090526 Enbart EU

Enbart EU väcker så mycket känslor och hatiska ord. Sverige och vi svenska medborgare är sämst i klassen. Ja det kan ju göra ont att höra, men vi är det. Vi som tror att vi är så bra, att vi är så mycket bättre än alla andra inom EU. Italien har ett valdeltagande på 73% Sverige på 37.


Vi bryr oss helt enkelt inte om våra demokratiska rättigheter och skyldigheter längre. Det hörs röster om att EU och dess beslut ligger så långt ifrån oss så att vi därför tappar intresset. Med samma logik skulle det därmed vara kö till de kommunala politiska uppdragen och valdeltagandet dit vara högst. Så är det inte. Men just till EU valet så tycks vi fortfarande vara förlamade i motståndet mot EU.


De politiska företrädarna som är emot skall fortfarande få fritt spelrum, i demokratins namn. "Vi ska vara med för att kunna vara emot" stoltserar man med oavsett om man är kommunist i vänsterpartiet eller från junilistan. Vad är poängen med att vara emot? Har det ett sådant egenvärde att vi 15 år efter medlemskapet skall vara förlamade och inte kunna jobba för det vi anser är bäst?


Uppenbarligen anser tex Socialdemokraterna att motståndet mot EU fortfarande är så partipolitiskt viktigt att man sätter sin största EU motståndare som första namn på listan, Marita Ulvskog. Är det någon som vet vad hon vill jobba för? Eller är hon som tidigare Per Garthon var, emot allt vad EU heter och vad man kan göra inom EU?


Den 7 juni kommer du att välja. Ditt första val är om du bryr dig eller ej, dvs om du röstar eller inte. Ditt andra val har du först om du väljer att bry dig, då väljer du mellan en kandidat som sagt sig vilja något eller någon som bara är emot. Det finns EU-kritiker som uttalat vill något.


För min del känns det märkligt att det är så många som väljer att inte bry sig. Som väljer att avstå sin rösträtt. Än märkligare är att jag inte känner någon som inte bryr sig.


Kommer du att rösta? Jag hoppas det!

Tidigare inlägg idag: Enbart Feministiskt Initiativ, Enbart Flanör, Enbart EU.

Rösta på Månadens blogg i rutan till vänster på första sidan.

Peter PC Carlsson

För övrigt anser jag att Sverigedemokraternas åsikter och cancern skall bekämpas!

Gör ENBART som favorit på Nyligen  Intressant?

Kommentarer till Enbart

Postat av: Marie

Ja det är också något jag är förundrad över är att så många väljer att inte rösta. Alla har ju åsikter och kommen man fram till att man inte gillar någon rösta blankt men stanna inte hemma.

2009-05-27 @ 07:42:19
URL: http://mariesplats.blogg.se/

Postat av: Gisan

Jag ska gå och "förrösta" imorgon. Kramar...

2009-05-27 @ 08:54:50
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Gagnskullu

Ja jag har röstat. För mig är det självklart att göra det. Men jag tycker inte att man får så bra information om de olika kandidaterna om man inte letar på den själv. Där är Google bra att ha.



För mig är det viktigt att min kandidat är aktiv och inte bara flyter med strömmen. Vågar stå för sina åsikter och väljare. Själv har jag förståelse för om kandidaten är mot EU och vill kämpa för det.

2009-05-27 @ 10:24:39
URL: http://gagnskullu.blogspot.com/

Postat av: tess

Tittar in och hoppas du inte blåser bort denna onsdag... själv ska ja nog blpsa med vinden på en kvast till blåkulla så fort jag blitt svarthårig igen... HÄXA... ;-D //Tess

2009-05-27 @ 12:19:27
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Monica

Jag tror starkt på internationellt samarbete. Jag vill ha något demokratiskt och det är inte EU just pga att det finns nyliberala grundlagar som man nog förmodligen aldrig kommer att ändra på! Jag tror inte på att man ska införa lagar som tvingar andra länder att göra något som t.ex att abort ska vara en männsklig rättighet i ett katolskt land. Jag tror på att man ska samarbeta med kvinnojouren i dessa länder, jag tror på spridning av kunskap genom t.ex föreläsningar och jag tror på att deras utveckling inom abortfrågan måste ske i en god takt. Att snabbt införa en lag som andra länder inte alls vill gå med på är inte rätt och man kommer nog inte förändra deras syn iallafall. Förändra deras syn måste man göra på något annat sätt än en lag.

2009-05-31 @ 12:49:35
URL: http://monicali.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0