090308 Enbart Kvinnodagen

Enbart kvinnodagen den 8 mars och året är 2009. Långt har vi kommit när det gäller jämställdhet men det är också långt kvar. Idag är det en självklarhet att mannen stannar hemma med sina barn, de som inte gör det får ett frågande ögonbryn av sina manliga kolleger och vänner. Kvinnor byter däck på bilarna i lika hög utsträckning som männen och snart har vi lika många manliga barnmorskor som kvinnliga. Jämställdheten går framåt. De kvinnliga snickarna, plåtslagarna och bilmekanikerna blir fler och fler liksom de manliga förskollärarna, sömmerskorna och grundskollärare.


Vi vet alla att det inte ser ut just så, fråga är vad som är viktigt. Är det viktigt att alla kvinnor skall byta lika många däck som män? Är det viktigt att alla män skall putsa lika många fönster som kvinnor? Eller är det viktigare att det gemensamma arbetet fördelas på ett sätt att både mannen och kvinnan känner sig nöjd?


Efter senaste uttagningen till Melodifestivalen har vi anledning att reflektera över könsfördelningen. Av de elva bidragen är det Enbart tre som är med manliga deltagare och sju som Enbart består av kvinnor samt ett som är kvinnodomminerat. Detta är ju upprörande, jämställdheten har inte kommit långt trotts att det är 2009.


Givetvis är jag ironisk, tillhör ju den ironiska generationen, det är inte alls upprörande. För mig får det gärna röstas fram 100% kvinnor till Melodifestivalen. Dock tror jag inte det är smart. Åtminstone inte om man vill ha en bredare publik.


Ofta är det en fördel med en någorlunda jämn könsfördelning i de flesta branscher och yrken, det skapar dynamik och ett annat klimat än enbart ett enkönat. Jag tror dock inte att det har ett egen värde med en jämn könsfördelning i olika yrkesgrupper. Däremot har det ett egenvärde att få in olika perspektiv och att bryta upp könsmönster.


Fortfarande är det en vit medelålders man som är norm i vårt samhälle, en sådan som jag, och andra måste förhålla sig till normen. Det finns undantag där det är kvinnan som är norm och där det är hennes domän som manen får förhålla sig till, barnen.


Det odlas myter som görs till sanningar. Vid ett samtal häromdagen hörde jag två kvinnor prata om hur de tyckte det var så jobbigt när de skulle resa bort. Det var alltid de som fick stå för packningen, manen menade att den gick fort medan kvinnorna fick ta ansvar för familjens packning. Jo det följer med normen. Om det är så att kvinnan ska bestämma vad och hur det skall packas, vad som skall vara med så blir det hon som tar ansvar för packningen. Enda sättet att slippa det är att släppa taget, lämna över ansvaret. Då menar jag att lämna över ansvaret, inte lägga sig i utan acceptera så som det blir.


På samma sätt är det för oss män, vi behöver släppa taget och känna tillit. Ett mer jämställt och inte minst ett mer jämlikt samhälle gynnar i längden oss alla.

Peter PC Carlsson

P.S.
Tack för alla era kommentarer. Hinner inte svara i era bloggar just nu.

Nominera gärna en eftertänksam blogg till Enbart Månadens för Mars. Nominering sker till 15 mars. Därefter kan man dagligen rösta på sin favorit, månaden ut.

Intressant?  För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas

Kommentarer till Enbart

Postat av: Vida

Tror många kvinnor skulle må bra av att släppa taget och inte ta någon annans ansvar... sen får man tillsammans upptäcka konsekvenserna, kanske funkar det eller så gör det inte och i vilket fall så lär sig båda något..



Ha det gott!



Liv

2009-03-08 @ 10:06:03
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: Maria

Tror att detta är lite dubbelbottnat. Kvinnor behöver släppa taget och män behöver ta tag i det.

Stressforskning har visat att kvinnors stressnivå är förhöjd till läggdags medan mäns sjunker när de stiger innanför hemmets väggar. Jag tyckte att det är lite intressant att det är sådan skillnad. Denna skillnaden beror säkert till en del på att kvinnor inte släpper ansvaret.

2009-03-08 @ 11:02:29
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/

Postat av: Lena

Håller med dig om att det är lätt som kvinna eller man att säga ditten eller datten för att sedan inte lämna över kontrollen. Vissa saker är män förunnat att klara och vissa saker är kvinnor förunnat att klara. När vi kan se på detta faktum kanske vi kommer längre i jämställheten. Tack för mig!

Kramis Lena

2009-03-08 @ 16:55:03
URL: http://aforia.blogspot.com

Postat av: Skogshuldran Titti

Just det! Att dela med sig av ansvaret kräver att man tänker till. Och att tex släppa in mannen i "mitt kök"...

Pilgrimmen förslår en Internationell Jämställdehetsdag, istället för Kvinnodagen. Bra tänkt!

2009-03-08 @ 20:21:33
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: tess

Ja njuta av våren å dess nyväckande av världen kan man alltid njuta av //Tess

2009-03-08 @ 20:33:03
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Monica

jag tillhör nog en utav dem som vill ha ett jämställt samhälle. Men vad menas med ett jämställt samhälle? Som du så ironisk beskrev det innan? ;) Jag tycker jämställdhet är lika med att alla ska få samma möjligheter till att uppnå sitt "drömliv". Att alla acceptera varandra som man är. Även om jag nu vill vara hemmafru eller jobba som piga och mannen kanske jobbar som byggare, så tycker inte jag att det är något fel så länge de är lyckliga och nöjda! Kanske är det mina föräldrars fel eller kanske samhällets fel som har påverkat mig till en tjejig tjej som älskar rosa och klänningar ;) Men jag är nöjd och jag respekterar och tycker även om "pojkiga" tjejer. Då tycker inte jag att folk ska klaga på föräldrar som ger sina små flickor rosa små prinsesskläder och pojkar blåa kläder. För det är just va jag kommer göra i framtiden ;) Sedan när barnen själva vill bestämma så få de givitvis göra det! Andledning till att jag skriver en så lång kommentar är för jag har nyligen har läst massa inlägg om just könsroller och jämställdhet.

2009-03-09 @ 02:02:40
URL: http://monicali.blogg.se/

Postat av: Häxstickade mamman i Jämtland

Jag vet inte egentligen vad man menar med jämstäldhet, är det arbete och om vem som ska göra vad?



Jag vill att jämställdhet ska handla om att vi måste lära oss att förstå att mannen inte ska vara den dominanta i hemmet...



det händer så mycket inom husens väggar där mannen styr både barn och kvinnor...



Nu finns det även kvinnor som gör det men de är färre än männen...



jämstäldhet ska vara att kvinnan får ha och göra det som mannen anser sig ha rättighet, det ända vi ser är hur det är inom yrken, packing iför resa osv...



Men det finns så mycket kvinnor och barn i hemmen som blir styrd av mannen, men det syns inte i samhället för kvinnan kanske har ett arbete där hon byter däck, men hemma så ligger hon på hallmattan i hallen och barnen får se hur undertryckt mamman är...



Jag vet att jag svamlar nu det är svårt att förklara vad jag menar, men jämstäldheten handlar om att acceptera att kvinnan har samma värde var det än är/Kram från mig

2009-03-09 @ 12:19:59
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0