090309 Enbart Katolik

Enbart katolik och gravid i fjärde månaden, samt Enbart nio år och våldtagen under flera år av sin styvfar. Flickan hade "ont i magen" och när hon kom in till sjukhus visade det sig att den nioåriga flickan var gravid med tvillingar i fjärde månaden. Läkarna bedömde att hon skulle ha svårt att klara graviditeten och samtidigt kunna överleva. De rekommenderade abort. Mamman samtyckte. Den katolska kyrkan i Brasilien bannlyste såväl mamman som läkarna och fick sitt samtycke av den Katolska kyrkan.


Jag vet inte hur man tänker och fungerar om man av religiösa skäl anser att en nioårig våldtagen flicka skall riskera livet för att föda barn? Jag kan inte förstå det! Lika lite som jag kan förstå Al Quaida och deras agerande, eller Talibanernas agerande att förvägra kvinnor att studera. Jag kan inte förstå. Detta är fundamentalism och skall bekämpas. Det är o humant och strider mot allt sunt förnuft.


Ofta fokuserar vi på andra religioner och dess avarter. Det finns all anledning att göra det. Men jag vill lyfta fram och peka på fundamentalismens problem, oavsett om det är kristna katoliker eller sharialagarnas Talibaner som står för de människofientliga idéerna. Att förvägra kvinnor rätt att studera som Talibanerna gör eller att förvägra en våldtagen nioårig flicka som riskerar att dö av sin graviditet att göra abort. Ja det är allt annat än civiliserat och humant.


Tyvärr är det inte en Brasiliansk företeelse med en galen dogmatisk Katolsk kyrka just där. Vatikanen har backat upp och anslutit sig till banlysningen av den nioåriga flickans mamma och läkarna som gjorde det eda rimliga. Nämligen räddade livet på flickan och tog bort de foster som med våld tvingats in i det lilla nioåriga barnet. Däremot har våldtäcktsmannen fått förlåtelse! Är det en kyrka värd namnet kyrka?


Jag har känner inte, har aldrig träffat eller mött Jesus. Ändå känner jag mig säker på att han skulle stå på den lilla flickans sida mot de falska profeterna. Jag hoppas att du liksom jag kommer att göra kommer att skriva och uttrycka min åsikt till den katolska biskopen i Sverige. Samtidigt passar jag på att tacka Jonas Gardell för tipset om vad som hänt i det för mig avlägsna landet Brasilien.


Katolska kyrkans biskop i Stockholm heter Anders Arborelius.
08-462 66 00
[email protected]
Katolska Biskopsämbetet
Götgatan 68
Box 4114
102 62 Stockholm.

Ring och skriv och ställ dem mot väggen! Det ska jag göra!
Länka gärna till det här inlägget eller kopiera det till era egna bloggar!

GUD ÄR KÄRLEK! VAR INTE RÄDD!

Peter PC Carlsson

Nominera gärna en eftertänksam blogg till Enbart Månadens för Mars. Nominering sker till 15 mars. Därefter kan man dagligen rösta på sin favorit, månaden ut.

Intressant?  För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas

Kommentarer till Enbart

Postat av: Anonym

Det är styvfadern som ska straffas,det finns ej

något så hemst som att våldföra sig, på försvarslösa

barn,tänk vad denna lilla flickebarn har fått utstå

Hennes liv är förstört.

Gode GUD hjälp denna lilla flicka!

IK

2009-03-10 @ 02:45:09

Postat av: helen

Otäcka och sjuka människor som våldför sig på barn, misshandlar, torterar....det finns i alla samhällsklasser och att acceptera det är ju samma sak som att begå brottet själv.

Om detta är ok för Gud.....då undrar jag.

Jag blev så upprörd när jag läste detta så jag finner inte några ord.

Jag vill i alla fall samla alla varma soliga tankar jag kan och skicka dom till det här stackars flickebarnet......för det är ju det hon är - ett barn.

Jag mår illa och jag undrar vad dessa människor som kan acceptera detta kommer ifrån.

Såna här otäcka händelser blir mer och mer vardagsmat och det är för mig obegripligt hur man bara kan bannlysa fel personer.

Det är att begå övergrepp på flickan om och om igen.

2009-03-10 @ 08:42:26
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: helen

Jag har nu mejlat hoppas alla andra som läser också gör det.

2009-03-10 @ 08:54:55
URL: http://gussilago.bloggagratis.se

Postat av: Häxstickade mamman i Jämtland

Ja du Peter, vad ska jag säga utan det ska bli allt för mycket agg mot dessa människor...



Jag har funderat mycket på just det här med incest, ja sexuella övergrepp huvudtaget mot barn...



Jag vet inte så mycket om Gud, det ända jag vet att det fanns aldrig en Gud när jag var liten och frågan är om han finns vid min sida idag?



Jag har uppfattat religionen negativt i mångt och mycket, vilka länder krigar, vart finns den mesta misären, vart finns de sämsta lagarna osv...



Jo där religionen är störst, vilka förtalar de människor som behöver Guds hjälp, jo kyrkorna...



Vilken sida står Gud på, inte blir barn mindre våldtagen för att de är kristen och ber 10ggr/dag...



Inte förekommer det minde sexuella övergrepp mot barn som är uppvuxen under kyrkans skydd...



Nä, i min mening så använder man religionen med att ursäkta, man kan ursäkta att Jävulen tog över min kropp, man kan väl egentligen skylla på det mesta bara man är en man i dessa religösa sekter...



Varför vill gud att detta ska ske, ingen kan säga att människan har styrt det till att det ska se ut så här idag och att Gud har tagit bort sitt ansvar...



detta har jag fått lära mig från min barndom...

Det är * för redan på den tiden Gud skapade människan så fanns detta, man levde på detta vis från att om vi nu ska tro på Adam och Evas tid...



Hur gjorde Adam och Eva för att föröka sig, hur gjorde deras barn och barnbarn osv...



Grottmänniskor hade inga lagar, de tog vad de ville ha, man får gifta sig med kusiner, det finns syskon som blivit förälskade och skaffat sig flera barn...



Det fanns en drottning som köpte en hel ö och tog ditt sina släktingar för att inte blanda ut det fina blod som rann i deras ådror, men släkten dog ut av inavel...



Så varför skulle då inte mina morbröder och morfar få göra som de gjorde, dessa ord är min uppväxt...





Många lever kvar i den här tiden att det alltid funnits dessa djuriska intinkter och rättigheter och jag tror att många som sitter i en jury och dömmer, ex för några år sedan så menade domaren och juryn att en 6 årig flicka såg medgörlig ut på filmen som fanns, vad FAN, en 6 åring vet inte ens vad sex är och av ren rädsla under troligen hotelser så gör flickan som mannen eller kvinnan säger...



Det var ingen som brydde sig så mycket om just incest förrän då det uppdagades mer och mer på 1980 talet, men många förstod då inte vad det hela handlade om...



en som förgriper sig på barn anser bara att det är deras rätt...



Usch, vilket inlägg och vilken kommentar, jag hoppas att jag inte sårar någon med det jag skrivit om Gud...



Jag är den som ber till Gud om jag behöver för kanske en dag han dyker upp som en hjälpande hand, men det är svårt att tro när han inte har funnits varken vid min eller mina flickors sida när vi var barn...



Ha det gott Peter/Många kramar

2009-03-10 @ 09:54:07
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Ninas modeblogg, utan mode

Bra inlägg! Jag ska fundera ut något riktigt smart och s ska jag maila honom.

2009-03-10 @ 11:20:49
URL: http://ninai.blogg.se/

Postat av: FredrikN

Ett fruktansvärt brott av mannen. Men blir det bättre av att två unga barn dödas? Sen låter det som att Vatikanen var i maskopi eller struntade i våldtäkterna. Så är det ju inte. Kyrkan kan förlåta brottet på Jesu uppdrag men den kräver att mannen tar sitt straff som rättssytemet mäter ut. Den kräver att mannen anger sig själv. Kyrkan är inte domstol och om mannen i bikt ber om förlåtelse men inte menat det så är han inte förlåten av Gud. Vatikanen accepterar inte våldtäkt.

2009-03-11 @ 19:39:00
URL: http://tr

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0