090129 Enbart Ynkligt

Enbart Ynkligt att höra och läsa de debatter och diskussioner som just nu förs kring Anna Odell. Hon är elev på kostfack och säger sig ha gjort en konstnärlig installation. Det hon gjort, som anses vara konst, är att simulerat ett självmordsförsök på Liljeholmsbron. Här blev hon räddad av några privatpersoner, därefter kom en polisstyrka och fick ta hand om henne. Hon var då våldsam och fick handbojjor. På psykakuten fortsatte hennes våldsamma "konstverk" och hon fick läggas i bälte. Enbart ynkligt


Ursäkta mig, jag är som ni som följer mig vet för fri debatt och vill lyfta på en mängd olika frågor för att vi skall tänka till. Men någon jävla ordning måste det väll ändå vara. Att påstå att detta är konst kan inte annat än att leda till förakt för konsten. Varje vanlig människa utanför konstnärsskapet och eventuella kulturjournalister lär skaka i förtvivlan på huvudet. En del saker är så dumma att de inte ens är värda att reflektera över. Att erkänna detta som konst skulle öppna dörren för att göra än mer människoföraktande installationer.


Varför inte begå ett mord i konsten namn, våldtäckt, barnmisshandel? Nej, jag har inte ens lust att fortsätta, saken är så pass tramsig att jag inte kan säga annat än att Anna antagligen hamnade på helt rätt plats under ett dygn. St: Görans psykakut. Hoppas att de kan hjälpa henne, konstfack tycks uppenbarligen inte ha lyckats.


Peter PC Carlsson

Läs gärna inlägget om prostitution där diskussionen varit het.
Rösta på månadens blogg i rutan till vänster på första sidan! Läs mer! 
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?
bloggkoll
Kommentarer till Enbart

Postat av: ulle

Nej jag är inte mycket för nån slags konst och speciellt inte denna grej. Helt idiotiskt!!!

2009-01-29 @ 23:11:02
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: fia

ja slösa med redan små resurser... finns dom som verkligen behöver hjälpen men som inte får den .

önskar dig en trevlig helg.

2009-01-29 @ 23:11:41
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Meleo

Får man göra vad som helst mot sin omgivning i konstens namn?



Jag har vid ett par tillfällen fått hjälp på just S:t Görans psykakut och psykiatriska avdelningar, och jag kan intyga att patienter som beter sig som Odell uppenbarligen gjort, får andra patienter att må ännu sämre. Men Odell och Konstfack anser väl att de patienterna ska vara tacksamma att få ha varit en (om än ofrivillig) del av ett Konstverk???



Jag kan redan nu gissa mig till vad hennes verk handlar om:



"En människa - särskilt en kvinna - som beter sig ologiskt och hysteriskt finns det inte plats för i detta kalla, hårda moderna samhälle. Hon blir bums ivägskjutsad till mentalsjukhus, fastspänd, drogad och TVÅNGSOMHÄNDERTAGEN. Borde inte vi alla få vara härligt spännande kreativa utagerande Individer utan att drabbas av statens tvångsmetoder för att likrikta oss?!

Psykvården kallar dem sjuka, men är det inte samhället som är sjukt egentligen - det finns inga sjuka, de är bara missförstådda! Ge dem bara en kram och en färglåda istället för mediciner och vårdpersonal. Se på mig - man försökte krossa mig likt en fjäril i ett våffeljärn!"



Men hon kanske har sett "Gökboet" och ville göra en insats för oss patienter...?

2009-01-29 @ 23:16:18

Postat av: Bitte

Detta har jag helt missat. Verkar ju riktigt sjukt. Jösses man ska aldrig sluta att förvånas.

2009-01-30 @ 06:20:28
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: helen

Jag skulle vilja svara Meleo.

Vad är det som är så hemskt med att faktiskt vara sjuk och må dåligt.....jobbigt...ja,absolut men inget fel.

Många är säkert missförstådda också.

Jag kan också tycka att det är väl helt underbart för nån som mår riktigt dåligt att kunna få en kram.

Närhet behövs. Måla och vara kreativ också.

Naturligtvis behövs både personal och medecin.

Det låter som du inte känner dig riktigt behandlad.



Den här sk "konsten" verkar sjuk tycker jag.

2009-01-30 @ 07:44:07
URL: http://www.gussilago.bloggagratis.se

Postat av: marie

Och det värsta är nästan att ibland är det du och jag som får betala eländet genom våra skatter.

2009-01-30 @ 09:33:33
URL: http://mariesplats.blogg.se/

Postat av: Anonym

Blir otroligt upprörd, anser att detta är kränkande för de personer som är psykiskt sjuka och som väl behöver vård och som oftast får stå tillbaka och vänta i en oändlig (deras upplevelse) på att få tid för konsultation eller behandling. De får står tillbaka pga att det saknas reusurser i samhället. ARG......

2009-01-30 @ 11:10:24
URL: http://opportunityoflife.blogg.se/

Postat av: Annika

Har också lyckats med "konststycket" att missa detta.

Vilken oerhört sjuk idé.

USCH!!

2009-01-30 @ 11:41:50
URL: http://acka.bloggagratis.se

Postat av: josse

ja jag tycker det är för jävligt i Sverige i dagens läge...

Det är så många människor som behöver hjälp...

Men de får inte den hjälp de behöver,,eller så får de medecin och sen skickas de hem igen...



Visst kan man fråga om den här anna gjorde rätt eller fel...

Vem vet svaret??!!

Men jag tycker det är bra att det är nån som har uppmärksammat detta me psykiskt sjuka människor att de behöver hjälp...



Hoppas att det händer nåt snart så att de kan få hjälp de som behöver det, sen finns det ju även människor som inte behöver hjälp men som ändå utnyttjar systemet...

Bara för att få uppmärksamhet...fast jag anser att gör man en sak för att bevisa eller få uppmärksamhet så är man sjuk...



Men jag kan inte kalla detta som Anna gjorde för konst...

Fast jag tror inte jag förstår mig på modern konst heller för jag har sett i tidningen för några månader sen om konst där man urinerade på publik,,



så konst sitter nog i betraktarens ögon..

2009-01-30 @ 14:42:34

Postat av: Cecilia

Jadu...den där sk konsten kostade oss skattebetalare pengar...plus att det sår ett frö av misstänksamhet mot nästa patient, det är nog det värsta.

2009-01-30 @ 18:20:34
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: LOVE And LIFE

Nu har vi spanat på din blogg och läst lite inlägg. Så nu lämnar vi också ett litet spär efter oss ;)

2009-01-30 @ 18:36:29
URL: http://www.metrobloggen.se/fatman

Postat av: Robert

Hon hade ju kunnat prata med folk som har varit inne för akut psykvård. Vi är ju vanliga människor och de allra flesta av oss "spelar" inte. Av olika anledningar så mår man fruktansvärt dåligt och behöver hjälp. Men hjälpen är svår att få.

2009-01-30 @ 23:20:01
URL: http://www.suecae.blogspot.com

Postat av: Häxmamman i Jämtland

Jag vill säga till Helen att du har skrivit en fantastiks kommentar, det är rätt allt det du säger...



sedan till konsten, att nu använda psykriatrin eller vår huvudtaget är oacceptabelt, inte låg jag på psyket i över 5 månader för att det var skoj, att bli inspererad i min stickning, man kommer dit för att blir frisk.



Men det ger mig en undran, om en människa beteér som hon gjort ÄR MAN FRISK DÅ?

Beter sig en frisk människa på det viset, inte i mina ögon, så samtidigt måste hon inte ha fått den vård hon verkligen skulle ha, just för sitt beteende som att använda detta inom konsten...



Men som Robert säger det är svårt att få vård, men nu när det uppdagas det hon har gjort så kaske man även ska upplysa henne att detta sjuka beteende behöver hon psykriatisk vård för...



då när hon får den rätta vården så kan hon måla sin reela konst, alltså sin egen sjukdom...



Ha det gott

2009-01-31 @ 09:29:42
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0