081104 Enbart President

Enbart president, världens mäktigaste ämbete, utses inatt. Jag kommer att hålla mig vaken åtminstone ett tag, så som jag gör på en valvaka. Detta är ett val som i högsta grad berör världen, men det är enbart ca 130 miljoner som röstar. Det är ett val som andas hopp, hopp om förändring. Obama kommer att ha ett gigantiskt jobb framför sig. Ja jag hoppas, tror och räknar med att han kommer att vinna över McCain.


Hur det än går kommer vi att få se förändring, change. Bush har sedan länge harvat i diket och har inte förmått att komma upp på någon av Amerikas stora motorvägar igen. Under sista halvan av 1900 talet var USA ledande i världen. Den rollen håller på att utmanas och förändras. USA liksom alla andra stora riken genom tiderna riskerar att falla sönder eller att tappa sin givna ledarplats.


Under slutet av 80-talet kunde vi höra påståenden som att Reagan knäckte Sovjetunionen med sin massiva upprustning. Det ligger delar av sanning i detta, men det man glömmer att säga är att Reagan då också ökade det amerikanska underskottet. Ett jobb som bägge presidenterna Bush fortsatt med. Faran finns att det går att påstå att Bin Laden knäcker USA. Politiken behöver ändras, inte minst utrikespolitiken. Idag kan knappast ens Per Ahlmark bejubla den amerikanska närvaron i Irak.


En svart president, bara det känns som förändring. Jag hoppas på en president som är Bush raka motsats. Jag vill inte ha en president som säger att han fått ett uppdrag av gud att invadera Irak. Det är inte en president, det är en fundamentalist. Fundamentalism är farligt oavsett vem som står för den.


Det är dags för en förändring, en amerikansk politik som är mer inriktad på samarbete och samförstånd än vad vi sett under de senaste åtta åren. En risk kommer att vara att man blir protektionistisk inte minst pådrivna av fackföreningsrörelsen som vill skydda amerikanska jobb. Det kommer att fungera ett tag men långsiktigt står USA för ett starkt omställningsbehov. Samma som vi gör i hela västvärlden.


Det är vår anpassningsförmåga som avgör hur vi klarar oss i nästa årtionde. Obama ger hopp när det gäller det mesta, men inte i allt. Men som bekant från botten finns det enbart en vägg och det är upp. Jag tror att vi ser en positiv förändring, ett genombrott. Detta är ett val där det länge var en kamp mellan en kvinna och en svart man som presidentkandidat. Bara det inger hopp.


I kväll, i natt är det val, ikväll har vi hopp.


Enbart hopp.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Enbart gästblogg av Anne.

Kommentarer till Enbart

Postat av: stella sweden

Ingen tv eller tidning o nätet funkar när <i>det</i> behagar så det är svårt o följa med men jag såg Obama på tv för en vecka sedan innan flyttkaoset började o viss har karln karisma...

2008-11-04 @ 23:44:03
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: Pia

Har just lagt upp ditt inlägg om insamlingen till barncanserfonden på min sida, och en hyllning till dig som du så väl är värd !!!!!

2008-11-05 @ 07:18:13
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Dockmamman

God morgon!



Ids inte att läsa inlägget om presidenterna är inte intresserad Oanmänbildad



Här är det regnigt, har även haft en bra Haloweenhelg med besök i kyrkan målad som häxa...



Glömde bort att jag var målad och häxahatt när vi gick in till minnesgudstjänsten Flängt



Är nog lite Borderline påverkad idag, har skickat en inbjudan till min mamma och syskon på ett samtal för att jag ska få för en gång skull föra min talan till dom...



Jag måste känner jag tala om för dom att jag står för att mina morbröder har gjort vad de gjort mot mig och mina barn...



Jag är ingen onde människa men jag har aldrig fått chansen att för amin talan, men nu ska gruppen få dom att vara tyst och jag ska tala...



Det ska ske innan jul så håll tummarna för mig/Kram

2008-11-05 @ 08:26:38
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Alexandra

Hejsan.. kan du förklara närmare? jag förstår inte de där med XBoxen riktigt.. men självklart har jag gett pengar till cancerfonden.. MVH aexandra

2008-11-05 @ 08:55:31
URL: http://alexandraesb.blogspot.com/

Postat av: Sanna

HAN VANN !!!!!

Jag vill bara säga att jag är sååå glad ÄNTLIGEN!!!!!

KRAM

2008-11-05 @ 09:47:37
URL: http://sannasegna.blogspot.com/

Postat av: Malin

Jag har kopierat och lagt inlägget i min blogg...

Vilket engagemang du har! Tycker även du, mitt i detta är en vardagshjälte! 100 000 ser inte ut att vara " långt borta" ......

2008-11-05 @ 10:11:49
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: bergbackaskaniner

ok tack!

2008-11-05 @ 10:42:21
URL: http://bergbackaskaniner.blogg.se/

Postat av: ulle

Blev väldigt glad när det var klart att han vann, skönt! nu blir det spännande en tid framöver tror jag...

2008-11-05 @ 12:11:37
URL: http://makrames.blogg.se/

Postat av: fia

detta är som sagt et datum som går till historien ,en ny president och ny anda , hoppas kriget i irak tar slut nu. önskar dig en trevlig dag.

2008-11-05 @ 13:15:46
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Ulla

Av någon anledning så blev jag glad över att vi nu har USAs första svarta president. Fast han kommer inte att få det lätt. USA står inför flera stora problem t.ex arbetslöshet och ekonomisk kris, så det kommer att kräva en president som är tydlig med sitt budskap.

2008-11-05 @ 13:26:47
URL: http://ulla67.blogg.se/

Postat av: Nina

Nu har Obama vunnit... hoppas att han inte blir "vit" och fortsätter där hans företrädare trampat upp gångar.

2008-11-05 @ 16:37:25
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0