080321 Enbart Kors

Enbart kors, en symbol för en religion. Symbol för tro och för lidande. När jag var liten var denna dag, Långfredagen, en hemskt tråkig dag. Vi skulle vara tysta snälla, inte kiva, inte leka för mycket och helst inte se på tv... nåja, det gjorde vi ju ändå. Men det var bara stillsam- och ledsamheter som sändes. Allt för att vi i stillhet skulle minnas Jesu död. Sen var det söndagsskola, senare under påskhelgen. Alltid var det någon text som jag skulle läsa och fromma sånger som skulle sjungas.


Av en vän hörde jag att i USA tror 8 av 10 att Gud både hör börn och ingriper. En hög siffra. Gud ingripper tror 80% av amerikanarna.

"Gode gud, se till att USA slipper att ha denna galna president"
Tja, det är ju värt ett försök.

Idag har vi åkt pulka i nysnö, igår var både jag och grabben påskhäxor. På dagis och på jobbet. En annan form av tradition. Ingen korsfästelse just nu. Men lite uppståndelse kunde vi ordna.


Peter PC Carlsson

Kommentarer till Enbart

Postat av: Nina på Johangården säger

Glad Påsk!

2008-03-21 @ 20:01:21
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Postat av: Jessica

Intressant skrivet... och välskrivet! Tyvärr orkar jag inte läsa igenom allt nu men jag återkommer gärna i morgon :D
Hoppas du får en riktigt glad påsk!

2008-03-21 @ 23:00:11
URL: http://jezze.blogg.se

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0