finns där och hämmar vår lust, vår förmåga och vår tro på framtiden och oss själva. Katten bland hermelinerna blir än mer udda och främmande i det skrämmande vi alla lever i.


Det är först när vi finner tilltro till framtiden, till oss själva och vår förmåga som det kommer att vända. Både för oss själva och för världen.


Peter PC Carlsson

P.S.
Nominera Enbart Månadens för februari. 
Intressant?
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna, Knutby församling och cancern skall bekämpas

Kommentarer till Enbart

Postat av: Lena

Go kväll,

Ja du i dagens lågkonjuktur får man vara tacksam för den lilla trygghet man har. Det är så mycket annat som tar ens energi så att gå in i sin bubbla är inte alltid till ondo. Jag önskar dig lycka till och håller tummarna att inte du oxå drabbas.

Kram Lena

2009-02-12 @ 21:46:23
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: :P

det var den sämsta blogg jag läst ! :O

2010-04-26 @ 12:48:14

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0