081109 Enbart Farsdag

Enbart farsdag en dag då vi firar våra fäder för att de bidragit och fostrat oss till dem vi är. Runt om i världen firas farsdag, men på väldigt olika dagar. Skulle jag bli riktigt sugen på att bli farsdagfirad året runt så är det bara för mig att packa in mina fyra grabbar i ett plan och sedan ge oss ut på en farsdagsturne över jorden. När vi ett år senare kommer tillbaks har vi lyckats vara i minst 23 länder och firat farsdag lika många gånger.

När vi ändå håller på med firande så skulle vi ju kunna plocka med oss en eller bägge mammorna och därmed se till att fira morsdag också. Det är ju klart att mor skall firas mer och det blir hela 30 gånger under ett år som hon skall firas.

Eftersom vi ändå är igång och flyger och firar så kan vi ju lägga till nyårsfirande också, här kommer ett exempel på lite olika tider under året då det nya året inträffar. Allt beror på tro och vilken almanacka och viken kultur man följer.

  • Afghanistan - 20 mars (*), Nouruz
  • Assyrien - 1 april (år 6754)
  • Bahá'í - 20 mars (*) (år 163) Nouruz
  • Berber - 12 januari 2004, (år 2954)
  • Buddhism - 7 januari 2004 (år 2547). 13-14 april (år 2547) beroende på ursprung, kultur och etnisk bakgrund i olika länder.
    Tibetanskt nyår 21 februari 2004, Losar.
  • Etiopisk - 11 september (år 1997), 1 Maskaram
  • Hinduism - 14 april 2004, Vaisakhi (Solkalender)
  • Indien - 22 mars 2005
  • Iran - 20 mars (*), Nouruz (år 1383).
  • Islam - 22 februari 2004 (år 1425 E.H.), Al Hijra
  • Jainism - 5 november (år 2529), 26 oktober, (år 2530)
  • Japan - 1-3 januari 2003
  • Judendom - se Rosh Hashana
  • Kina - dels 1 januari, dels (det traditionella nyåret) någon gång i januari-februari (olika från år till år)
  • Koptisk - 11 september 2004 (år 1721)
  • Kristendom - 1 januari(Gregoriansk kalender), Juliansk 14 januari 2004
  • Kurder - 20 mars (*), Nouruz
  • Sikhism - 14 mars 2004 (Nanakshahi äran 536 börjar), Vaisakhi
  • Sydkorea - 22 januari 2004
  • Tajikistan - 20 mars (*), Nouruz
  • Thailand - 1 april 2004, Song Kran
  • Vietnam - 22 januari 2004
  • Zoroastrism - 20 mars (*), Nouruz (år 1374 A.Y.)

  • Det är lätt att tro att vi vet hur det är i världen, för de gör ju som vi, firar både morsdag, farsdag och nytt år. Men det är nog lika olika firande som det är olika datum.

    Allt är lika men olika ändå, det är detta som är mångkultur. Förstår att de stackars Sverigedemokraterna blir rädda när det finns 23 olika farsdag, 30 olika morsdag och minst 24 olika nyår att fira... Men för oss som inte räds så ger vi oss iväg och se om vi kan undersöka det nya, det mångkulturella. Yes we can!

    Peter PC Carlsson

    Inlägget är pingat på Intressant.

    För övrigt anser jag att cancern skall bekämpas. Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Enbart gästblogg av Anne.

    Kommentarer till Enbart

    Postat av: Nina

    Hmm, skulle gärna ta en tur runt jordklotet och fira fars dag, mors dag och alla nyår. Det räcker gott med att vara ute i ett år :)

    2008-11-09 @ 15:44:15
    URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

    Postat av: Nina

    Själv gillar jag det mångkulturella. Lär mig mycket av det, nyfiken som jag är.

    2008-11-09 @ 15:44:58
    URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

    Postat av: josefin

    sv: ja jag älskar matlagning, det trista är att jag har så litet kök så man får liksom inte plats ordentligt, så då blir det bara jobbigt. det blev skitgott, jag äger ;)

    2008-11-09 @ 18:21:19
    URL: http://sameoldstories.blogg.se/

    Postat av: fia

    ja jag håller med dig , och samtidigt tycker jag synd om denna människa som inte har bättre för sig än att iakta och va otrevlig mot andra främmande människor , det va visst fler som hade blivit behandlade på samma sätt på samma ställe , tor nog att det är hans revir eller någe.

    2008-11-09 @ 19:09:53
    URL: http://ajaxen.blogg.se/

    Postat av: Pia

    Jag hänger med på resan

    2008-11-09 @ 19:52:59
    URL: http://piakallman.blogg.se/

    Postat av: soffie

    Roligt och intressant fakta om farsdag,

    hoppas du haft en härlig dag,det har vi fast nu på kvällen blev det riktigt rusk väder,blä för november,

    2008-11-09 @ 20:02:20
    URL: http://soffie69.blogg.se/

    Postat av: Malin

    haha, jaa det är tur, annars hade det inte blivit mycket fakta på min blogg! Ha det bäst!! M

    2008-11-09 @ 23:21:13
    URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

    Postat av: Angelica

    tack :)

    jag lär mig genom att titta på designadinblogg.se ´s guider

    2008-11-09 @ 23:50:29
    URL: http://angelica.blogg.se/

    Postat av: Angeslick

    Hehe.. så kan de blir ibland att man fastnar i tv rutan =) Tittade du på nån intressant film då?? Själv har jag sett "Human Trafficking" ikväll vilket var en väldigt stark och gripnade film, sett den???



    De lät ju väldigt härligt att fira året runt fast skulle man verkligen uppskatta firandet lika mycket då när man gör de så ofta!? =)



    Godnatt!!

    Kraam Angelica

    2008-11-10 @ 01:40:29
    URL: http://angeslick.blogspot.com/

    Postat av: Tobias

    Det är klart att världen som sådan är mångkulturell, men frågan är om dessa kulturer ska bevaras eller alla förstöras. Sd vill det förra.

    2008-11-10 @ 05:17:37

    Postat av: Gisan

    Det finns nog många olika sätt att fira Fars dag här hemma också med alla olika relationer vi har till våra pappor. Det kan vara plast-, bonus-, styv-pappor som är så mycket mer pappor än de biologiska någonsin har varit. Kramar...

    2008-11-10 @ 12:30:54
    URL: http://gisans.blogspot.com

    Postat av: Siw

    Jag gillar inte det där med mor och farsdag. Har sett alldeles för många små knoddar som suttit på dagis bla, och inte haft nån mamma eller pappa att fira, usch vad man tycker synd om dom. Nä hitta på nåt annat i stället.

    2008-11-14 @ 21:20:06

    Kommentera Enbart här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0