081110 Enbart Djävulen

Enbart djävulen kan vara så frestande, så förförisk, så lömsk. Var och en av oss har vi gjort olika löften för att dyrt och heligt lova att inte falla in i våra svagheter och begär. Det kan vara enkla saker som att vi lovar att inte svära, att inte äta godis, att sluta snusa, att börja motionera, att gå ner i vikt, att leva sunt, att inte dricka, att inte .... Ja vad det nu är.


Alla har vi åtminstone för oss själv satt upp mål och givit oss själva löften. I början går det bra och vi känner oss nöjda över vår viktnedgång, vår nykterhet eller vår allt bättre kondition. Men så lockar och pockar det bak hörnet. En godisbit som känns allt för svår att motstå och vi sätter våra tänder däri. Sen fortsätter rösten och vi hör hur vi övertyga oss själva med att eftersom jag nu ändå har brutit idag kan jag lika gärna göra det ordentligt och så frossar vi i våra begär.


Dagen efter är samvetet påtagligt och missnöjt. Vi straffar oss själva istället för att ömsint förlåta oss för vår otillräcklighet. Men vi straffar oss och känner skuld och skam för vårt misslyckande. Skuld och skam kan vi delvis bota med vårt belöningssystem så nu vill kroppen få belöning. Hur lätt det är att falla in i beroendet, in i begäret igen. Den onda cirkeln är åter igång.


Det spelar inte så stor roll när det rör sig om att vi vill gå ner ett par kilo, men är desto värre då det rör alkohol, droger, eller kanske spel- eller sexmissbruk. Det är mänskligt att fela, men straffar oss själva.


Nu har jag just tagit ett par viktiga steg för att komma tillrätta med mitt belöningssystem, mitt begär min åtrå efter bedövning. Det kommer att vara lätt, det kommer att vara svårt, det kommer att gå bra och det kommer att gå dåligt. Måtte jag ändå ha lärt mig att inte straffa utan att förlåta om jag åter faller i fällan.


Vi är alla sårbara, vi är alla en mur av pansar som skydd, som förnekelse. Jag har börjat att ta mina steg, små, men uttalade. Jag vill bort från mitt begär, för att åter kunna leva, åter kunna leva fullt ut.


Men när djävulen håller i rodret så är det inte lätt att stå emot. Giv mig styrka och kraft att bekämpa den del av mig som ständigt vill ge vika för mina begär. För Yes we can, vi kan stå emot, vi kan styra våra egna liv. Så med järnbeklädd näve slår jag Satan i sjön. Nu är rodret mitt och må det länge få fortsätta så.



Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att cancern skall bekämpas.
Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Enbart gästblogg av Anne.
Kommentarer till Enbart

Postat av: fia

Det gäller att ha stöd me åxå tror jag , att lyckas med någe som man är beroende av att få kroppen att fatta att du inte behöver det , är noh bland det svåraste du kan genomgöra som människa , men som du säger det är du som bestämmer över rodret ,och har man kommit så långt så finns det alla chanser att lyckas , så lycka till.

2008-11-10 @ 14:25:18
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: hontass

När jag läste detta så började jag titta på mina egna beroenden. Nu menar jag inte sex, droger och cigg som jag jobbat och jobbar stenhårt med utan andra beroenden. Känslomässiga beroenden som makt, kontroll, uppmärksamhet och annat smått och gått.



Får nog sätta mig ner och göra en lista på allt som borde tas tag i och beta av en efter en :)



Hoppas du har en bra dag!



kram kram

2008-11-10 @ 15:10:23
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: hontass

Det har du så rätt i :)

2008-11-10 @ 16:13:21
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: Dockmamman

Jag har många beroenden som klassas sjukt, Borderline beteende...

Det var inte roligt att få den diagnosen för jag har trott i hela mitt liv att mitt liv var som alla andras...



Jag har besvurit inför gud att jag ska ändra mina beroende, klarade att sluta med Treo Comp men begäret kan vara stort en del dagar och suget är stort och då skiter jag i gud...



Då är det Jävulen som styr, han ger mig kalla kårar, jag kallsvettas, det flimmrar frramför mina ögon och jag känner hur jag förändras...



Jävulen tar en stor del av min kropp i besittning och styr mig framåt för att ha det jag vill ha, har lyckats stå emot medicinen i alla fall...



Men sedan har jag beronde av kontroll, Knivar måste vara inlåst, jag måste göra fällor när jag ska sova, jag tror att något ska hända om jag inte hänger tvätten på ett specielt vis många många mer beroenden har jag...



Det är jävulen i mig som ordnar detta, men så kommer jag som icke Borderline Helén och då kan jag leva med att be de goda hjälpa mig...



Nu blev det blablabla, jag svävade iväg vet inte ens om det var något sådant här du menade...



men men, jag är jag och är som jag är...



Kram och ha en trevlig kväll

2008-11-10 @ 16:48:07
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se/

Postat av: Helena

Uj, det där inlägget tog det... Men nu SKA jag sluta med socker IGEN...

2008-11-11 @ 18:54:43
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Postat av: Siw

MM Borde sluta röka, tycker till och med att det luktar illa, men, men det kommer väl dit en dag.

2008-11-14 @ 22:46:50

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0