090315 Enbart Quist

Enbart Quist var en tjock, jag menar verkligen tjock, busschaufför som körde skolbarn när jag var liten. Som liten trodde jag nästan att han växt upp i sin busschaufförsstol. Den tycktes perfekt formad för hans stjärt och rygg. När vi någon gång såg honom gå så var det med vaggande steg. Han passade bäst i bussen. Ingen av skolbarnen var elak mot honom. Åtminstone inte vad jag vet. Men han verkade så ensam.


Jag tänker tillbaks ibland. Tillbaks på den tid som varit, den tid som flytt och som enbart kan komma åter med hjälp av minnen. Jag tror inte att Quist finns längre, tror han är borta, så nu finns han bara i minnen. Undra vilka som minns just honom. Han levde ensam vad jag vet. Vem mins en då? En tjock men snäll man som hela sitt liv körde buss, skolbarn till skolan och en och annan pensionärsresa till Kolmården. Undrar vilka han brukade prata med?


Just nu sitter jag på tåget upp mot Stockholm och i sätet bredvid sitter en annan Quist, Lars Stjernkvist. Ni vet mannen som såg ut som en uggla och i jämförelse med sin efterträdare Marit Ulvskog verkligen var klok som en uggla. Han var socialdemokratisk partisekreterare mellan 1999 till 2004. Numera kommunalråd i Norrköping. Undrar hur deras ekonomi ser ut, Norrköpings alltså. Undrar vad ett kommunalråd får brottas med idag? Antar att det är ungefär samma som Arnold Schwarzenegger, en taskig ekonomi. Kalifornien där han är guvenör, ja inte ugglan utan the Terminator, är faktiskt världens 6:e största ekonomi. De får just nu låna pengar till löner!!!


Att komma på grön kvist är det inte bara många guvernörer och många bankdirektörer som vill. Nu kämpar många för sin ekonomi och sin rätt till existens. Annika Falkengren, SEB, insåg tillsammans med bankens ordförande Marcus Wahlenberg att det inte var läge att höja lönen med två miljoner kronor samtidigt som man plockar in 15 miljarder från aktieägarna och ber staten om hjälp med lånegarantier. Smart brud, inte illa att fatta det. Fanken, själv hade jag nog inte lyckats räkna ut att mina 7 miljoner i lön inte räcker.


Men rätt skall vara rätt, hon hade redan fått en åtstramning, det generösa bonusprogrammet slopades och för det skulle hon kompenseras med en ordentlig löneförhöjning. Reinfeldt och Borg stod på sig och sa enbart att SEB nu inte kan kvalificera sig för stöd med en sådan höjning. Ibland önskar jag verkligen att en del höjdare kunde tänka själva. På något sätt är det väll ändå det de får så bra betalt för, att kunna vara duktiga på att tänka själva.


Nej jag tror att det är dags att sätta in den gamla Schwarzenegger, The Terminator för att rensa upp bland alla roffare i näringslivstopparna. Annars skall jag fan ta och köpa en aktie i vart bolag med orimliga bonusprogram och därmed köpa mig talartid på bolagsstämmorna. En del kvistar skall man minnas andra skall man bara klippa av så att det kan växa ut nya och friska.

Peter PC Carlsson

Nominera gärna en eftertänksam blogg till Enbart Månadens för Mars.
Nominering avslutas kl 18.00 idag den 15 mars.
Därefter kan man dagligen rösta på sin favorit, månaden ut.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas
Intressant

Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

Det är inte rätt tid att va girig när man sitter på dom posterna som dom gör .Rätt tid att va girig kommer det aldrig att va , hoppas dom får ångra bittert att dom som plockar mer pengar än vad dom ska ha , när andra får sitta helt utan . Rättvist är det inte .

2009-03-16 @ 09:41:53
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Fjäderlös Tvåfoting

Jaha, ni tog ett tidigare tåg tillbaka än vi ser jag.

:-)

Vet du, de hade kopplat bort lekvagnen när vi åkte tillbaka. Tur att inte barnen var i den då!


Postat av: Siw

Ja a man kan reta sig på mycket. Våran kommunfullmäktige (Anita Bdioui), behöver en lönehöjning så att hon har ca 70 000:-/mån, vi som går på golvet och jobbar med att göra livet så drägligt som möjligt för dom svårt sjuka, vi får ingen höjning i år för att det ska "sparas". Det har varit schystare att säga - För att Atita måste ha högre lön.

2009-03-16 @ 12:21:29
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: Bitte

70 000 i månaden och så kommer jag här med min 7000 i månaden för arbetsträning och jobbar som en galning hela dagen.

2009-03-16 @ 16:26:42
URL: http://bitteohl.blogg.se/

Postat av: Skogshuldran Titti

Ibland är är man faktiskt glad över att inte vara nerlusad med pengar!

2009-03-16 @ 17:49:31
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se

Postat av: Anonym

Har en utmärkelse till dig i min blogg!

2009-03-16 @ 19:29:11

Postat av: ulle

Det var jag som hade utmärkelsen men namnet försvann visst!

2009-03-16 @ 19:29:56
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: Becky

Jodu, så jävlig kan mensvärk oxå vara... så ont att man kräks till och med! Haha men det spelar väl ingen roll^^

2009-03-16 @ 21:38:38
URL: http://beckybear.blogg.se/

Postat av: jayne

och här är en annan qvist... ha ha ha ha

Jag vill tacka dig för utmärkelsen, den värmer så gott!!!

Just nu är det ganska "lugnt" här. Sonen betyg bara skjuter i höjden, för varje dag bevisar han för lärarne som inte trodde på honom att det inte är fel på hans intelligens. Han är bara inte enligt standard och kan därför inte få standard undervisning... men får han det på sitt sätt så presterar han. Underbart.

Jag har därmed mer och mer fått kraft och energi till att fundera på vad jag ska göra av dessa hemska år som varit. Får se vad det blir.

Tack

2009-03-17 @ 16:09:44
URL: http://jayne.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0