081120 Enbart Jämställd

081120 Enbart Jämställd

Enbart jämställd kan vara ett mål, ett mål att jobba för i var familj, på varje arbetsplats. Jag är inte jämställd, jag är norm, det är jag som är utgångspunkten i samhället. Man, vit, runt 40 år. Det är normen. Alla ni andra är utanför normen. Jag är Norm. Det är jag som har att förlora på jämställdhet. Jag menar inte att du skall ta hänsyn till mig, men jag menar att du måste förstå vad jag skall avstå för att du skall få rättigheter.


Vi kan prata om jämställdhet och jag anser att vi har långt kvar innan vi är jämställda mellan könen. Vi har nått långt men fortfarande är det jag som man, jag som norm som huvudsakligen skall avstå mina förmåner för att du som kvinna skall få dina rättigheter.


Det är lätt att kräva och det är rätt att kräva jämställdhet, men det är svårt att avstå sina rättigheter, svårt att backa och erkänna sin orättfärdiga förmån. Ändå är det just det vi män gör, ändå är det just det vi skall och bör göra, avstå våra förmåner.


Det är faktiskt så att någon skall stå tillbaks om någon annan skall få, i vart fall är det oftast så. Det är en dimension av jämställdhet som ofta glöms bort. Ofta beklagas bara män för att vi inte tagit ett än större steg tillbaks. Det finns det skäl till, men glöm inte de rättmätiga steg vi redan tagit. Snabbt kommer en feminist och påpekar att vi inte gått långt nog. Givetvis har de rätt, vi som män skall stå tillbaks än mer för att det är det riktiga att göra. Men det handlar om att avstå något vi idag har.


För att du som kvinna, man, feminist skall förstå så tar jag upp vår välfärd. För att alla skall leva på Sveriges nivå krävs 4 jordklot. Var har du dessa? Du måste avstå halva din lön till personer i Indien för att skapa en rättvis världsordning. Du måste sälja din bil låta dina föräldrar flytta in i ert hus för att ge plasts till fler människor.


Att titta på jämställdhet är rätt, det är riktigt och det är nödvändigt. Men det är långt från tillräckligt, det är inte bara fråga om rättigheter det är också fråga om skyldigheter och rättvisa mot andra.


Solidaritet är betydligt mer krävande än det lilla området jämställdhet.



Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna och cancern skall bekämpas.


Kommentarer till Enbart

Postat av: FamiljeLiv

jag har utmanat dig, på min blogg

2008-11-20 @ 07:33:57
URL: http://www.pensel.bloggagratis.se

Postat av: Cecilia

Jämställdheten hittar man inom sig själv. Jag känner mig jämställd och därför så är jag det.

2008-11-20 @ 07:51:31
URL: http://cilla-cecilia.blogspot.com/

Postat av: Zlata

verkligen, barn är det BÄSTA som finns. Så mkt glädje de ger en bara med att leende, när de lär sig att gå, eller sätta ihop meningar.. När jag ser henne så vill jag har massor med barn. :)

2008-11-20 @ 10:14:22
URL: http://pandarina.blogg.se/

Postat av: Mia

Många kloka ord...

Vem ska bestämma måttet på jämställdhet, när är vi jämställda?

Jämställdhet är inget man fixar så där bara, utan det hela tror jag bygger på ett samförstånd får att nå det bästa resultatet. Sedan jämställdhet i norm alltså inom vissa givna ramar, är inte bra. För då ska några få bestämma vad som är jämställt.

Stort ämne...:-)

2008-11-20 @ 11:12:02
URL: http://miajaverling.blogg.se/

Postat av: fia

Rättvisan i att vara jämnställd är ju inte en fråga i manligt och kvinligt..det är ju en fråga som berör alla på ett eller annat sätt .I ett förhållande kan man vara jämnställda i mångt och mycket och på vissa delar inte ,och där är det inte heller manligt eller kvinligt , det kan lika gärna vara man och man eller kvinna och kvinna , men ändå inte jämnställda ialla lägen för det är så vi kommer frammåt i vissa lägen , ska tilllägas .

När det kommer till löner då är det en stark fråga om jämnställdhet. och där har regeringen mycket att jobba med . Bara en liten fundering från mig , i frågan jämnstäld het.

må så gott

/fia.

2008-11-20 @ 13:30:07
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Postat av: stella sweden

Tänker att vi har ju båd manligt o kvinnligt inom oss o om alla blev medvetna om vilka resurser de har inom sig. blev medvetna o levde ut de så skulle vi nog int behöva ens nämna ordet jämställdhet eller manligt o kvinnligt...för vi är människor...om än olika o thanks goood for that!

2008-11-20 @ 23:22:49
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0