Enbart lögn 071225

Enbart julafton idag, fast det är den 25 december. Vi firar den idag istället och nu var det gjort. Tomten kom, klappar öppnades och ögon tindrade. Om man nu är 2,5 år gammal ska man då välkomna tomten med följande fras: "Hej, jag har väntat på dig!!!" Tja antagligen, för det är ju just precis vad han har gjort, väntat på tomten, en dag extra till och med och efter en lång dags resande så kom äntligen tomten. Men farfar fattades. Ska man när man är 2,5 år redan knäcka koden till vem som är tomte? Lite tidigt tyckte vi samstämmigt och viftade bort den nu tomtetvivlande 2,5 åringens kommentar: "Det är ju farfar!" Så genom att se till att det kom en massa presenter till just L så var ivern i full gång. Strax tyckte han att alla presenter skulle vara till honom.


Läste en riktigt rolig ledare i DN 2007-12-23 av Niklas Ekdal. Har ni inte läst den så plocka ner den från nätet. Den handlade om hur det var rätt eller fel att lura barn med just tomte. Psykologer menade att det inte var rätt att missbruka barns tillit. Men för egen del måste jag säga att jag tror inte riktigt på allt vad psykologer säger, även om jag gärna själv använder dem. Eller vad kan man säga efter att åter ha sett "Tomten är far till alla barnen" där Psykologen, spelad av Peter Haber, vrålar (medan han misshandlar tomten) "Men DÖ för helvete tomtejävel!". Ja vi lurar glatt våra barn. Ganska kul faktiskt!


Både M och H, två av L:s bröder, var här och hade nog precis som jag lika kul åt att se tindrande barnögon när tomten kom. Härligt lekte de tillsammans och jag kan verkligen sakna att vi inte alla lever tillsammans. Men så är det inte, mitt fel, men det var länge sedan och inget jag skall skriva om nu. Imorgon samlas vi alla igen och leken börjar om, men utan tomte denna gång.


Nå en lång dag är tillända och jag ligger i mitt barndomshem med en lapptopp i knäet, skriver dagbok, eller som det nu så svenskt heter, blogg. Ordet finns faktiskt inte ens med i min stavningskontroll på denna urgamla dator.... Drygt två år gammal. Istället föreslogs B-logg, men det vill jag inte hålla på med, vet inte ens vad det är. Så jag bloggar (som inte heller finns vilket naturligt vis B-loggar gör).


I morgon väcks jag åter tidigt, precis som när jag bodde hemma. Men nu av L, inte för att jag skall ut i ladugården och mjölka, eller sköta om djuren. Nej nu är det blöjbyte och lek som gäller. Visst finns det likheter, i bägge fallen skall mat utfordras och skit skall mockas men jag slipper i vart all att gå till skolan igen, för hahaha nu går det så bra för jag är vuxen och behöver inget mera lära... eller oj, det där var ju inte sant. Nåja bloggen (givetvis B-loggen) hette ju just lögn. Men allt var sant utom nu det sista, ja inte det jag skrev nu alltså utan innan det. Det jag skrev innan var sant och detta du nu läser men lögnen var en lögn att jag var vuxen och inget mer behövde lära.


Enbart stilla natt!


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0