080228 Enbart Sann

Enbart sann kan jag leva, vill jag leva. Det är lätt att leva i en lögn, att leva utan balans. Det fanns en tid då jag ljög för mig själv, levde i lögn med mina känslor. En lögn som smärtade både mig och andra. Enbart sann ville jag leva och sanningen la jag fram, den smärtade än mer, både för mig och andra. Så kan livet vara, att oavsett våra val finns en smärta med i bagaget. Ändå är det enbart sann jag vill leva med mig själv.


Det handlar inte om att tala sanning, det handlar om att leva sant. Att vara sann mot mig själv i den jag vill vara, den jag vill bli. Sann i hur jag vill leva. Kanske är motsatsen till att leva sant att leva i förnekelse. Förneka min lust och min lust, min längtan vore inte att leva sant.


Som liten fick jag lära mig att alltid tala sanning, sanning lönar sig och att jag skulle få en svart tunga om jag ljög. Visst har jag ljugit och nog har det lönat sig bättre ibland och inte är min tunga svart för det. Men ändå kan jag idag konstatera att det finns så mycket sanning i just dessa uppmaningar. Inte för att jag inte skall ljuga, nej det är inte det viktiga. Det viktiga är att leva sant. Kanske ska budskapet vara. "Lev sant, att leva sant lönar sig, så var sann mot dig själv så du slipper en svart själ!"


Hur lätt har vi inte att leva i en förnekelse, vi ilar och driver, jagar och shoppar. Allt gör vi för att fly den tyngd som förnekelsen lägger på våra axlar. Ständigt brottas vi med vårt inre när vi inte lever sant. Det gnaver och skaver. Vi vill leva sant, i balans med vårt inre, med våra drömmar, med våra mål. Den vi kunde bli, den vi aldrig blivit skall få sin chans att bli, att vara. Sant lever vi när vi bejakar våra drömmar. När vi bejakar våra mål, när vi ger vår längtan näring och tillfredställer dess lust.


Sann vill jag vara, sann mot mig, mot det jag känner. Så jag vill bejaka mina känslor, förstå dem, fundera över dem och lära mig att hantera dem. Ibland är det glädje, ibland är det sorg, alltid finns det kärlek som bubblar. Allt har sin tid, allt har sin stund och jag vill ge det sin plats. Vill vara sann.


En stillsam frid, ett lugn och en glädje kan fylla mig. Beslutsamhet och fasthet omger mig. Värme och kärlek omsluter mig. Så underbart att vara sann, att leva sant.


Enbart sann vill jag leva, enbart sann vill jag vara.


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0