081116 Enbart Maud

Enbart Maud har nu åter fått upp ångan. Under valrörelsen beskrev hon sig själv som en ivrig bäver. Nästan alla som är lite yngre än Maud måste tyckt att det var vansinnigt roligt. Maud måste ha sett färre amerikanska porrfilmer än vad jag gjort. Annars hade det inte undgått henne att hon pratade om ett ivrigt kvinnligt könsorgan. Nå nu är Maud åter på gång och denna gång så går hon i spetsen för ett grönt Centerparti när hon i DN-debatt skriver "Förbjud bensindrivna bilar 2025". Hon visar på både en realism och en liberal syn när hon idag i Aftonbladet anser "Rimligt att jobba längre".


Det är inget vi vill höra, att vi skall behöva jobba längre än till 65, men det är nog tyvärr nödvändigt. De politiker som pratar om en höjd pensionsålder gör det därför i termer av att vi skall ha möjlighet att jobba längre. Jovisst, men det är inte frågan om en möjlighet det är mer frågan om en realitet. Vi lever längre och är friska längre, samtidigt blir den yngre arbetande befolkningen allt mindre (procentuellt sett).


Vad det gäller Mauds ivriga bäver vågar jag inte yttra mig men nog har hon rätt när hon likt Kalifornien vill sätta ett sista datum för när bensindrivna bilar får tillverkas. Kalifornien har varit föregångare på område efter område. 1973 (om jag minns rätt) var det krav på katalysatorer på alla nya bilar i delstaten. När Sverige skulle införa detta på mitten av 80-talet så var det ett himla liv på bilindustrin. Könsneutrala äktenskap är verklighet och snart kommer fossildrivna bilar inte att få säljas. Så här har Maud rätt, det gäller ibland att tvinga fram förändringar för industrin med hjälp av lag. Och att få oss att ändra beteende med hjälp av motivation och kostnader.


Att bli tvingad att jobba längre än till 65 känns ju inte så lockande. Men vad är alternativet? Ju tidigare vi tar pension ju lägre kommer vår ersättning att bli. Som frisk pensionär vill vi leva loppan och kanske leka med en och annan ivrig bäver :-)


Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas.
Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Länk Enbart gästblogg av Anne. Skänk en gåva till Barncancerfonden.
Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

Det tycker jag, den är vi sugna på ;)

2008-11-16 @ 15:47:43
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: josefin

Sugen på lite ny musik i högtalarna? Spana in min blogg där jag säljer min skiva för ett mycket bra pris!

2008-11-16 @ 15:52:46
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Postat av: Esteban

Varför detta nu då när dessa styrande ju går i pension långt innan 65 års ålder med mer än lovligt tilltagna pensioner.Snacka är ju som vanligt tydligen lättast men desto svårare att leva upp till.

2008-11-16 @ 16:29:39

Postat av: Cecilia

Jag ska bli vd för nån bank och då kan jag gå i pension precis NÄR JAG VILL!!!

2008-11-16 @ 17:29:52
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Anonym

"För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas."



För övrigt anser jag att du och din familj ska gruppvåldtas av en skock på trettio neddrogade somalier.

2008-11-16 @ 17:45:11

Postat av: Gisan

Man borde absolut ha en bra pension för att kunna sluta vid 65. Då lämnar man ju dessutom en plats åt någon yngre som vill och behöver arbete. Kramar...

2008-11-16 @ 18:08:39
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Peter Ingestad

Maud Olofsson, välfärdens nyliberala slakterska, pratar strunt, som vanligt. Gamla människors produktivitet är försumbar, och för de äldre som är vitala och arbetsvilloiga finns ju redan möjligheten. Där finns alltså ingenting att hämta, förutom elakhet.



Ut med Centern och Kristdemokraterna ur riksdagen!

2008-11-16 @ 18:46:22
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/

Postat av: Siw

2025 Ja a då är jag 61 år och har förhoppningsvis hittat min drömprins så jag har råd att gå i pension och slipper köra bilen själv.:-)

2008-11-17 @ 17:59:01
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0