080104 Enbart Bekräftelse

Enbart en bekräftelse på att vi duger, på att vi är bra, på att vi är Ok söker vi. Ständigt, ständigt vill vi bli bekräftade. Duger jag? Är jag OK. Vi köper och konsumera för att känna oss bra, för att bli OK. Snälla säg att jag är bra, säg att jag är duktig, säg att jag duger! Men för helvete säg att jag duger!


Att bli älskad att bli sedd för den vi är, är grundläggande behov. Hjalmar Söderberg skriver i sin bok "Doktor Glas" från 1905:  "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad."


Ständigt söker vi bekräftelse på att vi är OK. En del mer än andra. En del behöver dagligen och stundligen framhäva sig själva för att bekräftas att de är bra. Jag har mött så många som har en ständigt behov av bekräftelse, antagligen för att de inte känner sig tillräckliga. För att de inte kan känna att de duger. Otillräckligheten står ständigt på lur. Ständigt jagas vi av monster i vårt huvud som hävdar att vi måste, att vi borde att vi skulle. Ständigt, ständigt.


Så snälla säg att jag duger! Att jag är bra för den jag är.

För ett par år sedan lästa jag extra på universitet. Det var mitt i den tid då jag var sjukskriven för utbrändhet. På en anslagstavla såg jag en rubrik till en föreläsning "Här ligger jag och duger". Här ligger jag och duger. Jag läste om och om igen. Tårarna steg i mina ögon folk gick förbi, salt vatten rann ner för mina kinder och bildade små våta sträck. Kvar stod jag, Här ligger jag och duger!. Salt vatten, snor droppade och jag stod kvar. Här ligger jag och duger.


Någon stans inom mig gick en föreställning sönder. Föreställningen att jag är värdet av det jag gör, värdet av mina prestationer. Motsatsen till att jag ligger här och duger. Jag stod kvar, tårar, snor rann. Studenter gick förbi.

Där stod en gubbe och grät, en gubbe stod där och snorade ner universitetet. Stod han där och dög? Nej han dög inte. JAG dög inte. Jag stod inte där och dög.  !

Det var just det, att inte duga. Att ständigt känna behov av bekräftelse. Att duga, att vara OK.


Att duga som den jag är, det är ett mål. Att älska mig själv för den jag är. Trotts mina brister, trotts mina fel. Trotts allt det jag skulle vilja vara. Så älska mig, älska mig, älska mig för den jag är? Men det gör jag inte. Jag älskar mig inte, jag duger inte. Jag bekräftar mig inte! Jag ligger inte här och duger. Duger du för den du är?


Jag vill älska mig själv, älska mig för den jag är, för den jag blivit, inte för den jag önskar att jag var. Jag är. Det borde räcka. Jag är! Så jag borde älska mig för att jag är. Jag borde duga. Jag vill duga. Så snälla jag, bekräfta mig! Bekräfta dig. Jag är bra som jag är, med alla mina fel och brister. Är du bra som du är, med alla dina fel och brister?


Jag bekräftar dig, du är bra, du är underbar. Med alla dina fel och brister.

För att vandra, för att gå, för att leva kan vi inte göra det allena. Vi behöver bekräftelse, vi behöver stöd för att känna att vi är älskade för just de vi är. Så älska mig, älska mig så som jag älskar dig!


Men jag kan inte älska mig, jag har inte lärt mig det ännu. Så jag likt så många andra vandrar runt, söker stöd, söker bekräftelse för att känna att just jag duger. Tänk en dag kan jag ligga ner, titta upp i skyn och sluta mina ögon, sluta dem och säga med sanning "Här ligger jag och duger". Vad mer kan jag då begära?


Att ligga ner och duga, att inget göra men ändå duga. Duga för den Jag är. För den Jag har blivit. Så älska mig, slå mig, bind mig och piska mig men snälla du låt mig åtminstone känna, höra och veta att jag duger.

Enbart duger


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: Anna

Jag ska ha det i åtanke!

2008-01-04 @ 12:59:55
URL: http://hockeyfruns.blogg.se

Postat av: Di

det svåraste är att älska sig själv, och älskar jag inte mig själv, hur kan jag då älska andra? Då jag inte vet hur det är att älska, sig själv? Spelar det någon roll, vad andra säger, att andra älskar mig, när jag själv inte gör det? Kan jag ta emot den kärlek som ges mig, ha tillit till att någon annan kan älska mig, precis som jag är? Förmodligen inte..enbart tragiskt att sätta andra först och sig själv sist, och att inte älska det mest fantastiska vi har. Oss själva. Utan oss, vad fanns då? Ingen kärlek till andra runt om oss heller. Vi betyder något, vi är någon, vi är älskade av någon (antagligen flera) men är vi fria nog, att älska oss själva först? Kram på dig idag..Jag älskar dig inte, men jag tycker du är intressant, och jag tycker om att läsa det du skriver...Du duger åt mig..enbart så..

2008-01-04 @ 16:10:26
URL: http://diqueen.blogg.se

Postat av: kratzek

Ditt inlägg får mig att tänka på ett av de oräknerligt antal problem som kantar ID; nämligen frågeställningen "vem skapade skaparen"?

2008-01-04 @ 17:51:49
URL: http://kratzek.blogg.se

Postat av: Satu

Jävla bra inlägg!

Men bekräftelse söker man från barnsben till ålderdom. den är en av våra drifter.

Kram

2008-01-05 @ 00:07:35
URL: http://satuelisa.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0