080810 Enbart Minister

Enbart minister och alltid i tjänst. Det är lätt för oss vanliga medborgare att klaga över våra politiker. Lätt att anse att de har fel, gör fel och lätt att ifrågasätta deras politik. Jag funderade lite på det under gårdagen när jag på en privatfest träffade och umgicks med en av våra ministrar. Vi har träffats tidigare vid några tillfällen men då har det varit lite mer i officiella sammanhang. Tidigare har vi gång på gång hamnat i diskussioner om olika politiska frågor.


Denna gång var det så uppenbart en privat och ledigt klädd minister som dök upp och jag lovade mig att inte diskutera politik. De första timmarna gick det bra men till sist så var det ändå politik som diskuterades.


Aldrig ledig, åtminstone inte om du är minister. Då är man alltid i tjänst, även om du går på en privat fest. Idag funderar jag på om jag skulle vilja ha det så för egen del? Det var lätt att svara på, nej jag vill kunna vara ledig, vill kunna slappna av. Vill inte alltid behöva vara skärpt och genomtänkt. Vill kunna gå på en privatfest och tillåta mig att bli lite salongsberusad och slippa bli citerad och bloggad om.


Jag under dagen funderat lite på våra samtal och inser hur mycket mer komplex en politisk fråga är vad de flesta av oss tror. Så många nyanser och hänsyn att ta ställning till, att väga in i bedömningarna.


Flera gånger ursäktade vi oss för att vi pratade politik med ministern, men försäkrades att det verkligen var ok. Ska man tycka det även när man är på en privatfest, ja då gillar man verkligen sitt jobb.


Så under ett antal trevliga timmar diskuterades än det ena och än det andra. Så mellan skratt och skål fördes samtalet framåt. Men vad vi sa och vad ministern sa får vara denna kvällens hemlighet. Även en minister har rätt att få vara privat.


Peter PC Carlsson

Pingat på Intressant.

Läs och ta ställning mot FRA-lagen. Kontakta din riksdagsledamot.

Kommentarer till Enbart

Postat av: Ida

Ja hur vill man ha det själv?, nu är mitt jobb inte likt en ministers jobb. Lite privat eller i alla fall kunna koppla av är väl ändå ett önskemål från mig i alla fall. Jag måste jobba minst en timme varje vecka på mitt jobb trots semester men det har bara gjort att jag kan mer slappna av där i mellan och ändå känna att jag håller mig ajour.



För övrigt låter det som en helmysig kväll.



Men en minister kan väl kanske också känna att det aldrig är riktigt läge att koppla bort jobbet utan man kanske lär sig leva med jobbet på ett avslappnat sätt... eller vad vet jag.

2008-08-10 @ 21:22:09
URL: http://mobjer.blogg.se/

Postat av: H.E.R.T.i.G.i.N.N.A.N. Anne von Porat

Hur kommer det sig att du träffar ministrar? Du borde lägga upp bilder på dina möten med offentliga personer

2008-08-10 @ 21:34:18
URL: http://veckomagasinet.se

Postat av: Peter PC Carlsson

Tack för kommentarerna.

Jag har valt att inte lägga upp bilder. Det är det som rör sig i mitt huvud som sipprar ut.



Att jag inte skriver om vad som sas beror bara på att jag anser att detta var en privat tillsällning och då har även en minister rätt till privatliv.



2008-08-10 @ 22:00:41
URL: http://enbart.blogg.se/

Postat av: Helena

Haha, tack antar jag, för drar du bort 20 år på Miranda så skulle jag ju se ut som 20 ungefär ;-)

2008-08-10 @ 22:10:29
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Postat av: Tindra-Annette

Hej



Helt rätt att inte lägga ut det som är privat. Bra .Roligt att du är i de sammanhangen. Jag är kommer att blogga mer om accountability då jag kommer hem från Degerfors där jag nu är på samarbetsdynamik open och skall tala om professionella aktörer och autonomi samt accountability. Laddar upp som bara den..



http://www.samarbetsdynamik.se/



Hoppas du har en inspirerande vecka.



/Annette/tindra66

2008-08-11 @ 10:15:02
URL: http://www.wordpress.com

Postat av: majsan67

nädu, sådär skulle inte jag heller vilja ha det. Det är många som säger till mig att jag borde bli politiker... hhääää, tror inte de. Jag vill kunna säga vad jag vill, utan att som du säger bli citerad och ifrågasatt.

Dessutom känner jag att jag gör mer nytta som vanlig samhällsmedborgare.



sv: jag förstod inte riktigt det du skrev på min blogg "P.S. Är själv dyslektiker, tack för datorn och rättstavningsprogram.... det underlättar"



Har jag missat nåt ? ;)

2008-08-11 @ 14:58:12
URL: http://majsan67.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0