081205 Enbart Dagdröm nr 1

Enbart dagdröm är rätt skönt att leva i. Det finns stunder när jag inte vill annat än att drömma mig bort, att fantisera. Det händer titt som tätt att jag drömmer mig bort mitt under ett möte, i en kö till kassan, när jag cyklar, ser på TV eller när jag precis skall somna. Små drömmar, fantasier eller tankar om en möjlig händelse. Det är både skönt och upphetsande att drömma, att fantisera.


I våras var jag i New York och här kommer en fantasi, en dagdröm från hotellrummet.


---------

New York

Solen hade smekt mig under dagen och jag gick själv iväg när vännerna skulle ägna sig åt seriös shopping i världens stad. Kvarter efter kvarter av vår som sprack fram, grönska på träden och en känsla av att vandra i filmens värld. Så mycket jag kände igen, så mycket jag sett förut fast jag aldrig varit här. Långt långt borta och ändå så hemma. Stunderna gick och så gjorde jag. Vänliga hälsningar blandat med gula taxibilar som gled förbi. Min blick sökte sig runt och där fanns hus, brandstegar och bilar som jag sett förut men aldrig såhär.


Vackra människor i moderiktiga kläder, kvinnor som lockade min fantasi, en ljum vind som drog med sig stadens doft och ljudet av liv som fyllde min väg. Tiden gick och jag lyfte min hand. En gul Ford stannade så jag satte mig där bak. Sa adressen lutade mig mot rutan och betraktade filmen som rullade förbi. Allt saktare gled bilen fram och snart var ljudet blandat med bilarnas horn. Fotgängare passerade förbi och kön stod still. Chauffören slog ut med armarna och sa New York! New York svarade jag, betalade och steg ur.


Just då, just i den stund när tiden och bilen stod stilla, öppnade dörren, vände jag min blick mot trottoaren och log. En kort, kort stund fann vi varandras blick. En kvinna så vacker, så stolt och så fylld av stad. Så fylld av liv, av sex av kvinnlighet. Hennes blus var tunn och kavajen knäppt, byxorna i matchande färger med veck där fram, skor med klackar och en väska i gung. Med säkra steg styrde hon genom stan. En enda blick och jag såg att hon log. Snabbt stegade hon fram med svajande höfter och svängande kolsvart hår. Hjärtat tog ett par extra slag och hjärnan slog slint när jag rykte tag i min väska, lämnade Taxi och öppen dörr. Snabbt löpte mina fötter över gatan sicksackandes mellan stilla bilar i kö.


Långt framför mig såg jag hennes kropp smidigt röra sig fram och jag sprang. Ljudet av mina fötter klapprade i takt med bröstets slag, snart var jag där, snart var jag där. Vid en korsning var jag ifatt och hjärnan försökte komma ikapp. Innan jag ens hunnit tveka la jag min hand på hennes varma axel och hon vände sig om. Mörkbruna ögon med snövita glober såg igenom mig. Hennes mörka hud hennes fylliga läppar fängslade mig. Fast i hennes blick och förvåning sa jag "Hallo! Do you want to eat dinner with me?"


Skrattandes svarade hon omedelbart "Yes I do but first I have to work". Med enbart förklaringen att hon var servitris och redan sen skrev hon ner sitt nummer och bad mig ringa vid nio på kvällen. Hon log så att glassar smälte. Jag stod kvar och såg hennes snabba steg genom vimlet i städernas stad. Tankarna hann ikapp och jag skrattade högt för mig själv i en korsning på West Manhattan.


Stegen var lätta och utan tyngd när jag vandrade fram. Sex timmar, det var allt, sex. Vad tänkte jag på, hur blev det så, i filmernas stad? Regisör i min egna film fann jag ett soldränkt kaffe. Med en bok, jag inte minns, bläddrade jag fram timme efter timme och blev hög av koffein. Tillbaks i lobbyn möttes jag av en lapp, vännerna återkommer först sent inatt.


En timmes sömn, en dusch och parfym, nya strumpor och sen iväg. Var hon där? Jag slog hennes siffror och de kändes så rätt. Signal efter signal och så hennes röst "Sandra!" Så hon hette Sandra, mörkbruna ögon med vita glober i ett ansikte med rödfylliga läppar fans för min syn. "PC" svarade jag, "Who?" undrade hon. "You know the guy from earlier to day" sa jag och svalde hjärtat som tycktes täppa min hals. Hennes leende var förvandlat till ett skratt. "Later, I have to work an other houer. But cal me again. "I will", and I did!


.....

Fortsättning följer i morgon. Dagdröm nr 1, del 1, Dagdröm nr 1, del 2

Peter PC Carlsson

Hoppas att du antagit utmaningen Länk till Lucia, om inte gör det nu!

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas.
Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Underbart skrivet!



Kan knappt vänta på fortsättningen ;)

2008-12-06 @ 00:00:24
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: Lena Hultén Wilson

ÅH vilken härlig fantasi.Själv drömmer jag varje dag mig tillbaka till livet i Puerto De Mogan. Och solen och värmen.Jag hade världens största vardagsrum.Bara genom att gå ut i solen och lägga mig på däck så var jag i "mitt"vardagsrum".Jag saknar känslan i mitt liv och händer när jag satt i aktern och tvättade för hand..kikade på livet runt om.På andra båtar..på turisterna som vandrade runt på kajen och kikade på oss som bodde/bor på båtarna.Jag saknar känslan av ett "Hej" man fick från de lokala människorna när man var ute.Det visade att dom hade accepterat en "Knasig svensk" i deras samhälle och liv. Jag saknar känslan av musiken vi spelade och glädjen jag kände när människor visade sin uppskattning..och kom tillbaka kväll efter kväll..OCH år efter år. Men NU är NU och DÅ är DÅ. Får leva här och nu så länge jag är tänkt att fylla någon funktion i detta livet. Ha en god lördag du underbare Peter.KRam Lena

2008-12-06 @ 11:15:42
URL: http://turnip-fossilla.blogspot.com

Postat av: Fia

Dag drömmar coh drömmar överlag är bland det bästa som finns .

spännande att läsa forstättningen.

2008-12-06 @ 13:47:33
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Mette

Spännande.Väntar på fortsättningen.Gud va bra du skriver.Vilken underbar fantasi och berättarglädje.

Kram Mette

2008-12-06 @ 22:20:01
URL: http://finnotto.blogg.se/

Postat av: stella sweden

...begriper inte varför ja gillar just de HÄÄÄR storisarna?



;)



Nyår i NY...

2008-12-06 @ 23:29:42
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0