081117 Enbart Otrohet

Enbart otrohet kan såra, kan sära älskande par. Vi lever i en lycklig bild av samsyn, en bild av gemenskap och att det för alltid är vi. Kanske blir år med karriär viktigare än en partner, kanske kommer barn och tar den plats som tidigare var min. Kanske kommer en annan kvinna, en annan man och känslorna börjar åter att svalla.


När är man egentligen otrogen? Är det så självklart att otrohet skall sättas samman med sex och varför det i så fall? Är jag otrogen i min dröm nedan? Är jag det om det enbart är en dröm? Är jag det om det är en dagdröm, en fantasi och en önskan? Var går gränsen för trohet, för otrohet?


Av någon anledning har vi satt likhetstecken med att ha sex med någon och otrohet. En del kan acceptera kramar, andra klarar pussar, några klarar kyssar men få klara ett ordentligt hångel utan att de skulle kalla det för otrohet. Nästan ingen jag mött kan tänka sig sex fullt ut utan att kalla det otrohet. Hur kommer det sig att just sex, en drift en lust får ett sådant avgörande för om vi skall betraktas som trogna eller ej?


Är det inte mer otroget att tala illa om sin partner, att baktala och skratta tillsammans med vännerna åt den egna partnern? Är inte det att vara otrogen, att lämna ut hemligheter, detaljer som är privata?


För egen del vet jag faktiskt inte om jag skulle bli mest sårad av att min partner säger sig varit sexuellt otrogen eller att jag blivit utlämnad och skrattad åt. Men det är ständigt vid just sex som vi fokuserar.


Det finns många gånger jag tvekat, många dagar jag funderat och inte vetat vad jag vill med mitt förhållande. Det gör vi nog alla mer eller mindre då och då. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att prata illa om eller avslöja hemligheter om min partner. Det skulle jag uppfatta som ett svek. Ett djupt och svårt svek.


I mitt förra förhållande var jag sexuellt otrogen och under perioden vi skiljde oss var vi inte alltid hel nöjda med varandra, men aldrig att jag skulle prata illa om eller avslöja privata saker om min dåvarande partner, det skulle jag uppfatta som ett djupt svek. Sedan länge är vi åter bästa vänner.


Är inte otrohet just ett svek? Är det inte då att vara otrogen att prata illa om och att avslöja hemligheter om sin partner? Jag tycker det. Frågan är vilket som är värst ett snedsprång i en bastu eller baktalande?


För en del är blotta tanken på sex med andra otrohet, gud förlåt jag är då ständigt otrogen ;-)

Var går din gräns för otrohet?

Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas.
Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Länk Enbart gästblogg av Anne. Skänk en gåva till Barncancerfonden

Kommentarer till Enbart

Postat av: Hontass

En dröm är ju bara en dröm, Det är ju ingen handling ... eller?!



Det finns ju svek som är betydligt större än de sexuella sveken. Känslig men bra diskution det där med otrohet. Alla har ju olika syn på det hela.



Själv är jag inne i en period där jag drömmer om sexuell otrohet hela tiden. Antingen är det jag som är otrogen eller han. Satt och tänkte på det där idag och jag tror inte det har att göra med det sexuella över huvudtaget utan förnedringen av att man själv inte räcker till.



Nu är väl inte våran syn som par på otrohet kanske som andras ;)

2008-11-17 @ 23:07:34
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: stella sweden

Gränsen för mig går vid om min partner pratar illa om mig eller på annat sätt utelämnar mig åt andra för jag tänker att älskar man någon så är den <i>heeelig</i> o med det menar jag att intet ont ord om denn jag lever med någonsin kommer över mina läppar hur denn än har varit eller betett sig...är just nyseparerad o vi är världens goaste vänner än!

2008-11-17 @ 23:10:20
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: Hontass

Du är pålitlig du... Du överger inte bloggvärlden ;)

2008-11-17 @ 23:25:04
URL: http://www.metrobloggen.se/hontass

Postat av: Siw

Baktalande är hemskt men jag kan också tycka att går man till sängs med nån annan än sin partner så måste man nog rannsaka sin relation. Drömmar rår man inte över, njut av dom, dom är oskyldiga.

2008-11-18 @ 00:00:38
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: Marica Rödebäck

Verkligen! Man måste vara ute i god tid, risken finns ju att ingen dyker upp =) För att man sagt till i sista minuten =)

2008-11-18 @ 00:55:44
URL: http://rodeback.blogg.se/

Postat av: Little Miss Splendid

För mig går gränsen för otrohet vid kyssar, men det utesluter ju inte att det finns andra svek som skulle såra väldigt mycket (men jag skulle inte betrakta dem som otrohet).



Det finns ändå få svek som kan mäta sig med otrohet (av en person man älskar); det det handlar om i grund och botten är ju att rasera all tillit och ställa sin partners självkänsla på sin absoluta spets. Den känslan av maktlöshet, otillräcklighet och total sorg kan möjligtvis mäta sig med förlikande med en närstående persons död.



Viktigast är nog att man hittar en partner som respekterar förhållandets gränser, vad de nu må vara. Alla är vi individer med olika behov, men i ett förhållande så gäller det att hitta en lösning som fungerar för båda parter.

2008-11-18 @ 01:35:45
URL: http://madamegeniale.blogspot.com

Postat av: Lotta

Jo det är som du säger att tala illa om sin partner är nästan som otrohet det med! För mig går nog otrohet vid en kyss...



Ja ,jag läste att målet är nått! Vad roligt! =)

Ha en bra dag!

2008-11-18 @ 08:17:53
URL: http://liz83.blogg.se/

Postat av: Malin

Grattis grattis! Grattis till dig som startade fonden, till Madde, som ler i sin himmel för allt det som skapats, tack vare just henne,nämligen omtanke, kärlek och medmänsklighet....Nu är målet nått, Jippie!! Då får vi ta nya tag, och kämpa för de andra, som fortfarande kämpar mot denna fruktade sjukdom varje dag!

2008-11-18 @ 08:40:19
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: Cecilia

Vad det gäller baktala och berätta hemlisar så har nog både jag & min partner varit otrogna. Jag har anförtrott mig åt vänner, han åt sin föredetta. Det sved rejält! Å andra sidan har han talat illa om henne för mig så det ligger väl i hans natur.

Vad jag vet så har vi dock aldrig var fysiskt otrogna mot varandra, ännu...

2008-11-18 @ 08:41:00
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Malin

Vad det gäller otrohet, och vad som gäller, väldigt väldigt svårt.. Drömmar & fantasier, det tror jag vi alla har då och då, men det är inte alls säkert att vi skulle fullfölja dem om de blev verkliga. FÖr mig är det helt okej, med en kram, eller vänskaplig puss, men sen vill jag nog ha "resten för mig själv"!! Vill inte ha andras fingrar på min "gubbe", haha.... Jag skulle aldrig någonsin ens klara av att vara otrogen, chanserna har funnits, men där har jag en gräns. Dels för att jag innerst inne inte ens vill eller har behov av det, dels för att jag aldrig skulle vilja såra min stora kärkek så. Kanske beror det på hur man har det också?

2008-11-18 @ 08:47:43
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/

Postat av: Vida

Väldigt tänkvärt inlägg!



Ja, det där med otrohet.. svårt att veta var gränsen går exakt. För mig är kyssar och sex otrohet men det är ju som du skriver ett svek om man blir utlämnad åt andra utan att själv välja det och det kan också kännas som otrohet... hmmmm.. det är ingen knivskarp gräns för vad man räknar och det ser nog väldigt olika ut om man läser dels ditt inlägg men även kommentarerna.



Lev väl och ha en magisk tisdag!

2008-11-18 @ 09:36:33
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: princess 55

Otrohet är en svår fråga Lika svår som svartsjuka.

onogamin i sig har vi ju fått från religionen. När vi levde i grottor så hade delade vi nog allt , även sex. Och säkert fanns det inte så mycket illojalitet för man var fokuserad på mat och överlevnad. Vi sofistikerade nu-tidingar har ju fått i oss familj och monogami sedan generationer så om det ska ändras så måste man nog tillsätta en kommittee som skapar nya värderingar än de kristna.

Ja lite tankar bara

Fortsätt du och fantisera det är inte otrohet och jag gillar din text Fast med en kille? (hihi)

2008-11-18 @ 10:23:50

Postat av: vindensmelodi

Ja, gränsen är olika för olika individer,,, det jag tycker är otrohet kanske inte du tycker är det,,, och tvärtom - viktigt är då att man pratar om vad som är otrohet för just mig i min relation,,,



Kram

2008-11-18 @ 10:28:04
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Postat av: KelocC

Jo ;D det är ju jobbigt i början och ta sig ditt men när man väll börjat så finns det inget stopp :D

2008-11-18 @ 11:19:56
URL: http://kelocc.blogg.se/

Postat av: fia

Tackar så mycket för komentaren , den värmde .

jo du har rätt vi alla ska va stolta.

sköt om dig /fia.

2008-11-18 @ 11:22:16
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: Häxmamman

Inte blev jag skraj över dina drömmar, jag tycker att det är bra att du skriver om hur du är, du är du och jag är jag...

En dag kanske jag med kan leva normalt med erotiska drömmar osv...



Men just nu så bara huskes jag, jag låter som en moralpredikande kärring, men jag kan inte tänka mig andra människors könsorgan när jag kan knappt tänka på mitt...



Nu tror väl alla, stackars min sambo han får inget, jodå vi har det bra så ni vet...



Vart gränsen för otrohet för mig går redan vid en kyss, drömmar det sägs att alla har, det höjer till och med sexlivet för partner enligt forskare...



Men som du även nämner om att baktal osv om sin partner, där har jag också svårt att dra en gräns, jag snackar dynga om mitt ex...



Han var ett svn när vi levde tillsammans, slog mig, knivhotade mig, söp och var otrogen, de sista 5 åren vi levde tillsammans så hjälpte jag han att vara otrogen för att jag skulle slippa, ja, jag säger våldtagen av han...



Jag träffar aldrig han ensam idag, men vi pratar och han kommer och grattar barnen osv, äter middag här då barnen fyller år eller nått annat...



Vi bråkar inte ofentlig framför barnen utan är det nått jag blir irriterad över tar jag det med han ensam...



Min sambo är som en mellanhand oftast för att det inte ska bli bråk mellan mitt ex och mig...



Men de sista åren jag levde med mitt ex accepterade jag otrohet för det fanns ingen kärlek kvar mellan oss, det var bara rädslan för han som jag stannade kvar...



men finns det kärlek mellan 2 människor så tycker jag att tanken otrohet ska inte finnas ens i åtanken men tillåtet i drömmar för det kan man inte styra...



Jag tycker att sex är nått som man delar med den man älskar (om man inte är singel och vill ha One naight stand) jag tror att otroheten mot sin partner sårar på det sättet att man känner sig utlämnad och skadad...



Jag tror att om min sambo skulle vara otrogen så skulle jag inte dumpa han men jag tror att förtroende för att ha sex med han skulle nog aldrig ske mer eller så tar det en j
vla lång tid...



Nu är jag igång igen bla bla bla från morgon och till kväll Ler



Kram från mig som är som jag är

2008-11-18 @ 11:48:13
URL: http://stickmonster.bloggagratis.se

Postat av: tess

Ja har ju skrivt ett gästblogg om ämnet här ju... å ja du vad som e otrohet ligger väl hos var å en... en del tycker de e okej att ha sex med andra... andra inte... å ja de e ju upp till varje par att bestämma var våra gränser får gå. men va vi har i våra egna tankar de kan ju ingen styra över eller hur?? inte ens vi själva å visst e de ett grymt svek att baktala någon å säga saker som e privata å nära utan den adnres vetskap. De skulle nog såra mig väldigt...



Men detta är inte ett lätt ämne... inte alls å ja dömmer ingen å de beror inte på att ja själv gjort ett snedsprång i ett tidigare förhållande... de finns så mycket som kan göra att de blir så... mycket mer än va vi tror.



Hoppas allt e bra å ja ser att insamlingsmålet är klarat... kul att de fortsätter rulla in pengar till cancerfonden.



//Tess

2008-11-18 @ 16:06:17
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Gisan

För mig kan man vara otrogen på så många olika sätt. Men att ta steget och ha sex med någon annan är definitivt otrohet. Kramar...

2008-11-18 @ 17:45:32
URL: http://gisans.blogspot.com

Postat av: Angelica

Att drömma och prata illa om sin partner är två olika saker. Jag har varit tillsammans med min partner flera år, och vi vet var vi har varandra. Ingen av oss skulle prata illa om den andre, men däremot är jag övertygad om att han, liksom mig, drömmer sig bort ibland.



I ett förhållande kan det vara lite spännande att tänka på hur det är första gången man är med någon, under tiden man "dejtar" etc, och det tycker jag är helt okej.



Vi har pratat mycket om vart gränsen går, och vi båda är överens om att det är roligt att ragga ute, prata och flirta lite oskyldigt- men ingen av oss skulle gå ett steg längre, för vi älskar varandra.



Inga kyssar, inget sex. Vi brukar tänka såhär innan vi gör något när vi är ute: "Skulle jag vilja att han/hon gör detta?" Det svaret man väljer på den frågan, ska man själv följa.

2008-11-18 @ 18:20:30
URL: http://angelicaviklund.blogg.se/

Postat av: pinglan

Otrogen? det finns många sätt att vara det. Jag är ett levande exempel på att bli bedragen. Värst är/var den mentala, att det blev ng annan som delade tankar och bekymmer. Sexet kom i andra hand. För konstigt nog hade vi MER sex då han träffat den andra än vi hade tidigare!! Sjukt va? Men jag gjorde ngr medvetna val där och senare oxå. Det som sårar mest är att han haft/hade andra kvinnor som 'vänner' utan att jag viste om det under hela våran relation. Det var en slump att jag kom på det. När vårat liv på annat håll krisade sig ordentligt och alla krafter var inlagda då kom bombe 'jag har träffat en annat'. Orden jag Aldrig kommer över även om det finns kännslor kvar. ( jag vet inte om du läst min blogg fr o m juni 07?? då allt hemskt hände?)Mitt liv har inte blivit sig likt sedan dess :(

2008-12-10 @ 00:18:12
URL: http://nuelleraldrig.wordpress.com

Postat av: Leia

Skitsvårt..

Jag känner mig sjukt bedragen TROTS att sexuellt umgänge inte har skett..



Jag kan nog inte svara på den frågan är jag rädd. Allt har sina sidor.

2009-04-29 @ 20:18:47
URL: http://djuptinuti.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0