080901 Enbart Kroppen del 2

Enbart kroppen ger sig åter till känna. Innan helgen så fick jag åter en påminnelse om en livslång sårbarhet. Jag deltog i en konferens med hela min arbetsplats på Hasseludden utanför Stockholm. En tvådagars konferens. Väl planerad, väl genomförd med ett blandat program.


Så efter en paus var det en av mina närmaste arbetskamrater och vän som framträdde. Under hennes genomgång tog hon mig som exempel vid två tillfällen, bägge tillfällena var både relevanta och mycket kärleksfulla. De lockade bägge till skratt. Strax därpå ringde min telefon, jag hade glömt att sätta den på tyst signal. Med skam i kroppen reste jag mig och gick ut.


Just det att jag hamnade i centrum, ibland alla mina arbetskolleger, gjorde att kroppens minne aktiverades. Den mindes pressen med över hundra timmar i veckan, kraven på prestation av mig och mina medarbetare. Kroppen mindes, de omöjliga kraven, och stressprogrammet satte åter igång. Detta trotts att det inte fans skäl till det, att det enbart berodde på ett kroppsligt minne och att jag ofrivilligt ställdes i fokus.


Så hjärtat satte igång, sprutade runt blod i min kropp med halvdanna men många slag. Svetten trängde genast fram genom mina porer, tröjan blev snabbt blöt, när jag ställde mig upp för att gå höll jag genast på att falla. Balansen var rubbad, hjärtat lekte elitidrottare och kroppen tömde sig på vatten genom var por i min kropp.


Ganska snart var det enbart för mig att tala om att jag var tvungen att gå iväg en stund, att backa från det min kropp reagerade emot. Inte för att det fanns skäl för min kropp att reagera, nej jag kände ingen som helst stress. Men kroppens minne gjorde det, den mindes min tid på KK-stiftelsen, stiftelsen för kunskaps och kompetensutveckling, där vi aldrig var bra nog, där vårt jobba aldrig räckte till, där våra ord, mina ord att det inte går att fortsätt som vi gjorde. Ja dessa ord brydde sig ingen om.


Men i denna organisation jag nu är råder en direkt medmänsklighet och jag blev genast uppmanad att koppla av en stund. En och en halv timme senare var åter min puls normal och jag var åter med. Men skadan vi fick på KK-stiftelsen finns för alltid kvar. Stressprogrammet ligger latent och är ständigt beredd att aktiveras.


Peter PC Carlsson

Inlägget är pingat på Intressant.
Kommentarer till Enbart

Postat av: Nina

Det är det som är så hemskt... nu efteråt. Kroppen minns och lever sitt eget liv rätt som det är.

2008-09-02 @ 07:39:45
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Postat av: vindensmelodi

Mmm, jag känner igen mig precis! Det är inte klokt hur kroppsminnet tar över ens förnuft, och binder en i sitt grepp. Väldigt obehagligt är det.

2008-09-02 @ 09:10:08
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Postat av: tess

Ja läser ju mycket böcker å de har varit ett sätt att koppla av för mig å att skriva... Men ibland tycker ja de e svårt att få tiden att räcka till den där promenaden osv..



Lyssnar oxå på en del böcker men inte nu så mycket ja har en tendens att sväva bort i tanken så ja har gått tillbaka till att just läsa dom...å sitter ja hemma i soffan eller ligger i sängen e de sån avkoppling i å för sig för då somnar ja ha ha.... men ja missar hela boken... //Tess

2008-09-02 @ 13:50:31
URL: http://tess701.blogg.se/

Postat av: Hilda

Det är otroligt skrämmande och faschinerande på en och samma gång att kroppen minns så mycket. Att vi har så starka sinnen. Tänk bara vad ljud och lukter kan ge starka förnimmelser. Det är ändå positivt när man lär sig att känna igen signalerna och vet vad de beror på.

Kram!

2008-09-02 @ 16:36:10
URL: http://hildazheaven.blogspot.com

Postat av: stella sweden

...jo nog minns kroppen allt, den gör ofta som den vill...men vad är KK?

2008-09-02 @ 17:19:37
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com

Postat av: Anonym

Kroppen minns, otäckt hur det kan komma från som en blixt från klar himmel.

Skönt än då att det gick att hantera.



Sv.

Jo du Peter, att prova på att vara gravid är väl inget, du skulle föda också, de du! =)

2008-09-03 @ 09:02:50

Postat av: Lissen

Sådana där händelser har nog dom flesta varit med om,,,, mmmm obehagligt att vara i centrum sådaär!

Japp, nu har jag gjort en reflektion!

Ha en bra dag

2008-09-03 @ 09:53:56
URL: http://lissento.blogg.se/

Postat av: Lissen

Sådana där händelser har nog dom flesta varit med om,,,, mmmm obehagligt att vara i centrum sådaär!

Japp, nu har jag gjort en reflektion!

Ha en bra dag

2008-09-03 @ 09:53:58
URL: http://lissento.blogg.se/

Kommentera Enbart här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0