081023 Enbart President

Enbart president, ja det skulle min far kunna bli om han var amerikan, om han pratade engleska, om han var intresserad och om han inte istället skull tycka att livet har andra världen när man är pensionär. Pappa, är aktiv som få, han har krafter i sin kropp och är snabb i skallen. Han har dock ett handikapp, han är svensk. Det är en klar nackdel om man skall bli president. I USA skulle min svärfar kunna kandidera, men han har valt att lägga sin röst på Obama. Svärfar är amerikans medborgare, pappa är svensk medborgare och pratar egentligen bara ett språk, småländska. Men han förstår också språken som finns runt om, från blekinge, skåne och halland.


Han är pigg och alert, men jag vill inte gärna att han går i skogen själv. Ja att han går där gör inget, men jag menar att han hugger billast med stock själv. Jag menar han är ändå 71 år gammal. Under sommaren spelar han golf i princip var dag. Det är underbart det gör att han håller sig igång. Men under vintern går det inte att spela golf. Då hugger han i skogen. Vandrar där med motorsågen, hoppar upp på stockar och rotfällor. Drar igång sågen och sågar till i lagom bitar. Därefter hämtar han traktorn och lastar upp med hjälp av vajervinsch de stockar han kapat av.


En vital pappa, en pappa som dessutom lärt mig att räkna snabbare än alla andra vuxna jag mött. Men han är 71 år gammal. Det betyder att han både har rätt att förvänta sig att ta det lite lugnare och att faktiskt tillåta sig att allt går långsammare.


Pappa är vital, kanske är även McCain det. Men om man är 72 år gammal är det då rätt att åta sig ett av världens tuffaste jobb? Är inte det oansvarigt, Oansvarigt mot den egna familjen, mot ämbetet och emot landet? Jag tycker det.


Pappa är klok, men jag vill inte att han skall ta över istället för Reinfeldt i lilla Sverige. Varför skall då en gammal man som McCain orka med att satsa på åtta år i ett av världens tuffaste ämbete.


I Sverige har man möjlighet att jobba vidare tills man är 67 år gammal. Därefter är det mer diskutabelt. Men när kungen blir 72 får han fortsätta att vara monark. Fast det spelar ingen roll, han har ju ingen makt. Men det skulle McCain ha, han skulle bli världens mäktigaste man. Som 72-åring, ok, han kanske blir omvald som 76 åring.... Är det ok att han är världens mäktigaste som 80-åring?


Ja säger ja, om alternativet är att en religiös kristen fanatiker vid namn Sarah Palin. Så det är nu vi väljer, vill vi ha fanatism eller pragmatism?... Ursäkta, det är inte vi som väljer hur mycket jag än skulle vilja.... Så gogo Morfar.


Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.

Gå in och läs om Maddes kamp mot cancern, hennes mammas beskrivning när hon lämnade jorden och hennes pojkväns varma ord. Ge sen ditt stöd till cancerforskningen. Länk Enbart gästblogg av Anne. Skänk en gåva till Barncancerfonden.
Kommentarer till Enbart

Postat av: Siw

Alldeles riktigt, morfar ska bara var just morfar eller farfar. :-)

2008-10-23 @ 19:17:12
URL: http://yllegarnets.blogg.se/

Postat av: Porrigapuppan

Ibland behöver man en liten paus. Hoppas du får de fint på din resa..

Ja visst va de skoj=) måste vara nått visst med oss hahah .. tjing

2008-10-25 @ 10:37:49

Postat av: Å-M

Åh

äntligen nån som har fattat att det vore enormt pinsamt för världens "världsstat" att välja en, om än vital just nu, gammal farbror att styra landet.



Tack för många stunder. Och tack för insamlingen till Maddes ära.

2008-10-25 @ 20:15:30
URL: http://filthyflorence.blogspot.com

Postat av: princess 55

Han har väl inget fel på hjärnan, även om hans politiska ideologier rimmar illa med mina. Så det är ju inte så att han ska springa ett maraton eller cykla Vätternrundan. Jag undrar vad vi skulle tycka om att bli behandlade som mindre vetande när vi är 70+?

Min far är 77 och skulle mycket väl kunna styra världen. Med goda medarbetare och läsglasögon.

Men då skulle nog världen se annorlunda ut än om MC Cain gjorde det.

2008-10-26 @ 08:39:52
URL: http://bokblogg.indoman.se

Postat av: Vida

Enbart tack för att du nominerat mig till veckans blogg. Hade ingen aning om hur det gått till att hon hittat mig men nu vet jag. Du ska veta att det värmer i hjärtat!



Kram från Liv

2008-10-26 @ 11:49:08
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Postat av: tess

Gud va kul att se att insamlingen tickar på... de ser bra ut med tanke på målet... glad att de har gått så bra... de e ju pengar som gör någon nytta... många samlar till Rosa bandet nu å de e oxå bra samt att de finns de blå bandet med för forskning för prostatacancern vi får ju inte glömma er män.... //Tess

2008-10-26 @ 14:55:10
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Anita o Uno

Jag har skrivit lite om lagom idag på min blogg.Har inte nämnt USA, för där är inget lagom. Nej det är inte klokt att ställa upp som president när man är 72 år.Nej det är inte rätt mot någon. Man undrar hur dom tänker egentligen.

Kan din pappa inte spela golf på vintern? Här nere spelar dom året om. Jag har golfbanan utanför mitt fönster så jag får huka mig när dom skriker FORE.

Önskar att dom kunde göra uppehåll på vintern så man kunde gå ner till havet i lugn och ro.För mellan mej och havet ligger just golfbanan.Sen tror jag att din pappa är lyckligare på golfbanan och i skogen än i Vita Huset./Anita

2008-10-26 @ 17:34:52
URL: http://unoett.blogg.se/

Postat av: Jocke

Hej, hoppas du haft en trevlig helg! (:

2008-10-26 @ 18:21:36
URL: http://metrobloggen.se/owa

Postat av: Hilda

Kära Peter, jag har en utmaning till dej!!! :)

2008-10-26 @ 19:28:02
URL: http://hildazheaven.blogspot.com

Postat av: Anders

Ja, om nu McCain blir vald, så får vi hoppas att han håller sig frisk, så vi och de som faktiskt väljer slipper Palin (nån som sett John Cleese på youtube om henne kanske?).



Frågan var dock - vem vill Du själv se Peter?



Skrev om det själv häromdagen...



Hälsningar

A

2008-11-03 @ 01:11:59
URL: http://anderslandscape.blogspot.com/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0