081229 Enbart Mode

Enbart mode kan gå både för långt och vara helt underbart. När jag tittar igenom vad jag skrivit under året ser jag att det går att få ett intryck av att jag inte gillar mode. Det är fel. Min blick fastnar och följer ofta en tjej eller kvinna som har ansträngt sig och har en snygg eller spännande outfitt. Samma sak med en man som jag tycker är snyggt klädd. Är det något jag kan ta efter?


Däremot har jag svårt för att förstå de bloggar som enbart handlar om mode. Lika svårt som jag skulle ha med en blogg som enbart handlar om insamling till barncancerfonden så skulle jag också¨tröttna. Det är överdrifterna som blir tröttsamma. Folk får gärna tro, de får ha vilken gud, eller vilka gudinnor de vill. Men samma sak här skulle de enbart prata om sin tro så är det tröttsamt och personen blir ointressant.


Samtidigt är det är normalt för mig överdrift för någon annan. Vi människor är subjektiva, det är vi själva som avgör vad som vi anser okey och vad vi tycker är en överdrift. En tjej som klätt sig snyggt för en fest nu i vintertid kanske jag har svårt att förstå eftersom det ser allt för kallt ut. Men min funktionella syn på klädseln skulle vara direkt löjlig på ett dansgolv där den vore allt annat än funktionell.


Det är lätt att döma, framförallt andra. Det som oroar mig är att även våra domstolar dömer ut ett mode. Har du kort och utmanande klädsel så löper du kanske större risk att bli våldtagen. Men det kan ju inte vara den våldtagnas fel att våldtäcktsmannen begår ett brott. Visst blir jag mer upphetsad av en vacker lättklädd och utmanande kvinna men på vilket sätt skulle det vara förmildrande för ett brott? Lika konstigt tycker jag det är att det ses som förmildrande att göra saker när man är full. Nå det är ett annat inlägg.


Jag älskar att se människor som bryr sig om hur de ser ut, som lägger tid och energi på att se bra ut. Det har funnits tider då jag lagt ner mer energi själv, kanske dags att göra det igen. För visst är det glädjande att känna andras uppskattande blickar.


Tror nog att jag tar mig ut och spanar in lite av alla vackra människor som bryr sig om hur de ser ut.

Peter PC Carlsson

Intressant?
Sprid på alla sätt du kan för att nå målet för Sveriges största blogginsamling för barncancerfonden.
För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas

Kommentarer till Enbart

Postat av: Annika

Inser till min stora fasa att jag inte tillhör de där människorna som lägger ner tid och energi på sitt utseende.

Men jag är hel och ren och doftar ljuvligt i min nya parfym.

För övrigt så lever jag gott på min charm. ;-)

Alltid något.

2008-12-29 @ 16:22:53
URL: http://acka.bloggagratis.se

Postat av: Anonym

vi får verkligen hoppas att han/de åker fast snart!

tack för inlägget!

2008-12-29 @ 20:56:37
URL: http://metrobloggen.se/systertobe

Postat av: Hontass

Jag tillhör dom som åtminstone vill göra vad jag kan inom rimliga gränser för att se bra ut. Vissa kallar mig fåfäng men jag mår inte bra om jag skulle knata runt osminkad i mjukisbrallor jämnt.



Jag vill kunna titta mig i spegeln och åtminstone se pigg och lite uppsnofsad ut även om jag inte känner mig sån alla gånger.



Man är inte snyggare än man gör sig ;)

2008-12-29 @ 21:00:11
URL: http://hontass.blogg.se/

Postat av: The Bride

Tycker det är viktigt med hur jag ser ut för det får mig att må bra om jag känner att jag ser bra ut. Vad det säger om mig är ju en annan sak.

Modebloggar intresserar mig inte särskilt. Denna blogg var dock mycket intressant.

2008-12-30 @ 13:17:56
URL: http://mytaglines.blogspot.com

Postat av: Marra

Jag kan förstå människor som bryr sej om mode så länge det inte går till överdrift. Det är roligt med kläder och det blir som en hobby. Jag själv önskar jag brydde mej lite mer om vilka kläder jag satte på mej. Men jag anser att kläder ska vara bekväma istället för skitsnygga om du förstår hur jag menar :)

2009-01-03 @ 11:29:31
URL: http://loveorhates.wordpress.com/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0