081107 Enbart Äktenskap

Enbart äktenskap väcker politiskt käbbel vid liv. Kristdemokraterna kan inte gå med på samkönade äktenskap och då hittar Fredrik Reinfeldt en lösning som gör att förslaget om giftemål för alla som vill i detta land kan gå igenom utan att det blir en regeringskris. Detta upprör Berit Andnor, inte för att hon är emot samkönade äktenskap (hoppas jag) utan för att det inte blir en regeringskris.


Ursäkta mig! Jag som väljare ger fan i och blir förbannad av ert partipolitiska spel. Toppen att homosexuella kan få ingå äktenskap, att kristdemokraterna blir överkörda. Eller menar socialdemokraterna och Berit Andnor verkligen att det är bättre att det blir en regeringskris och samkönade äktenskap omöjliggörs?


Gud vad jag är trött på denna skit. Kanske var det därför jag aldrig blev en politiker, jag kunde hålla med mina motståndare när jag ansåg att de hade rätt. Jag kunde gå emot mina partianhängare när jag ansåg att de hade f


Är inte politik att skapa ett bättre samhälle? Jag tror att såväl Obama som McCain visade på en ny väg i politiken. Det gäller att vilja och att skapa förutsättningar, inte att anmäla till KU.


Men sakfrågan handlar om vilka som har rätt att gifta sig. Jag läste om hur en kristdemokrat ansåg att äktenskapet är skapat för att säkra fortlevnaden av vår ras. Vad är det för trams? En kvinna kan skaffa barn om hon vill helt utan att vara gift, utan att vara tillsammans med en man.


Äktenskap är ett juridiskt och ofta också kulturellt och känslomässigt förbund mellan samlevande personer.

Tidigare hade äktenskap inget med religion att göra (se tidigare länk). Jag vill påstå att äktenskap är ett förbund mellan personer som ingår äktenskapet, ett förbund där vi förbinder oss till olika löften. De ger ett skydd, ett efterlevande skydd om någon dör. Det ger också ett löfte om att leva tillsammans. Vad har detta med kön att göra? Vad har det med sex att göra, med religion och med fortplantning? Ingenting.


Oavsett om jag när gift eller ej kan jag både skaffa barn och vara troende oavsett om min partner har samma uppfattning. Jag behöver inte ens skaffa barn med min partner. Vi kan tycka att det är det självklara, att det är med vår partner vi skall skaffa barn. Det kan vi naturligtvis göra, men vi kan skaffa barn med vem som helst av motsatt kön. Vi kan också skaffa barn även om vi har samma kön, men då krävs det en allians med ett annat enkönat par av motsatt kön.

Diskussionen nu är menlös. Vi kan liksom tidigare i människans historia skaffa barn om vi vill. Det har inget med äktenskap att göra.


Äktenskap är ett förbund mellan människor som vill leva tillsammans, det skall inte kopplas samman med sex, religion eller fortplantning. Det har att göra med kärlek. Jag menar vem vill gifta sig av politiska skäl, eller vem gifter sig för att gud vill. Förutom en fanatiker? Gifter vi oss så gör vi det av kärlek, inte till politiker, inte till religion utan till människor.

Go, go. Reinfeldt, och buuuu Andnor.

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Enbart gästblogg av Anne.

Kommentarer till Enbart

Postat av: Pia

Jag sitter också och kollar nu, på jobbet dessvärre, jag hoppas på den lilla unga killen eller den utländska killen. Kommer inte ihåg vad dom heter. Ha en bra kväll !!

2008-11-07 @ 21:18:56
URL: http://piakallman.blogg.se/

Postat av: Hontass

Gifter sig gör man väl för att man älskar varande och vill leva tillsammans.



Ett trofanatiskt par som jag känner gifte sig för att kunna bo ihop och för att det va smidigast så i deras tro..... Jag anser då att nåt är jävligt fel.

2008-11-07 @ 21:27:55
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: fia

ja kärleken ska va den anledningen till att man vill gifta sig , och jag tror det är det ssom är meningen med äktenskap.

fia.

2008-11-08 @ 00:09:18
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0