080102 Enbart Gud

Enbart svårt att förstå ibland hur allt hänger ihop. Jag menar när nu Gud har skapat världen, gjort oss till sin avbild och gett oss en fri vilja. Ja sen tar han, eller om det nu är en hon, sin hand ifrån oss. "På sjunde dagen vilade han." En otroligt lång dag. För den måste ju pågå fortfarande, eller vad gör Gud nu. Gud vad gör du nu? Lyssnar på våra böner, titta på hur vi lever våra liv. Se oss synda, se oss göra det bästa vi kan? Vad gör du?

Du ska inte se det som kritik. Antingen gör du saker som jag inte ser, eller så har du en välförtjänst vila. Men igår när jag slappade hela dagen efter nyårsnattens fest så tänkte jag på dig. På hur många miljarder år du ska vila. Din hand skulle behövas här och nu.


Kanske har du inte sett det men din avbild håller som bäst på att förstöra förutsättningarna för liv på din planet. Det vore väll synd, när du lagt ner så mycket jobb att du måste vila i miljarder år. Tänk om du får börja om igen. Skapa allt på nytt. Då kanske du ska modifiera din avbild. Fixa till oss lite.

Vi håller ju på som bäst själva, genmodifiering, har du hört om det? Vi kan till och med klona får och kalvar. Inte illa för en avbild. Nu pysslar vi lite med stamceller också. Ja det kallar vi de celler som är själva grunden till att utveckla ett liv. Ja så snart ska vi nog kunna plocka fram nya människor och kunna leva helt i avskildhet. Visst det kan tyckas lite konstigt med tanke på vår dyrkan till sex. Men så är det i vart fall. Påven blir säkert glad.

Sex behöver ju inte ha något med avkomma att göra. Nej vi kommer säkert att kunna programmera vår egen avbild snart, sen ska vi vila. Vila och vila, vi ska ligga i sängen och ha sex. För det gillar din avkomma. Bara så att du vet det. Du vet Gud vi är inte mycket för det där med jungfrufödsel, nej tillverkningen pysslar vi gärna med. Ja det har till och med bildats religiösa sekter som påstår sig stå extra nära dig. Där har finns pastorer som får SMS från dig och en egen brud som är redo att möta Jesus när helst hans lust faller på. Kristi-brud kallas hon. Fast egentligen heter hon Åsa Waldau och det är nog en riktig knäppgök som inte fått plats inom psykvården. Så om du bryter din vila en stund så kan du ju se till att hon börjar ta sin medicin.


Pastorn, ja han sitter inne. Han lät mörda sin fru så att han fritt kunde ha sex med barnflickan. Jajjemän. Men det var ett tag sedan. Nu väntar vi som bäst på nästa sekt. Du mins väll Hans Schejke. Det var en kille det. Han hade ett antal kvinnor som tyckte om en gammal gubbe i långt skägg..... (du vet så som du ofta framställs) och de vill få sig en liten uppstjärtning då och då. Vad uppstjärtning är, jo på vanlig svenska så är det pisk på bara baken. Det gjorde den gubben glad.

Nå, jag får erkänna, det är nästan att jag kan sakna Hans och hans uppstjärtningar. Men sen kom ju teknikutvecklingen och du började sända SMS. Fast jag tillåter mig att tvivla på att det verkligen var du. Lika väl som jag tvivlar på att den helige ande formligen väller ut över Livets ords församlingsmedlemmar. Som de talar i tungor. Konstigt nog är det totalt obegripliga språk de vräker ur sig. De förstår inte ens sig själva och än mindre varandra. De måste på något vis missuppfattat att tungotalet var ju för att få ett nytt och begripligt språk. Men jag ska ju inte vara för säker, det kan ju finnas några Alien någonstans som pratar just så som de. Så Livets ord och UFO-jägarna kan göra gemensam sak, ställa sig med en skyllt och på obegripligt språk skriva välkomna.


Nå Gud, jag tänkte bara att om du nu är ledig så kanske du slappar på samma vis som jag och surfar runt lite i cyberrymden. Då hamnar du ju förr eller senare på min blogg så här har du några av mina funderingar. Skriv gärna en kommentar om du har någon. Skicka inte SMS, jag är inte bra på det, tycker att det är så tråkigt.


Vi hörs


Enbart jag


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: mingla

Är du duktig på bloggdesign? Hade behövt lite hjälp iså fall eftersom jag fattar noll :)

2008-01-02 @ 12:19:45
URL: http://fuckmingla.blogg.se

Postat av: Warrior on the edge of time

Hej!
Om du tycker Gud lyser med sin frånvaro så kan det bero på att den här världens härskare för tillfället är djävulen, se lukas kapitel 4 i NT.

2008-01-03 @ 07:27:12
URL: http://castafiore.blogg.se

Postat av: Di

Tack PC för sinnesrobönen..;) jag kan den utantill faktisk tro det eller ej...efter mitt lilla inlägg..det är lite tufft just nu..här hos mig..Relationen sa upp sig..ja inte gud då..han är kvar..men den fysiska..kändes rätt tufft att bli lämnad igen..Må så gott..håller med om att det blev rätt humoristiskt ;) Kram

2008-01-04 @ 09:29:53
URL: http://diqueen.blogg.se

Postat av: PC

För er som inte vat vad sinnerobönen är så kommer den här. Det är betydligt mer visdom i den än vad vi först kan ana.

"Gud, giv mig Sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden"

För dig som inte är troende så ta bara bort Gud.

/PC

2008-01-04 @ 11:32:27
URL: http://enbart.blogg.se

Postat av: Hosanna

Tja, jag är ju inte Gud men jag läser och kommenterar ändå :) Härlig cynism.

2008-01-04 @ 13:19:23
URL: http://hosannas.blogg.se/

Postat av: ina

nu när jag har kommit så långt att jag läser gamla inlägg hos dig...:) problemet med Gud är först detta att de är inte vi som kan styra honom utan han oss. men ofta gör han inte det heller. som du själv säger, ta bort ordet Gud och tänk istället t ex "Jag är den jag är" från gamla testamentet. jag mediterar även över orden "här och nu" och även "evigt". för Gud är de två sakerna samma sak. för oss som lever i tid och rum har "nu" och "här" blivit förblindande viktiga. evighet är snarare en saga. våra svaga fysiska kroppar styr allting och genom kroppen blir vi styrsamma. lett styrda. hunger, begär, kyla... i över 20 års tid har jag undrat och grubblat över vad gör Gud och var finns han när människor behöver honom som bäst. tänker man länge (i över 20 år) och på djupet (när man är ytterst förtvivlad själv t ex)och tar man på allvar, då kan man föreställa sig att Gud finns på korset, fastspikad och tyst lidande, halvavsvimmad. en världsbild när lidandet är som störst. på så sätt kan jag se att Gud är med oss, han är solidar trots att människor säger motsatsen. det är för att vi inte kan se honom, och han stämmer inte överens med våran bild av vad en god ledare och förälder är:) och för att vi vill att någon annan ska ta ansvaret för allt hemskt som händer. men han har ju givit oss den fria viljan, den största gåvan, så ansvaret ligger på människor, på alla tillsammans. men... vi kan inte påverka honom utan han kan påverka oss. ofta genom personligt lidande. paradoxala saker händer och då öppnas ögonen. jag tycker då att först och främst ska man läsa bibeln som är en svår bok att läsa. jag har ofta blivit drabbad av orättvisa och hårdhet i denna bok (böcker) men allt har sin historia bakom. ju mera man får veta ju mer man inser vad som döljs bakom orden. och om man även ber då får man inre ljus. det är det viktigaste. utan bön och kärlek till sanning kan man inte bli äkta troende heller. många har misslyckats. värst är om man missbrukar Guds ord. du har ju själv sagt vilka de är. och det finns otroligt många exempel på Guds ords missbruk. jag har aldrig varit förvånad över hur lite människor vill höra om Gud. de har fått så många dåliga erfarenheter och kunskap som av förklarliga själ leder bort från andlighet. nu måste jag sluta. får inte spendera så mkt tid framför dator, ska jobba:) hörs!

2008-10-14 @ 10:04:25
URL: http://iinnaa.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0