080830 Enbart Bröllop

Enbart bröllop kan locka fram så mycket kärlek, kan locka fram så mycket skratt, värme och glädje. När en av mina bästa kvinnliga vänner gifte sig idag så kunde jag inte annat än låta mitt hjärta svämma över av lust och längtan. Så vacker hon är när hon står där med sin partner. Så vacker, så vackert. Både min vän och hennes partner var vackra. Bägge kvinnor som får många män att falla, att låta blicken löpa fritt.


Jag känner mig så stolt, stolt över att vara en vän till detta vackra bröllopspar. Livet kan vara kort, det kan vara långt. Det som känns allt mer viktigt är att få vara en vän till någon jag håller kär, som till detta underbara brudpar.


En vacker dag en av de sista sommardagarna 2008, en kyrka i trä, dräkter i rosa och var och en av oss som var där bar rosa och svart. Allt enligt parets önskan.


Allhelgonakyrkan mitt i Stockholm. En kyrka som så aktivt jobbar för att nå alla människor i staden. Hit känner man sig välkommen, hit kan man gå för att känna sig som ett av guds barn. Men inte ens här kan man få bli vigd om man vill viga sig med någon av samma kön. Det är fortfarande inte tillåtet. Så vigseln är ett partnerskap, som är en borglig inrättning. I detta fall utfört av Mona Sahlin för en dryg vecka sedan. Nu är det kyrkans välsingnelse som är målet. Bara att se de stråla tillsammans får mig att tänka att den kommande akten äröverflödig, de ser redan älsignade ut.


Jag finner det så märkligt att ett äktenskap skall vara förbehållet två personer av olika kön istället för två personer som älskar varandra och vill leva med varandra. Nog borde det vara mer acceptabelt än att bara utgå från att man skall ha motsatt kön. Dagens ordning finner att det är ok att en 95 årig man gifter sig med en 18 årig kvinna. Lika väl som att man finner att det är ok att viga en 18 årig man med en 95 årig kvinna.


Jag tänker inte lägga värderingar i dessa åldersskillnader men finner att det är orimligt att samtidigt förvägra två män eller kvinnor som älskar varandra att få vigas i sin kärlek. Jag skulle gärna viga er i min kärlek till er, skulle gärna ändra lagarna om jag bara kunde. Men samhällets bristande förmåga kan jag bara säga att jag ser er som ett gift par, inte som ett par som ingått partnerskap.


Just nu vill jag enbart sluta mina ögon för att kunna längta, för att ,kunna drömma om er. Kram mina älskade vänner, Kram!


Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.
Kommentarer till Enbart

Postat av: Little Peaché

Sv: Haha ja jag förstår inte varför folk äter antidepressiva...det är ju bara att slänga på sig en binda! =)



Kram på dig

2008-08-31 @ 12:02:41
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Postat av: Vida

Tycker att alla ska ha rätt att gifta sig på det vis de vill.. tror faktiskt inte att klassiskt kyrkbröllop för de av samma kön ligger så många år i framtiden. Jag tror samhället förändras och det glädjer mig.



/Liv

2008-08-31 @ 12:47:51
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: tess

ja men så kanske ja ska göra be dom säga till någon... tack för tipset ha ha.... ler...



Brölopp...mmmm längtar.... //Tess

2008-08-31 @ 15:23:05
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: ONE SMALL DREAM

Svar:



Ja det är fanimej typiskt, samt min otur! =)

2008-08-31 @ 18:58:28
URL: http://onesmalldream.blogg.se/

Postat av: tess

återkom igen å läser tillbaka lite... gillar din blogg...KUl med bloggar som innehåller lite mera än mode... //Tess

2008-08-31 @ 19:01:02
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Jessi

bröllop är vackert :) Dock vill jag själv aldrig gifta mig... Inte som jag känner nu iallafall!

2008-08-31 @ 21:39:56
URL: http://jessi91.blogg.se/

Postat av: vindensmelodi

Kärlek är vackert vilket som :-)

2008-09-01 @ 21:03:28
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Postat av: Di

ja,äktenskapet är av "gud " instiftat..eller hur är det? Nja..kärleken har inget rätt eller fel, alla är väl värda att få gifta sig i kyrkans hus, det kan vara för att man är troende...och att vigas var man vill, för att man älskar varandra och vill vara just äkta makar. Oavsett kön det är iallafall min ståndpunkt. Man eller kvinna, kvinna eller kvinna, man eller man..alla kan älska och vilja lova någon annan sin trohet och livsglädje...utan att för den skull bli "avvisade" från Guds hus..tror ju inte Gud hade sagt nej om han fått bestämma..det är nog bara människans fördömmande...Kram och tack för ett fint inlägg om kärlek!

2008-09-01 @ 22:12:57
URL: http://diqueen.blogg.se/

Postat av: stella sweden

...tror du menar ett program jag såg på tv för längesedan, en väldigt ung man skulle gifta sig med en väldigt, väldigt gammal dam i England...det var verkligen järtknipande att se kärleken...heelt ok att gifta sig med vem man/kvinna vill...ålder eller kön har ingen inverkan...



2008-09-02 @ 17:17:20
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: stella sweden

Kram!

2008-09-02 @ 17:18:13
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0