090205 Enbart Q

Enbart Q får man inte heta. Det anses inte som ett namn. En familj ville döpa sin son till just Q. Men kammarrätten avgjorde att en bokstav kan inte anses som ett namn. Två bokstäver då? Ja jag tänker för egen del PC. Skulle med stor sannorlikhet inte få ändra mitt namn till det som alla kallat mig de senaste 24-åren. Egentligen skulle jag vilja säga att det är upp till individen själv att avgöra vad den vill heta, eller för föräldrarna att välja det namn de anser lämpligt. Tyvärr fungerar inte det alltid, tänker på lille Adolf Hitler. Ja han fick det namnet av sina föräldrar. I intervju med pappan ser man ett rum fyllt av Nazistiska symboler, liksom på hans kropp.


Det kommer alltid att finnas personer som lockas av våldsideologier, som lokas att tro att det är några andras fel att man mår dåligt, att man inte förmår. Att namnge sin son till Adolf Hitler visar förståss på mycket märkliga och störda föräldrar. Namnet Q är inte lika kontroversiellt, för mig är det en gammal gubbe i Bond-filmerna senast spelad av John Cleese. Inte riktigt lika illa att bli förknippad med John Cleese som med världens värsta massmördare.


Det gäller att vara uppmärksam på olika tendenser i samhället, tendenser som kan förringa brott som gjorts i nationalismens namn. Det kan vara att namnge ett barn efter Hitler eller att låta påskina att det är invandrare som är skuld till det ena eller det andra. Vi har och lever i det samhälle vi skapar. Släpper vi fram nationalistiska krafter så kommer vårt samhälle att bli mer och mer likt det samhälle Hitler ville skapa. Det är vi som lever nu som formar vårt gemensamma samhälle och var och en av oss har både en rättighet och en skylldighet att vara med och forma samhället.


För mig innebär det att jag vill bli bemöt av och vill bemöta varje individ med respekt. Det låter lätt men är så oändligt svårt.


Peter PC Carlsson

P.S.
Nominera Enbart Månadens för februari. 
Intressant?
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas
Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

ja respeketn mellan människor idag överlag är kanske inte så bra alla gånger , och har man då ett agg mot en folkgrupp så blir det katasrofalt.

Men jag håller med dig man ska bemöta andra som man själv vill bli bemött .Själv så hoppas jag och tror att det kan gå eller det måste gå att övervinna denna fientlighet. Färgen på din hud ska inte vara avgörande om du ska få ett jobb eller om du ska få leva eller vad nu fråge ställningen är . Det ska va hur du är som människa , först då har alla en lika chans från början .

2009-02-05 @ 10:57:49
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: helen

Hmmm.......Q.....tja så länge inte efternamnet börjar på K så :-) för då blir man nog tyvärr genast ett mobbingoffer.

Det är ju så....folk är påhittiga.

Kram

2009-02-05 @ 12:09:33
URL: http://www.gussilago.bloggagratis.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0